لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

جای شاکیان و متهمان در بنیاد تعاون ناجا


در حالی که مدت‌ها از انتشار خبر سوء استفاده در بنیاد تعاون ناجا می‌گذرد هنوز تصویر کاملی از چگونگی فساد و حجم آن در اختیار افکار عمومی گذاشته نشده است. نماینده کرمان در مجلس هم به روزنامه شرق گفته است که تلاش‌های مجلس برای دستیابی به جزییات پرونده این فساد به جایی نرسیده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:08 0:00
لینک مستقیم


محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس، در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفته است که تحقیق و تفحص از بنیاد ناجا در حال حاضر ممکن نیست.

نماینده کرمان در هفدهم خردادماه در جلسه علنی مجلس با دادن تذکری اعلام کرد که ناجا تا به حال هیچ گزارشی و هیچ اطلاعی در اختیار مجلس نگذاشته است:

محمدرضا پورابراهیمی:

«ما موضوع تحقیق و تفحص از تعاون ناجا را سال گذشته مطرح کردیم. متاسفانه تخلفات عدیده اقتصادی در بنیاد تعاون ناجا وجود دارد. ما از دوستان خواستیم گزارش به ما بدهند. اجازه بدهید. تا امروز یک صفحه گزارش بنیاد تعاون ناجا در خصوص تخلفات بزرگ اقتصادی که انجام داده‌اند، ندادند.»

در ماده ۱۹۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است که برابر اصل هفتاد و ششم قانون اساسی هر نماینده‌ای با رعایت روند قانونی می‌تواند در صورتی که تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند درخواست خود را کتبا‌ً‌ به مجلس ارائه کند.

اما حق نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص شامل دستگاه‌ها و نهادهایی که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان اداره می‌شوند، نمی‌شود. چون پیش‌شرط تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون ناجا که زیر مجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است موافقت آقای خامنه‌ای است.

از گفته‌های نماینده کرمان به روزنامه شرق چنین برمی‌آید که رهبر جمهوری اسلامی یا با تقاضای تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون ناجا مخالفت یا هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است.

از رضا علیجانی،‌ تحلیلگر مسائل ایران در پاریس پرسیدم آیا قابل تصور است که آقای خامنه‌ای با تحقیق و تفحص درباره پرونده فساد در بنیاد تعاون ناجا مخالف باشد؟رضا علیجانی:

«این احتمال بعید نیست، چونکه آقای خامنه‌ای چند روز پیش هم در گفت‌وگو با اساتید دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها از اینکه ماجرای بورسیه‌ها به روزنامه‌ها کشیده شد، اظهار ناراحتی کرد و کلا‌ً‌ این موضوع را یکی از بدترین کارهایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده بود، خواند. البته شنیده‌های قبلی حاکی از این است که این ماجرا توسط وزارت اطلاعات رصد شده و چون به نوعی هم، پای ناجا در میان است و هم شهرداری. و به ویژه شهردار تهران در جاهای مختلف مطرح می‌‌کند که من با بیت و فرزند آقا در ارتباط هستم. به هر حال این پرونده با اجازه از آقای خامنه‌ای وارد قوه قضاییه شده و پای مسئولان و فرزندان‌شان حتی گفته می‌شود برخی اقوام مسئولان قضایی،‌ آشنایان آقای اژه‌ای در میان است. به این ترتیب قوه قضاییه با اجازه بیت ورود کرده به این مسئله.»

از رضا علیجانی می‌پرسم چه دلیلی می‌تواند باعث مخالفت آقای خامنه‌ای با تحقیق و تفحص از این پرونده باشد؟

«فساد در سیستمی است که ایشان ولایت مطلق را بر آن دارد. مضاف بر اینکه ایشان به فسادی که به ویژه در دوره آقای احمدی‌نژاد و بعد از آن در آن مقطع زمانی اتفاق افتاده حساسیت ویژه دارد. چون این دولت مورد تایید ویژه آقای خامنه‌ای بود. آقای خامنه‌ای از مدت‌ها پیش یک رویایی داشت حتی از دوره آقای هاشمی و بعد خاتمی که اگر مملکت و اقتصاد کشور را دست بچه حزب‌اللهی‌ها بدهیم هم کارکرد بهتری خواهند داشت و موفق‌تر خواهند بود و هم پاکدست‌تر خواهند بود. اما تجربه نشان داد که در هر دو عرصه این رویا شکست شدیدی خورد. یعنی فاسدترین دولت تاریخ حداقل بعد از انقلاب دولت احمدی‌نژاد بود. هم ناکارآمدترینش که بحران‌های شدیدی را به ارمغان آورد. از این جهت این قابل تصور است که ایشان موافق نباشد که به هر حال جمع وسیع‌تری که از دایره کنترل ایشان هم در برخی موارد خارج است، در این پرونده اشراف پیدا کنند. یکی از علل و دلایل فساد ساختاری از همین مسئله‌ است. یعنی عدم آزادی رسانه‌ها و عدم آزادی افکار عمومی برای برخورد با فساد است.»

خبر ماجرای سوء استفاده در بنیاد تعاون ناجا اردیبهشت ماه گذشته حدود دو ماه پس از برکناری اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی به رسانه‌ها رسید و هنوز هم جزییات کامل این سوء استفاده در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

در واکنش به رسانه‌ای شدن این خبر سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا در تاریخ هجدهم خرداد ماه در سیمای جمهوری اسلامی این خبر را تایید کرد و گفت:

«این انحراف‌هایی که در شرکت‌های تابع و زیر مجموعه بنیاد انجام شده محرز شد که تخلفاتی در آن صورت گرفته. فرمانده وقت ناجا شخصا‌ً‌ پرونده قضاییه تشکیل دادند،‌ خودشان پیگیر بودند و این پرونده را به دستگاه قضا سپردند.»

اسماعیل احمدی مقدم، خود در نوزدهم خرداد در سیمای جمهوری اسلامی به توضیح ماجرای سوء استفاده پرداخت و گفت می‌خواسته ‌است که قضیه به دادگاه کشانده نشود اما سوء استفاده کنندگان حاضر به سازش نشدند:

«در دوره تصدی من در نیروی انتظامی به یک پرونده فساد اقتصادی در بنیاد تعاون برخوردیم. در یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام قدر. این شرکت سرمایه‌گذاری می‌دانید که خودش نباید جایی را اداره کند. زیر ۵۰ درصد می‌رود شرکت می‌کند یا مثلا‌ً‌ در بورس سهام می‌خرد و غیره. نباید مدیریت را به عهده بگیرد. فقط این سرمایه‌گذاری می‌کند زیر ۵۰ درصد. متوجه شدیم که بعضی از این آقایان سوء استفاده کردند. شرکت‌هایی را در بیرون تاسیس کردند خودشان. می‌روند در شرکت‌های خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. خب این خلاف است. با آقایان صحبت کردیم گفتیم این کار شما خلاف است. صرفنظر از خلاف‌تان اموال را برگردانید ما هم مسامحه می‌کنیم در مورد این تخلفی که کردید.»

به نوشته سایت کلمه پرونده فساد ۱۲ هزار میلیارد ریالی در بنیاد تعاون ناجا تاکنون به بازداشت چندین مقام سابق پلیس و بازپرسی از فرمانده سابق ناجا انجامیده است.

XS
SM
MD
LG