لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۰

نتانیاهو و اوباما برای «آخرین‌بار» دیدار می‌کنند


دیدار باراک اوباما و و بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۵
دیدار باراک اوباما و و بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۵

رسانه‌های اسرائیل و کاخ سفید گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه سی و یکم شهریور «آخرین دیدار» خود را با رییس جمهوری آمریکا پیش از پایان دوران هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما انجام می‌دهد.

به گزارش هاآرتص، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید یکشنبه بیست و هشتم شهریور گفت «آخرین دیدار» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در هتل محل اقامت آقای اوباما در نیویورک خواهد بود.

نتانیاهو برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که پنجشنبه اول مهر است، به آمریکا می‌رود.

پیش از این، اوباما و نتانیاهو اواسط آبان گذشته، نوامبر ۲۰۱۵، پنج ماه بعد از حصول برجام دیدار کرده بودند.

آقای اوباما در طول مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل که منتقد شدید گفت‌وگوها با ایران و سپس از مخالفان برجام بود، خودداری می‌کرد.

به گفته جاش ارنست، در ملاقات چهارشنبه سی و یکم شهریور میان اوباما و نتانیاهو مسائل اجرایی برجام و نیز «اوضاع امنیتی خاورمیانه» مطرح خواهد شد.

به‌نوشته هاآرتص، دفتر نتانیاهو نیز گفته است، وی در مورد «چالش‌ها و فرصت‌ها در خاورمیانه و راه‌های پیشبرد صلح و امنیت» با آقای اوباما گفت‌و‌گو می‌کند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این را نیز افزوده است، نتانیاهو بابت کمک اخیر آمریکا که «نشانگر عمق مناسبات راهبردی و همپیمانی با اسرائیل است»، «شخصا» از باراک اوباما سپاسگزاری می‌کند.

«آخرین دیدار» باراک اوباما با نخست وزیر اسرائیل در دورانی که رهبری آمریکا در دست اوباما است، شش روز بعد از امضای توافق اعطای کمک بلاعوض نظامی آمریکا به اسرائیل صورت می‌گیرد.

بر اساس توافقی که پنجشنبه گذشته در واشینگتن، و در پی ده ماه مذاکرات بین دو کشور انجام شد، آمریکا برای یک دوره ده ساله دیگر، ۳۸ میلیارد دلار به اسرائیل هدیه می‌کند.

رهبران آمریکا و اسرائیل تایید کرده‌اند که این کمک «تاریخی» است و آمریکا چنین سخاوتی را در مورد هیچیک دیگر از همپیمانان خود نشان نداده است.

آقای اوباما پنجشنبه در بیانیه‌ای گفته بود، «تعهد دولت او به امنیت اسرائیل خلل‌ناپذیر بوده است».

رخی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی مانند لیندزی گراهام در روزهای اخیر گفته بودند، اگر نتانیاهو برای امضای بسته کمک‌های آمریکا به اسرائیل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبر می‌کرد، مبلغ بسیار بیشتری به اسرائیل داده می‌شد.

سناتور گراهام گفته بود، هر دو نامزد اصلی انتخابات از بسته بزرگ‌تر کمک‌های نظامی به اسرائیل پشتیبانی می‌کردند.

سناتور گراهام این را نیز گفته است، که او و همفکرانش برای افزایش بسته کمک‌ها بعد از انتخابات تلاش خواهند کرد.

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان و هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات، هر دو پیشاپیش از «تعهد راسخ» خود به امنیت اسرائیل و تقویت مناسبات با دولت این کشور سخن گفته‌اند.

آقای ترامپ «سردی» اوباما در روابط هشت ساله با نتانیاهو را بارها مورد انتقاد شدید قرار داده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشتم نوامبر، هجدهم آبان برگزار می‌شود و باراک اوباما چهار ماه دیگر در بیستم ژانویه ۲۰۱۷ با ترک کاخ سفید کرسی ریاست جمهوری را به برنده انتخابات خواهد سپرد.

آقای اوباما در حالی دوران ریاست جمهوری خود را به پایان می‌برد، که از حدود دو سال پیش گفته بود، امیدی به پیشبرد هیچ ابتکار سیاسی برای احیای گفت‌و‌گوهای راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی ندارد.

در آستانه «آخرین ملاقات» نتانیاهو و اوباما، خشونت‌های خیابانی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در روزهای اخیر تشدید شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی در چند روز اخیر، پس از یک دوره آرامش شکننده، بیش از ده مورد چاقوزنی از سوی فلسطینی‌ها علیه نظامیان و سایر نیروهای امنیتی اسرائیل در کرانه باختری و بیت‌المقدس صورت گرفته است.

منابع فلسطینی نیز می‌گویند، از جمعه گذشته هشت فلسطینی دیگر بر شمار بیش از ۲۵۰ کشته فلسطینی افزوده شده‌اند.

یکی از آخرین کشته‌ها یک فلسطینی ساکن اردن بود که در پی تلاش برای چاقو زدن به شماری از نظامیان اسرائیلی جمعه گذشته در کرانه باختری کشته شد.

XS
SM
MD
LG