لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

سلطانیه: مذاکرات با آژانس روز چهارشنبه در تهران


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در تهران برگزار می‌شود.

علی‌اصغر سلطانیه روز سه شنبه به شبکه العالم گفت: «دور جدید مذاکرات ایران با نمایندگان آژانس چهارشنبه (۲۵بهمن) در تهران آغاز خواهد شد.»

آخرین دور از مذاکرات ایران و هیات بلندپایه آژانس ۲۷و ۲۸ دی ماه در تهران برگزار شد. سرتیم مذاکره‌کنندگان آژانس هرمان ناکارتس معاون یوکیا آمانو و سرتیم تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی علی‌اصغر سلطانیه بود.

ایران و آژانس ۲۳ آذر ماه امسال نیز برای تعیین یک «رهیافت ساختاری» به گفت‌وگو نشسته بودند.

محور این مذاکرات، رسیدن به یک سازوکار مدون برای حل مسائل حل‌نشده برنامه اتمی ایران بود. به ویژه پرسش‌هایی که آژانس درباره فعالیت‌ها و مطالعات احتمالی ایران در مورد بمب اتم مطرح کرده که پارچین یکی از آنهاست.

آژانس می‌گوید، مظنون است که ایران فعالیت‌های مربوط به مواد انفجاری با قدرت بسیار بالا که در کلاهک اتمی کاربرد دارد، انجام داده باشد. ایران این اتهام را رد می‌کند. ایران در عین حال از آژانس خواسته که مدارک اصلی خود را ارائه دهد که گفته می‌شود برپایه گزارش‌های سرویس‌های جاسوسی تهیه شده است.

هرمان ناکارتس، سرپرست گروه مذاکره‌کنندگان آژانس پس از مذاکرات دی ماه به خبرنگاران گفته بود اختلاف نظر میان ایران و بازرسان آژانس انرژی اتمی همچنان باقی است.

علی‌اصغر سلطانیه هم پس از پایان این مذاکرات اظهار داشت که تهران یک رشته‌ ملاحظات امنیتی و سیاسی دارد و می‌خواهد آژانس آنها را لحاظ کند.

علی‌اصغر سلطانیه درباره این مذاکرات به تلویزیون ایران گفت: «ما مذاکرات جدی و فشرد‌ه‌ای داشتیم و اعلام کردیم آمادگی داریم تا یک روز دیگر هم این مذاکرات ادامه پیدا کند چراکه برخی اختلاف نظرها حل شده است اما برخی دیگر نه. موضوعات مورد بررسی پیچیده هستند و باید بگویم در یک سال گذشته تمام بحث ما درباره دو تا سه صفحه بوده است چرا که ابعاد فنی، سیاسی، حقوقی و امنیتی دارد و باید اینها در آن لحاظ شود.»

در همین حال علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه، از اعلام آمادگی ایران برای بازدید بازرسان آژانس از پادگان پارچین پس از توافق نهایی با آژانس خبر داده است.

برپایه گزارشی که خبرگزاری مهر ۲۱ بهمن منتشر کرد، علی آهنی در دیدار با اعضای کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح سنای فرانسه گفت: «ما آماده‌ایم که پس از توافق و نهایی شدن این برنامه (توافق ایران و آژانس)، اجازه بازدید از سایت پارچین را بدهیم.»

مذاکرات ایران آژانس به موازات مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برگزار می‌شود. پس از چند هفته ابهام و تاخیر، قرار است ایران و پنج قدرت شورای امنیت بعلاوه آلمان در روز هشتم اسفندماه در قزاقزستان، به گفت‌وگو بنشینند.

گروه ۱+۵ از ایران خواسته که به پرسش‌های آژانس درباره برنامه اتمی خود پاسخ دهد. از این رو مذاکرات ایران و آژانس شاخصی برای سمت و سوی مذاکرات سیاسی ایران و این گروه خواهد بود. روندی که می‌تواند به افزوده شدن تحریم‌ها یا کاهش آن منجر شود.

از سوی دیگر آنطور که جو بایدن معاون باراک اوباما در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت، واشینگتن آماده است به طور مستقیم با ایران درباره مناقشه اتمی مذاکره کند. جو بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت توپ در زمین ایران است. با این حال آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در اظهاراتی تند، اعلام کرد که آمریکا نمی‌تواند از یک سو ایران را تحت فشار بگذارد و از سوی دیگر خواهان مذاکره باشد.

روز جمعه نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که اگر ایران در مذاکرات اتمی جدیت نشان دهد، با واکنش مناسب جامعه جهانی مواجه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG