لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

«امکان وقوع حادثه‌ای جبران‌ ناپذیر برای نسرین ستوده وجود دارد»


«او نه امکانات رفاهی برای خودش می‌خواهد و نه خواسته‌ای غیر قانونی و غیر ممکن دارد.
او نمی‌خواهد کودک‌اش که حتی اجازه نداده‌اند حتی یک بار به مدت ۳۰ ثانیه در طول ۱۹ ماه گذشته امکان تماس تلفنی با او را داشته باشد, تحت تعقیب قضایی و پرونده‌سازی و ... قرار گیرد, آن هم به خاطر مادرش که یک زندانی سیاسی است. »

این بخشی از نوشته رضا خندان،‌ همسر نسرین ستوده در صفحه فیس بوکش است. او در مورد ملاقات روز یکشنبه با همسرش همچنین نوشته است: «اکنون وضع جسمی‌اش به حدی رسیده است که بعید می‌دانم تا ملاقات بعدی بتواند سرپا باشد. سر گیجه، اختلال بینایی، عدم تعادل در راه رفتن و فشار پایین علام هشدار دهنده‌ای وخامت حال اوست، در کنار لاغری مفرط.»

هم‌بندی‌های نسرین ستوده نیز نگران او هستند. نسرین ستوده پس از تحمل دو هفته انفرادی، هفته گذشته بار دیگر به بند زنان زندانی سیاسی در زندان اوین منتقل شد. هم‌بندی‌هایش روز یکشنبه به آقای خندان گفته‌اند دو روز است که بدن نسرین مایعات هم قبول نمی کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:47 0:00
لینک مستقیم

دکتر حسن نایب هاشم،‌ در مورد عوارض جسمانی اعتصاب غذای نسرین ستوده می‌گوید: «در اعتصاب غذا معمولا املاح لازم به بدن نمی‌رسد و سبب افت فشار خون می‌شود. اگر اعتصاب غذا به مدت طولانی با حداقل هیدرو کربن یا کالری مورد نیاز بدن ادامه پیدا کند،‌ احتمال بروز عوارض عصبی معینی وجود دارد. اختلال بینایی نسرین ستوده ناشی از این امر هست. عدم تعادلی هم که در مورد ایشان گزارش شده، ‌ناشی از دو عامل است، سیاهی رفتن چشم‌ها به دلیل پایین بودن فشار خون و نیز خطر عارضه عصبی به دلیل ورم مغزی. در عین حال بعد از مدتی، ‌پرزهای روده از بین می‌روند. از سوی دیگر وقتی ذخیره چربی در بدن فردی که اعتصاب غذا کرده به حداقل خود برسد،‌ بدن شروع به مصرف بقیه اندام‌ها می‌کند و این مرحله بسیار خطرناک است.»

روز یکشنبه و دوشنبه ‌اما دهها تن از فعالان جنبش زنان با حضور در مقابل دادستانی تهران و دبیرخانه قوه قضاییه، خواستار توجه مسئولان به خواسته‌های این وکیل دادگستری و انتقال او به بیمارستانی در خارج از زندان شدند.

مریم حسین‌خواه، روزنامه‌نگار و فعال مسایل زنان ساکن لندن در مورد حضور فعالان زن در دادستانی تهران و قوه قضاییه می‌گوید: «دیروز(یکشنبه) عده‌ای از فعالان حقوق زنان به دادستانی رفتند اما نتوانستند دادستان تهران را ملاقات کنند و نامه را به معاون ایشان دادند. امروز هم برای ادامه پیگیری‌ها به اداره کل دبیرخانه قوه قضاییه رفتند و نامه‌شان را به آنجا هم ارائه دادند. طبق خبرهایی که به ما رسیده برخورد مسئولان در این دو روز بد نبوده و سه تن از فعالان زن امکان ملاقات با یکی از کارشناسان این اداره را پیدا کردند. البته در هر دو روز به فعالان زن گفته شده که تنها آقای رضا خندان به عنوان عضو خانواده خانم ستوده می‌تواند درخواست انتقال وی به بیمارستان را مطرح کند. در مقابل پاسخ فعالان زن هم این بوده که آنان از بعد انسانی ماجرا و به دلیل این که نسرین ستوده وکالت آنها را در پرونده‌هاشان به عهده دارد، بر عهده خود دانسته‌اند که این اقدام را انجام بدهند. روز دوشنبه دبیرخانه قوه قضاییه نامه را برای تحویل به رئیس قوه قضاییه از فعالان حقوق زنان نپذیرفته است.»

در همین حال عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای نیز به رسانه‌ها در ایران گفته است که در این کمیسیون تصویب شده که برای بازدید از زندان اوین هیاتی تعیین شود. محمد حسن آصفری،‌ نماینده اراک، با تاکید بر این که از زندان زنان هم بازدید به عمل خواهد آمد گفت: «سر پل ما با قوه قضاییه وزیر دادگستری است که اگر مطالب پیرامون خانم ستوده صحت داشته باشد از وی می‌خواهیم توضیح دهد.»

نمایندگان مجلس در حالی از بازدید هفته آینده از زنان اوین سخن می گویند که دکتر حسن نایب هاشم معتقد است با شرایط جسمانی نسرین ستوده،‌ هر لحظه امکان بروز حادثه‌ای جبران ناپذیر وجود دارد: «احتمال این که خطر هر آن به وجود بیاید بسیار بالاست. بدن تلاش می‌کند خود را حفظ کند ولیکن ناگهان به مسیری بی‌بازگشت می‌افتد و امیدوارم این لحظه برای خانم ستوده روی ندهد و ما او را در میان خود داشته باشیم. وقت بسیار اندک است. من امیدوارم همه کسانی که همراه ایشان هستند تلاش خود را مضاعف کنند و مسئولان،‌ حداقلی از مسئولیت را از خود نشان دهند.»

مریم حسین‌خواه هم از ادامه تلاش‌های فعالان جنبش زنان می‌گوید: «این تلاش‌ها قرار است که تکرار شود و به سراغ بقیه مراجع قانونی هم بروند و خواسته‌ها را تکرار کنند. نکته مثبت این است که بعد از مدت‌ها که تلاش‌ها در حد بیانیه نوشتن و فعالیت‌های اینترنتی بود، ‌فعالان زن این بار حضوری مراجعه کرده‌اند و نشان داده‌اند که ما فقط نام‌های اینترنتی نیستیم. مطمئنا این فعالیت‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.»

نسرین ستوده، وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی است که از ۱۳ شهریور ۸۹ در بازداشت به سر می‌برد. او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به شش سال حبس تعزیری، ۱۰ سال محرومیت از وکالت و ۱۰ سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شده است.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG