لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

نتانیاهو به اتهام «فساد مالی» مورد بازجویی قرار می‌گیرد


بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی یکشنبه دوازدهم دی گزارش داده‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور در مظان اتهام دریافت برخی «مزایای مالی» قرار گرفته و «به‌زودی» از سوی پلیس مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش‌ها، فرماندهان پلیس اسرائیل در روزهای گذشته به دادستان مراجعه کرده و گفتند، مطالبی که در گفت‌وگوهای بازجویان با شماری از افراد نزدیک به نتانیاهو شنیده‌اند، لزوم تحقیق از خود او را هم ضروری کرده است.

گزارش رسانه‌های اسرائیل می‌گوید، آویخای مندل بلیت دادستان اسرائیل در روزهای گذشته در پی مطالب مطرح شده از سوی فرماندهان پلیس، موافقت کرد که بازجویان پلیس به تحقیق از شخص نتانیاهو اقدام کند و این امر را به اطلاع نتانیاهو نیز رساند.

این گزارش‌ها مدعی است، نتانیاهو از ناحیه ارتباطات نزدیک و دیرینه خود با دو بازرگان مشهور ممکن است از برخی «امتیازها» برخوردار شده باشد.

رسانه‌ها گفته‌اند، سخن از یک بازرگان اسرائیلی و یک تاجر مشهور بین‌المللی است.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل شنبه یازدهم دی گزارش داده بود، یکی از این دو بازرگان، رون لاودر، از صاحبان کارخانه‌های معروف لوازم آرایشی «استی لاودر» و صاحب شماری از صنایع مهم اسرائیلی و جهانی است.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای لاودر چند هفته پیش در روزی که برای شرکت در خاکسپاری شیمون پرز حضور یافته بود، بلافاصله بعد از این مراسم، برای پاسخگویی به پرسش‌های بازجویان پلیس به مقر پلیس دعوت شد.

گزارش رسانه‌های اسرائیل می‌گوید، آقای لاودر حضور در مقر پلیس را تایید کرده و گفته است، با «طیب خاطر» به خواسته پلیس گردن نهاده است.

روزنامه هاآرتص مدعی است که آقای لاودر در گفت‌وگو با پلیس «دادن هدیه» به نتانیاهو را تایید کرد.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند، پلیس خواسته است که پسر بزرگ نتانیاهو، یائیر، نیز به عنوان «مطلع» مورد سئوال پلیس قرار گیرد ولی اتهامی به او وارد نیست.

به‌نوشته هاآرتص، پلیس از دفتر نتانیاهو خواسته است، «بیشترین فرصت» را برای بازجویان پلیس قائل شود تا هر چه زودتر تحقیقات از آقای نتانیاهو آغاز شود.

بنیامین نتانیاهو جمعه دهم دی گفته بود، «چیزی به‌دست نمی‌آورند چون چیزی وجود ندارد و هیچ پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود».

دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز گفته است، «فشار شدید رسانه ها» بر نهادهای حقوقی در میان بوده است.

ساخی هانگبی وزیر مشاور و حامی نتانیاهو به رسانه‌ها گفته است، رقیبان سیاسی که از شکست دادن حزب لیکود در انتخابات «سرخورده» هستند، می‌خواهند از طریق «فشارهای ناروا» نتانیاهو را از نخست‌وزیری برکنار کنند.

پلیس اعلام کرده است، شماری از مجرب‌ترین بازجویان خود را که از جمله در بازجویی از نخست‌وزیر پیشین مشارکت داشته ‌ند، در یک تیم برای تحقیق از نتانیاهو آماده کرده است.

بازجویی و حتی محاکمه و حبس ارشدترین مقامات اسرائیل یک امر سابقه‌دار است.

اهود اولمرت نخست‌وزیر پیشین به اتهام دریافت امتیازاتی در زمانی که شهردار بیت‌المقدس بود، به نوزده ماه حبس محکوم شد و هنوز چندماه تا آزادی فاصله دارد.

بنیامین نتانیاهو، ۶۷ ساله، تاکنون در چهار دوره، نخست‌وزیر اسرائیل بوده است.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل بر اساس نظرسنجی‌های روزهای گذشته گزارش داده‌اند، اگر هر دلیلی به فروپاشی دولت کنونی منجر شود، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ممکن است تضعیف شود.

بر اساس این نظر سنجی‌ها، حزب «یش آتید» (به معنی «آینده‌ای هست») به رهبری آقای لاپید روزنامه‌نگار پیشین محبوبیت بالاتری در افکار عمومی به نسبت حزب لیکود به رهبری نتانیاهو به‌دست آورده است.

اما همین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد، جناح راست در اسرائیل قوی‌تر از هر زمان دیگر است و امکان جلوگیری از نخست‌وزیری نتانیاهو در انتخابات بعدی نیز بسیار ضعیف است - مگر اینکه تحقیقات کنونی پلیس از او به مرحله وارد شدن اتهام رسمی برسد.

XS
SM
MD
LG