لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

به‌سوی انرژی‌های نو؛ یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در سال


برای تغییر الگوی مصرف دنیا از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ به سالانه ۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری (۸۸۰ میلیارد یورو) نیاز است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب در گزارشی به نام «تحول انرژی» و از سوی گروه «صلح سبز» منتشر شده است.

دولت‌ها و شرکت‌ها سالانه ۶۰۰ میلیارد یورو در زمینه انرژی‌های تجدید سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ مابقی مبلغ باید صرف ساخت ژنراتورهای انرژی سبز برای جایگزینی نیروگاه‌های گازی، نفتی و زغالی شود.

این گزارش که توسط کار‌شناسان «مرکز هوا-فضای» آلمان و گروه «صلح سبز» تهیه شده ، می‌افزاید با توجه به صرفه‌جویی سالانه ۱.۱ تریلیون دلار در مصرف سوخت فسیلی، این هزینه سنگین جبران می‌شود.

برای مثال توربین‌های بادی برای تولید برق نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارند، حال آنکه نیروگاه‌ها باید با مصرف سوخت‌های گرانقیمت به کار بیفتند.

در گزارش «صلح سبز» آمده است «با توجه به این نکته که انرژی‌های تجدیدپذیر نیازی به سوخت ندارند، تا سال ۲۰۵۰ سالیانه ۱.۰۷ تریلیون دلار صرفه‌جویی می‌شود که از میزان سرمایه مورد نیاز نیز بیشتر است.

کشورها در تلاشند تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را محدود کنند، اما هزینه بالای این کار مانع بزرگی بر سر این راه است؛ به‌ويژه برای کشورهای فقیر و در حال توسعه.

اسون تسکه، نویسنده اصلی گزارش، در این باره می‌گوید که «صنعت‌ انرژی خورشیدی و بادی اکنون از لحاظ هزینه قابل رقابت با زغال هستند.»

وی معتقد است که «هر دلاری که در پروژه‌های جدید سوخت فسیلی سرمایه‌گذاری می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاری با ریسک بالاست.»

بنا به گزارش «تحول انرژی»، صنعت انرژی خورشیدی این پتانسیل را دارد که تا سال ۲۰۳۰ برای حدود ۹.۷ میلیون نفر اشتغال‌زایی کند. این میزان بیش از ۱۰ برابر تعداد کنونی و برابر با میزان اشتغال صنعت زغال در حال حاضر است.

اشتغال‌زایی در صنعت باد نیز می‌تواند تا ۱۰ برابر افزایش یابد و به ۸ میلیون برسد.

محققان مبنای پیش‌بینی‌های خود را بر تخمین‌های سازمان ملل از رشد جمعیت و توسعه گذاشته‌اند. همچنین فرض بر این بوده است که سیستم انرژی دنیا در ۳۵ سال آینده کاملا خالی از کربن خواهد بود.

آنها همچنین افزایش تقاضا برای انرژی در کشورهای در حال توسعه آفریقا و آسیا را نیز در نظر گرفتند. این در حالی است که تقاضای کشورهای ثروتمند به مرور کمتر خواهد شد. اوج تقاضا برای انرژی در سال ۲۰۲۰ اتفاق خواهد افتاد.

در این گزارش همچنین این نکته در نظر گرفته شده است که هزینه سرمایه‌گذاری برای انرژی‌های تجدیدپذیر با پیشرفت تکنولوژی کمتر خواهد شد.

برپایه این تحقیق انرژی برق در کوتاه‌مدت به اندازه ۰.۰۲ دلار به ازای هر کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت. اما با افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد و تا سال ۲۰۵۰ به ازای هر کیلووات ساعت ۱.۷ دلار صرفه‌جویی خواهد شد.

در تازه‌ترین گزارش نشریه علمی «ساینس ادونسز»(پیشرفت‌های علم) عنوان شده است که در صورت مصرف تمام سوخت‌های فسیلی دنیا، در حدود ده هزار میلیارد تن دی اکسیدکربن در جو زمین آزاد خواهد شد، که موجب آب شدن تمام یخ‌های قطب جنوب و بالا رفتن سطح آب دریا‌ها به میزان ده‌ها متر خواهد شد. در این صورت تمام شهر‌ها به زیر سطح آب خواهند رفت و دمای هوا به سطح غیرقابل تحملی خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG