لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

علی مطهری: حصر خلاف قانون اساسی است


علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، بدون حکم قضایی را خلاف قانون اساسی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر علی مطهری شامگاه شنبه ۲۴ خرداد در مراسمی که به مناسبت سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ در شیراز برگزار شده بود، گفت: « قضاوتی در خصوص افراد و حوادث ۸۸ نمی‌کنیم اما حرفی که داریم بر اساس حصر خانگی بدون حکم قضایی است که این کار خلاف قانون اساسی است چرا که اگر تخلفی انجام شده باشد باید در دادگاه صالح محاکمه و متهم نیز حرف‌های خود را بزند.»
آقای مطهری همچنین خواستار محاکمه محموداحمدی‌نژاد نیز شد و افزود:« البته در این راستا احمدی‌نژاد هم باید محاکمه شود. »

آقای مطهری پیش از نیز درباره ضرورت رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی سخن گفته بود. وی هشتم دی ماه سال ۱۳۹۲ در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تنها راه پایان دادن به حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را محاکمه همزمان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد دانست.

وی دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ نیز در در دانشگاه صنعتی اصفهان درباره نطق میان دستور خود در مجلس گفته بود: «در آن جلسه اگرچه برخی از نمایندگان حتی در صحن علنی به من اهانت کردند، اما تحقیقا نیمی از نمایندگان به من گفتند با سخنانت موافقیم، اما جرات بیان آن را نداریم.»

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای مطهری در سخنرانی خود در شیراز گفته است: «در فصل سوم قانون اساسی درباره آزادی مطبوعات، آزادی بیان و شکنجه مباحثی مطرح شده است که اگر در مدت ۲۴ ساعت تفهیم اتهام نشود، موضوع با صدور کیفر خواست و تشکیل دادگاه پیگیری می‌شود. »

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از «حاکمیت دوگانه در برخورد با مطبوعات» انتقاد کرد و افزود: « قوه قضاییه بدون هماهنگی با هیات نظارت بر مطبوعات اقدام به توقیف نشریه و بازداشت خبرنگار می‌کند؛ در صورتی که قانون اساسی به رئیس جمهور این اختیار را داده است که به رئیس قوه قضاییه در مورد اشتباهات اخطار دهد.»

آقای مطهری اضافه کرد: «احمدی‌نژاد گاهی با استناد به این قانون به حقوق مردم می‌پرداخت اما در نهایت برداشت درستی از موضوع نداشت.»

وی با بیان اینکه در کشور هیچ مقام غیر قابل انتقادی نداریم اضافه کرد: « این طور نیست که به طور مثال رئیس قوه قضائیه احساس کند غیر قابل انتقاد است.»

آقای مطهری سخنان مرتضی مطهری، پدر خود، استناد کرد و افزود: «هر مقامی که در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند. بنابراین اگر کسی انتقادی حتی به نظام هم داشته باشد نباید از حوزه انقلاب خارج شود.»

وی اضافه کرد: «بخشی از وعده‌های رئیس جمهور همین بود و انتظار داریم که عمل به این وعده را به دلیل فشارهای اطرافیان فراموش و عقب‌نشینی نکند. »
XS
SM
MD
LG