لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

دستگیری اعضای اخوان‌المسلمین مصر به اتهام عضویت در گروه تروریستی


اعضای اخوان که در ماه جاری در قاهره محاکمه شدند
اعضای اخوان که در ماه جاری در قاهره محاکمه شدند
نیروهای امنیتی مصر پنجشنبه ۵ دی، ۱۶ تن از اعضای گروه اخوان‌المسلمین را به اتهام عضویت در گروه تروریستی دستگیر کردند. این نخستین بار است که اعضای این گروه اسلام‌گرا با این اتهام دستگیر می‌شوند.

این اقدام تنها چند ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که دولت موقت مصر، اخوان‌المسلمین را «گروهی تروریستی» اعلام کرد.

در همین حال پنجشنبه انفجار بمبی در یک اتوبوس در قاهره، پنج زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داده است که ۱۶ تن در استان دلتا النیل به اتهام ترویج افکار گروه اخوان‌المسلمین، پخش برگه‌های تبلیغاتی آن و تحریک به خشونت علیه ارتش و نیروهای امنیتی، دستگیر شدند.

در تحولی دیگر، وزرات کشور مصر، توقیف روزنامه آزادی و عدالت، ارگان حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی گروه اخوان‌المسلمین، را اعلام کرد.

به گزارش رویترز در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است: «دایره عمومی حمایت از مالکیت معنوی با هماهنگی موسسه مطبوعاتی الاهرام که چاپ روزنامه آزادی و عدالت را بر عهده دارد، اقدام به متوقف کردن چاپ این روزنامه کرده و انتشار این روزنامه از این پس ممنوع است.»

بنا بر این بیانیه، این اقدام در راستای اجرای فرمان دولت موقت مصر در شناسایی اخوان‌المسلمین به عنوان گروهی تروریستی صورت گرفته است.

دولت موقت مصر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، اخوان‌المسلمین را به دست داشتن در انفجار انتحاری روز سه‌شنبه اداره امنیت استان دقهیلیه متهم کرده و این گروه را «تروریستی» دانست.

این اقدام دولت مصر در حالی صورت گرفته است که اخوان‌المسلمین، انفجار انتحاری را محکوم کرده و گروهی با نام «یاوران بیت‌المقدس» مسئولیت این انفجار انتحاری را بر عهده گرفته است.

در بیانیه دولت موقت مصر که آن را حسام عیسی معاون نخست‌وزیر و وزیر آموزش عالی این کشور قرائت کرد، آمده است: «شناسایی اخوان‌المسلمین به عنوان گروهی تروریستی به این معنی است که هرکس در فعالیت‌های این گروه یا تشکیلات وابسته به آن آن شرکت کند، برای آن از راه سخن گفتن، نوشتن یا هر راه دیگری تبلیغ کند و به آن کمک مالی کند، قانون مجازات جرایم تروریستی بر او صدق خواهد کرد.»

این بیانیه افزوزده است: «این قانون بر تمام کسانی که به این گروه یا تشکیلات وابسته به آن عضویت دارد و پس از صدور این بیانیه به عضویت خود ادامه دهد نیز برپایه قانون مبارزه با تروریسم تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.»

اعلام گروه اخوان‌المسلمین به عنوان گروهی تروریستی در حالی صورت گرفته است که بسیاری از رهبران آن از جمله احمد بدیع٬ رهبر ارشدش، در زندان به سر می‌برند. روند دستگیری سران و اعضای اخوان‌المسلمین حدود پنج ماه پیش پس از برکناری محمد مرسی از رهبران این گروه توسط ارتش آغاز شده است.

محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری مصر است که در انتخاباتی آزاد و حدود یک سال و نیم پس از انقلاب در این کشور به قدرت رسیده بود.

از سوی دیگر انفجار بمبی در اتوبوسی عمومی در شهرک نصر واقع در شمال شرق قاهره، دستکم ۵ زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی در این باره نوشته است که بمب به کار رفته در انفجار، دست ساز بوده است.

تلویزیون دولتی مصر گزارش داده است که این بمب هنگام توقف مدرسه در نزدیکی مجتمع مدارس در شهرک نصر در اتوبوس کار گذاشته شده است.

پس از این حادثه، عبدالفتاح سیسی فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر در سخنانی گفت: «مصر در مقابله با تروریسم استوار خواهد ایستاد و آنچه که پیش می‌آید، مصر و مردمش را تا زمان حضور ارتش، نخواهد لرزاند.»

سیسی در سخنان خود که صفحه رسمی سخنگوی نیروهای مسلح مصر منتشر کرده است، خطاب به مردم مصر اظهار داشت: «شما خواهان آزادی و ثبات هستید و این به آسانی به دست نمی‌آید، باید به خداوند، خود و ارتش و پلیس خودتان اعتماد کنید. ما می‌توانیم مصر را به سمت ثبات، امنیت و پیشرفت، رهمنون کنیم.»

این در حالی است که ابراهیم منیر، عضو دفتر رهبری اخوان‌المسلمین شامگاه چهارشنبه در واکنش به اعلام این گروه به عنوان گروهی تروریستی گفته بود: «اخوان‌المسلمین به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و این تصمیم دولت باطل است.»

اشرف بدر الدین عضو شورای مرکزی حزب آزادی و عدالت هم به شبکه خبری الجزیره گفت: «از دهه پنجاه قرن گذشته حکومت‌های مختلف برای نابودی اخوان‌المسلمین تلاش کردند اما موفق نشدند؛ این دولت هم نخواهد توانست. به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد.»
XS
SM
MD
LG