لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

نواختن ساز، توانایی یادگیری کودکان را «بهبود می‌بخشد»


پاکستان
پاکستان

یادگرفتن چگونگی نواختن سازهای موسیقی می‌تواند به جریان یادگیری کلمات در کودکان کمک کند.

به گزارش سن‌فرانسیسکو گیت، محققان دانشگاه استنفورد در آمریکا برای نخستین‌بار موفق به کشف رابطه مثبت بین یادگرفتن موسیقی و فرآیند صحبت ‌کردن شده‌اند. این محققان امیدوارند که این کشف تازه بتواند به کودکانی که از مشکل دیریادگیری رنج می‌برند، کمک کند.

نتایج این تحقی نشان می‌دهد که تجربه نواختن موسیقی می‌تواند توانایی مغز در ایجاد تفاوت بین صداهایی را که در هنگام صحبت به سرعت نوایشان تغییر می‌کند، بالا ببرد. این محققان امیدوارند که به زودی بتوانند دلیل این که چرا نواختن موسیقی مزایای شناختی دارد را هم توضیح دهند.

دکتر جان گابریلی، استاد سابق روانشناسی دانشگاه استنفورد می‌گوید«آنچه این تحقیق نشان می‌دهد و آنچه که آن را بدیع می‌کند، این است که نشان می‌دهد یک جنبه خاصی از زبان وجود دارد.جنبه‌ای که در در مغز و ذهن افرادی که موسیقی می‌نوازند، تغییر می‌کند.» گابریلی تاکید می‌کند که به خصوص در کودکانی که فرآیند شنوایی در آنها قوی نیست و ممکن است نتوانند به سرعت خواننده‌های خوبی شوند، یادگرفتن موسیقی می‌تواند کمک بزرگی باشد.

تحقیقات دیگری در گذشته نشان داده بود که نواختن موسیقی قابلیت شنوایی افراد و حافظه شنیداری آنها را بالا می‌برد، اما تاکنون دانشمندان دلیلی برای این تغییرات در مغز افراد نوازنده موسیقی نداشتند.

بسیاری از کودکانی که نمی‌توانند به سرعت و مانند همسن و سالانشان کتاب بخوانند، مشکل شنوانی سریع دارند. به گفته دکتر گابریلی، این مشکل شنوایی به مشکلی برای خواندن بدل می‌شود. به خاطر اینکه به عنوان مثال وقتی معلم تفاوت بین «ب» و «پ» را توضیح می‌دهد، کودکی که مشکل شنوایی دارد، تفاوت آوایی این‌ دو را متوجه نمی‌شود.

این تحقیق می‌گوید که مغز آدمی همیشه در حال تغییر است و با تمرین، می‌شود قابلیت‌های آن را تغییر داد. با آنکه این تحقیق بر روی افراد بالغ انجام شده‌، این محققان امیدوارند که در تابستان آینده، آن را بر روی کودکان هم تکرار کنند.

البته برخی از مسئولان آموزش کودکان عقیده دارند که این محققان باید کمی در امیدوار کردن پدر و مادرها صبور باشند و قبل از اینکه آموختن موسیقی را به عنوان ابزاری جادویی برای حل مشکل یادگیری کودکان به والدین و مدارس عرضه کنند، آزمایش‌های کافی انجام دهند. به عقیده آنها، هنوز هیچ آزمایشی تاثیر واقعی نواختن آلات موسیقی بر روند یادگیری در کودکان را ثابت نکرده است.

XS
SM
MD
LG