لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

نتانیاهو «برای منافع اسرائیل» خواستار انتخابات زودرس شد


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شامگاه روز سه شنبه هجدهم مهر با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، گام‌های قانونی لازم برای انحلال دوره کنونی مجلس اسرائیل که زمینه را برای انتخابات فراهم می‌کند، برداشت.

با این تصمیم نتانیاهو، زمینه برای برگزاری انتخابات در سه ماه آینده هموار شد.

نتانیاهو شامگاه سه شنبه در یک نشست خبری ویژه در دفتر نخست وزیری در اورشلیم (بیت المقدس) گفت: «منافع ملی در مقطع کنونی ایجاب می‌کند که یک انتخابات بسیار سریع داشته باشیم و منابع مالی و امکانات کشور در یک روند طولانی بر باد نرود».

بنیامین نتانیاهو ضمن آنکه به «تهدیدات ناشی از ایران» و تلاش‌های دولت خود در مقابله با خطرات برای زندگی مردم اسرائیل در جنوب کشور در نتیجه تداوم حملات راکتی از غزه اشاره می‌کرد، در همین حال گفت که در حدود چهارسالی که وی نخست وزیر بوده است، اسرائیل در امنیت بسیار خوبی بوده و با وجود بحران اقتصادی در بسیاری از کشورهای اروپایی و جهان، اسرائیل تا حد زیادی از تلاطم‌های اقتصادی در امان بوده است.

آقای نتانیاهو که در روزهای گذشته با سران احزاب همپیمان با دولت خود در این زمینه دیدار و رایزنی کرده بود، به دبیر فراکسیون احزاب ائتلافی در کنست رهنمود داد که دوشنبه آینده طرح انحلال مجلس را ارائه کند.

مجلس اسرائیل پس از تعطیلات طولانی تابستانی و نیز تعطیلات سه عید بزرگ پاییزه یهودیان، قرار بود که از دوشنبه آینده کار خود را از سربگیرد.

از چند روز قبل سلسله مسایلی موجب شد که احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور تقویت شود؛ از یکسو نتانیاهو با اهود باراک وزیر دفاع خود بر سر ایران دستخوش اختلاف بسیار جدی شد و نخست وزیر حتی باراک را متهم کرد که در آخرین سفرش به آمریکا دیدار‌ها و اظهار نظرهایی داشته که موجب تشدید اختلاف نظرهای باراک اوباما با اسرائیل شده است.

از سوی دیگر، نتانیاهو به این نتیجه رسیده بود که نخواهد توانست که نظرات خود را در لایحه بودجه سال ۲۰۱۳ اعمال کند و برخی از احزاب همپیمان با دولت وی، حاضر به رعایت همه خواسته‌های نخست وزیر نشده بودند.

از طرفی دیگر نیز نتانیاهو از تمامی نظرسنجی‌هایی که پیش بینی می‌کند که وی نه تنها به آسانی مسند نخست وزیری را در دولت بعدی نیز حفظ خواهد کرد بلکه حزب حاکم لیکود نیز تقویت خواهد شد، دلگرم است.

هر چند رقیب جدی برای پست نخست وزیری در این دوره انتخاباتی در برابر نتانیاهو وجود ندارد، اما انتظار می‌رود که آرایش صحنه سیاست داخلی اسرائیل در پی این انتخابات به میزان چشمگیری عوض شود؛ از یکسو حزب کادیما به رهبری شائول موفاز که یک سیاستمدارایرانی‌زادهٔ است قدرت خود را از دست خواهد داد و از سوی دیگر، حزب کارگر به رهبری سیاستمدار جدید خانم شلی یخیموویچ به میزان زیادی تقویت خواهد شد.

حزب نوپای «استقلال» که اهود باراک پس از جدایی از حزب قدیمی‌اش، کارگر، تشکیل داده بود، هیچ بختی ندارد و به نظر می‌رسد که حتی خود باراک برای ورود به دوره بعدی پارلمان با سختی‌های بسیار زیاد روبرو باشد.

حزب راستگرای «اسرائیل خانه ماست» به رهبری سیاستمدار افراطی روسی الاصل آویگدور لیبرمن در انتظار کسب قدرت بیشتری در دوره بعدی مجلس است زیرا روس‌هایی که در سالهای اخیر ساکن اسرائیل شده‌اند، دیدگاههای راست افراطی داشته و حامی لیبرمن هستند.

دولت کنونی نتانیاهو در انتخابات فوریه ۲۰۰۹ شکل گرفت و از آوریل ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرد و به دلایل سیاسی داخلی می‌توانست تا اواخر سال آینده نیز بر سر قدرت باشد اما نتانیاهو برگزاری زودهنگام انتخابات مجلس را برگزید.

نتانیاهو تاکنون دو بار نخست وزیر بوده است و اکنون با اطمینان به سوی تصدی بار سوم این مقام گام برداشته است اما تجربه شصت و چهارساله این کشور نشان می‌دهد نخست وزیرانی که برگزاری انتخابات زودهنگام را توصیه کرده‌اند، خود اتفاقاً همگی شکست خورده و این مقام را از دست داده‌اند. اما نتانیاهو یقین دارد که این «سنت» در مورد او تکرار نخواهد شد.

به نظر می‌رسد در حالی که برای مردم اسرائیل بهبود وضعیت اقتصادی در صدر درخواست هاست، مهم‌ترین مسئله انتخابات برای نتانیاهو، مطرح کردن برنامه هسته‌ای ایران باشد.

براساس تاریخی که نتانیاهو سه شنبه از آن برای برگزاری انتخابات کشورش سخن گفت، ژانویه یا حداکثر فوریه، زمان برگزاری انتخابات خواهد بود.

تاریخی که انتخابات مجلس اسرائیل در آن برگزار خواهد شد زمانی است که دولت جدید آمریکا نیز کار خود را آغاز می‌کند.

در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ششم نوامبر، شانزدهم آبان، رئیس جمهوری بعدی آمریکا کار خود را از نیمه‌های ژانویه آغاز خواهد کرد.

در روزی که نتانیاهو در اسرائیل با اطمینان به پیروزی مجدد، از برگزاری انتخابات زودهنگام کشورش خبر می‌داد، تازه‌ترین نظرسنجی‌های آمریکا نشان می‌داد که میت رامنی نامزد جمهوریخواهان شکاف خود را با باراک اوبامای دموکرات از بین برده است.
.
XS
SM
MD
LG