لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

کوتوله‌های اندونزی کیستند؟


 جمجمه سمت چپ متعلق به کوتوله‌های اندونزی است و جمجمه سمت راست متعلق به انسان‌های کنونی.
جمجمه سمت چپ متعلق به کوتوله‌های اندونزی است و جمجمه سمت راست متعلق به انسان‌های کنونی.

آنچه که تاکنون تصور می‌شد بقایای استخوان‌های انسان‌های مدرن ریزنقشی است که پانزده هزار سال پیش در جزایر اندونزی می‌زیستند، متعلق به هوموسایپنس‌ها یا همان انسان‌های امروزی ‌نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استخوان‌های این انسا‌ن‌های اولیه که به خاطر جثه کوچکشان کوتوله نام‌ گرفته‌اند، در سال ۲۰۰۳ در جزیره فلورس اندونزی کشف شدند.

از زمان کشف این استخوان‌ها بحث‌های زیادی بین دانمشندان درباره ماهیت این استخوان‌ها وجود داشته است. برخی آنان را متعلق به گونه ناشناخته‌ای از انسان‌های اولیه می‌دانستند و برخی بر این باور بودند که احتمالا این گونه متعلق به هموساپینس‌ها (انسان‌های امروزی) است که از نوعی بیماری خاص رنج می‌برده‌اند که باعث کوتولگی آنها شده است.

این گونه ناشناخته یک متر قد و تقریبا ۲۵ کیلو وزن داشتند. اندازه مغز آنها هم چیزی نزدیک به اندازه یک میوه گریپ فروت بود.

نتایج تحقیقات تازه به این بحث‌ها پایان داده و گفته است که این استخوان‌ها متعلق به هوموساپینس‌ها نیستند.

دو دانشمند فرانسوی به نام‌های آنتونی بالزو و فیلیپ شارلیه در مقاله‌ای که در مجله علمی تکامل انسانی (Human Evolution) به چاپ رسیده، توضیح داد‌ه‌اند که وقتی با فن‌آوری لیزری تازه، به بررسی لایه‌های استخوانی «مرد فلورسی» پرداختند، به این نتیجه رسیدند که این استخوان‌ها، مختصات استخوانی انسان‌های هموساپینس(انسان‌های کنونی) را، ندارد.

بالزو محقق موزه تاریخ طبیعی فرانسه، می‌گوید: «اطلاعات زیادی در لایه‌های استخوان‌های جمجمه وجود دارد... هیچ خصوصیت مشترکی بین انسان هموساپین و این گونه وجود ندارد.»

اما اگر یک بخش از این معمای دیرین حل شده باشد، بخش دیگری از آن همچنان
بی‌پاسخ مانده است.

حالا مشخص شده این استخوان‌ها متعلق به هوموساپینس‌ها نیستند. اما هنوز
دانشمندان دو فرضیه دیگر را نمی‌توانند با قطعیت کنار بگذارند. یکی اینکه این کوتوله‌ها متعلق به انسان‌های هومو ارکتوس هستند که چند میلیون سال پیش به جاوه آمدند و به مرور قد و قامتشان کوتاه شد.

دیگر اینکه این استخوان‌ها ممکن است به گونه‌ کاملا ناشناخته‌ای از انسان‌های
اولیه تعلق داشته باشند.

XS
SM
MD
LG