لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

نیروهای نظامی عراق در آستانه حمله به فرودگاه موصل


نیروهای نظامی عراق روز سه‌‌شنبه، سوم اسفندماه، با گلوله‌باران فرودگاه موصل، محاصره نیروهای داعش در شهر موصل را تنگ‌تر کردند.

ژنرال رائد شاکرجودت، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق، اعلام کرد نیروهای عراقی مواضع داعش در فرودگاه موصل را برای یورش نهایی به آن گلوله‌باران می‌کنند.

به گفته ژنرال جودت، در این عملیات نیروهای خارجی چه در زمین و چه در آسمان حضور ندارند.

یک روز پیش از آن نشریه تایمز بریتانیا گزارش داده بود که نیروهای ویژه بریتانیایی و آمریکایی در عملیات زمینی آزادسازی موصل حضور دارند.

از سوی دیگر سرتیپ وائل حسینی اعلام کرد نیروهای عراقی روستای السحابی واقع در ساحل جنوبی دجله را در یورشی سریع در روز دوشنبه از دست نیروهای داعش آزاد کردند.

به گفته این فرمانده عراقی، دست‌کم ۲۰ شبه‌نظامی داعشی در این حمله کشته و چندین نفر از آنها به اسارت درآمده‌اند.

وائل حسینی تاکید کرد نیروهای عراقی کل این روستا را آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز آن به‌اهتزار درآورده‌اند. به گفته این فرمانده عراقی، روز یک‌شنبه نیز چندین روستای دیگر در اطراف موصل از کنترل نیروهای داعش خارج شد.

در دو روز گذشته نیروهای عراقی چندین روستا در جنوب غربی موصل را بازپس گرفته‌ و خود را به اطراف فرودگاه این شهر رسانده‌اند.

مرحله سوم عملیات «قادمون یا نینوی» (نینوا، ما می‌آییم) رو یک‌شنبه برای بازپس‌گیری غرب موصل آغاز شد. نیروهای عراقی حدود یک ماه است که بر شرق موصل تسلط پیدا کرده‌اند.

به گفته ژنرال یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی ستاد مشترک عملیات، از روز یک‌شنبه تاکنون نیروهای عراقی ۱۲۳ کیلومتر مربع از جنوب موصل را آزاد کرده‌اند.

نیروهای عراقی هم‌اکنون تپه استراتژیک ابوسیف را که مشرف بر فرودگاه موصل است، در کنترل خود دارند. این منطقه در دو کیلومتری فرودگاه و در ساحل غربی موصل قرار دارد.

ژنرال یحیی رسول همچنین اعلام کرد که تقاطق حمام‌العلیل در بزرگراه موصل نیز تحت تسلط نیروهای عراقی است.

نیروهای عراقی برای آزادسازی غرب موصل باید وارد جنگ خیابانی شوند، مناطقی که نزدیک به ۷۵۰ هزار غیر نظامی در آن ساکن هستند.

موصل آخرین پایگاه بزرگ داعش در عراق است. این شهر در تابستان سال ۲۰۱۴ به کنترل داعش درآمد.

در نبرد موصل ۶۰ هزار نیرو حضور دارند که ده هزار نفر پیشمرگه‌های کرد هستند.

تخمین زده می‌شود نیروهای داعش در موصل حدود ده هزار نفر باشند که سه هزار نفر آنها ملیت عراقی ندارند.

XS
SM
MD
LG