لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

مطهری: وزیر کشور و فرمانده ناجا باید از خانواده ستار بهشتی عذرخواهی کنند


علی مطهری، نماینده منتقد در مجلس، می‌گوید ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس، به مرگ طبیعی فوت نکرده و لازم است وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی از خانواده بهشتی عذرخواهی کنند.

آقای مطهری روز سه‌شنبه ۲۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، وبسایت خبری مجلس ایران، با بیان اینکه روز سه‌شنبه آینده ۵ دی ماه از وزیر کشور درباره مرگ ستار بهشتی سئوال می‌کند، گفت: «لازم است وزیر کشور و فرمانده ناجا از خانواده ستاربهشتی، مردم و رهبر انقلاب عذرخواهی کنند.»

ستار بهشتی، به دلیل یادداشت‌های خود در وبلاگش در روز ۹ آبان از سوی پلیس فتا (پلیس سایبری) بازداشت و پنج روز بعد در زندان جان خود را از دست داد.

پس از سکوت چند روزه مقام‌های رسمی، سرانجام مرگ این وبلاگ‌نویس در زندان تایید شد اما روایات مختلف و ضد و نقیضی از سوی مسئولان درباره علت مرگ بیان شد.

اکنون علی مطهری، نماینده تهران و شمیرانات در مجلس، می‌گوید «هنوز ابعادی از این اتفاق روشن نشده است».

علی مطهری با بیان اینکه این شهروند در یکی از زیرمجموعه‌های وزرات کشور جان خود را از دست داده، اظهار داشت: «تغییر رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات تهران (فتا) از سوی فرمانده نیروی انتظامی گرچه قابل تقدیر است؛ اما برای جبران این موضوع کافی نیست و باید اقدامات بیشتری انجام شود.»

این نماینده تهران و شمیرانات تصریح کرد: «کمترین خواسته ما از وزیر کشور،‌ عذرخواهی وی و فرمانده نیروی انتظامی از خانواده ستار بهشتی،‌ مردم ایران و رهبر معظم انقلاب و مجازات بدون اغماض عاملان این حادثه و اجرای لوازم حکم قضایی از قبیل پرداخت دیه و غیره است.»

علی مطهری همچنین گفت که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هنوز نحوه مرگ ستار بهشتی را اعلام نکرده و اظهار داشت: «محال است بهشتی به مرگ طبیعی فوت کرده باشد؛ خصوصا که وی جوانی با بنیه جسمی قوی بوده است.»

اشاره علی مطهری به اعلام نشدن علت مرگ ستار بهشتی در کمیسیون امنیت ملی در حالی است که رئیس این کمیسیون علاء‌الدین بروجردی از نخستین کسانی بود که روز ۲۲ آبان ماه گفت بر روی بدن ستار بهشتی هیچ کبودی یا آثار شکنجه وجود نداشته است.

پس از آن بود که دادستانی تهران و سخنگوی قوه قضاییه اذعان کردند که بر روی بدن ستار بهشتی آثار کبودی وجود داشته است اما درباره علت «واقعی» مرگ تشکیک کردند و گفتند ممکن است مرگ ممکن است ناشی از «شوک» روانی باشد.

در عین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای یک «فرضیه» موازی نیز مطرح کرد و گفت ممکن است «ضدانقلاب» در این مرگ نقش داشته باشد. وی پیگیری خبر «شکنجه» و انتشار «شکایتنامه» ستار بهشتی پیش از مرگ را از جمله قرائن این فرضیه خود مطرح کرد.

این در حالی است که گروهی از زندانیان اوین، با انتشار نامه‌ای شهادت داده‌اند که ستار بهشتی شکنجه شده است.

درحالی که مسئولان قوه قضاییه می‌گویند پیگیر مرگ ستار بهشتی هستند، برپایه گزارش‌های منتشر شده، مراسم چهلم وی با حضور انبوهی از ماموران امنیتی برگزار شد و آنچنان که سایت کلمه نیز گزارش داده است، مادر وی هم مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. همچنین گزارش شده که اعلامیه‌های مراسم نیز جمع‌آوری شده است.

مسئولان قوه قضاییه هنوز درباره برخورد ماموران با عزاداران توضیحی نداده‌اند.

هدی صابر، محسن روح الامينی، محمد کامرانی، امير جوادی‌فر، رامين آقازاده قهرمانی، زهرا کاظمی، زهرا بنی يعقوب، اکبر محمدی و اميدرضا ميرصيافی، از جمله زندانیانی بوده‌اند که درسال‌های اخیر هیچگاه از زندان بازنگشتند.
XS
SM
MD
LG