لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

دبیرکل ناتو: تمام طرح‌های ضروری برای دفاع از ترکیه آماده است


آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو از وجود «طرح‌هایی آماده» برای دفاع از ترکیه در مقابل هرگونه حمله نظامی در صورت نیاز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، راسموسن روز سه‌شنبه ۱۸ مهر، پیش از جلسه وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: «به طور حتم ترکیه می‌تواند روی پشتیبانی ناتو حساب کند. همه طرح‌های لازم برای حمایت از ترکیه و دفاع از آن را در صورت لزوم آماده داریم که امیدواریم چنین اقدامی ضروری نباشد.»

او همچنین از دمشق و آنکارا خواست خویشتندار باشند و ابراز امیدواری کرد که ناتو ناچار نشود بنا به درخواست ترکیه در تنش سوریه دخالت کند. او افزود که راه درست برای پایان دادن به بحران سوریه، راه حل سیاسی است.

راسموسن همچنین از ترکیه به خاطر «خویشتنداری» در مقابل «حملات غیرقابل پذیرش سوری» تشکر کرد.

چهارشنبه هفته گذشته پس از آنکه یک خمپاره شلیک شده از خاک سوریه، به منطقه‌ای مسکونی در جنوب ترکیه اصابت کرد و پنج شهروند غیر نظامی این کشور را کشت، ترکیه اهدافی در خاک سوریه را مورد حملات توپخانه‌ای خود قرار داد. در روزهای اخیر ترکیه با این عنوان که همچنان از سوریه به این کشور شلیک می‌شود، سوریه را توپ‌باران کرده است.

پارلمان ترکیه بنا به درخواست دولت این کشور، مجوز عملیات نظامی در خاک سوریه را در صورت لزوم صادر کرده است. با این وجود مقام‌های ترکیه می‌گویند که خواهان جنگ با سوریه نیستند و این مجوز تنها برای دفاع از امنیت ترکیه است.

هفته گذشته نمایندگان کشورهای عضو پیمان ناتو نیز در جلسه فوق العاده‌ای که برگزار کرده بودند، حمایت کامل خود را از ترکیه در برابر «تجاوزهای سوریه» اعلام کردند.

ترکیه عضو پیمان ناتو است و جلسه هفته گذشته سفیران عضو این پیمان، بنا به درخواست آنکارا برگزار شده بود.

در بروکسل نیز انتظار می‌رود که تنش میان سوریه و ترکیه، بخش بزرگی از گفت‌و‌گوهای وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از آمادگی ارتش این کشور برای مقابله به مثل در برابر «تجاوزهای روزانه نیروهای نظامی سوریه به خاک ترکیه» خبر داد.

اردوغان که در پارلمان ترکیه سخن می‌گفت تاکید کرد که آنکارا در مقابل «تجاوزهای» مرزی سوریه بسیار از خود خویشتنداری نشان داد اما هنگامی که شهروندان کشته شدند «دخالت را ضروری دیدیم.»

او گفت که کشورش از تمام راه‌های دیپلماتیک برای دفاع از سرزمین و مردم خود استفاده خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه گفت که بشار اسد رئیس جمهور سوریه مشروعیت خود را از دست داده و پشتیبانی پیشین خود از او را مشروط به اصلاحات و دفاع از مردم سوریه دانست. او ادامه داد: «اما بشار اسد چنین نکرد بلکه به ترکیه خیانت کرد.»
XS
SM
MD
LG