لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

انتقاد نعمت‌زاده از خام‌فروشی سنگ آهن و واردات میلیون‌ها تن فولاد


محمدرضا نعمت‌زاده
محمدرضا نعمت‌زاده
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید صادرات سنگ آهن در حالی که ایران وارد کننده فولاد است، توجیهی ندارد.

به گزارش ایرنا، محمد رضا نعمت‌زاده دوشنبه چهارم شهریورماه گفت: «اینطور نباشد که سنگ آهن را خام صادر كنیم و برای مصارف داخلی شش تا هفت میلیون تن فولاد واردات داشته باشیم.»

وی با اشاره به هفت پروژه فولادی در کشور گفت چنانچه تامین نقدینگی برای این پیشرفت پروژه‌ها امكان‌پذیر نشد، می‌توان با زمینه‌سازی امكان حضور بخش خصوصی را فراهم ساخت و می‌توان برای هریک از طرح‌های فولادی ۲۰۰ میلیون دلار جذب كرد.

انتقاد نعمت‌زاده از خام‌فروشی سنگ آهن در حالی است که خبرگزاری رویترز هم یکشنبه پنجم شهریور گزارش داد که در پی تحریم‌های غرب علیه ایران در سال گذشته که منجر به کاهش دو برابری صادرات نفت ایران شد، ایران برای جبران کاهش درآمدهای نفتی، صادرات آهن خام را تا ۶۰ درصد افزایش داده است.

صادرات سالانه سنگ آهن ایران در سال گذشته به ۲۵ میلیون تن و به ارزش ۳ میلیارد دلار رسید.

رویترز می‌نویسد اگرچه ارزش صادرات سنگ آهن خام ایران زیاد است، اما در مقایسه با کاهش ۳۵ میلیارد دلاری صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ فاصله زیادی دارد.

این خبرگزاری می‌افزاید که ایران در هفت ماه اول سال جاری میلادی نیز صادرات سنگ آهن به چین و هند را تا ۳۵ درصد افزایش داده و به رقم ۱۳٫۴ میلیون تن رسانده است.

با این حال یک تاجر ایرانی به رویترز گفته است که با وجود افزایش صادرات سنگ آهن به کشورهای آسیایی، تجار ایرانی قادر به دریافت مستقیم پول (دلار) نیستند، چراکه تحریم‌ها امکان معامله با ارز دلار را نمی‌دهند. به گفته وی، سنگ آهن ایرانی معمولا با کالاهای چینی و هندی تهاتر (معامله کالا به کالا) می‌شود.

صادرات آهن اسفنجی ایران به هند نیز در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئیه با ۵۰ درصد افزایش به ۸۰ هزار تن افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر ۶ شهریور ماه از تولید تنها ۱٫۵ میلیون تن محصولات فولادی طی چهار ماه اول سال جاری خبر داد.

صادرات میلیون‌ها تن سنگ آهن و آهن اسفنجی در حالی است که ایران به خاطر عدم توسعه ظرفیت فولاد کشور برای نیازهای داخلی، یکی از بزرگترین واردکننده های فولاد در جهان است.

بازار فولاد ایران به صورت چشمگیری وابسته به واردات است، به طوری که سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد وارد می‌کند؛ اما این رقم در سال گذشته به خاطر خودداری برخی شرکت‌های بزرگ فولادسازی برای ادامه تجارت با ایران، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. این موضوع به موجی از گرانی فولاد در ایران دامن زد.

اتحادیه اروپا ۱۵ اکتبر سال گذشته تحریم‌هایی را در مورد فروش فولاد، آلومینیوم و دیگر فلزات اساسی به ایران مقرر کرد. آمریکا نیز اول ماه ژوئیه تحریم‌هایی بر صادرات برخی فلزات به ایران اعمال کرده است.
XS
SM
MD
LG