لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

«یک پسر ۵ ساله به فروش می‌رسد»


‌صفحه جامعه روزنامه شهروند ۱۵ مهر
‌صفحه جامعه روزنامه شهروند ۱۵ مهر

روزنامه شهروند در شماره سه‌شنبه گفت‌و‌گو با «مادری» را منتشر کرده است که «فرزند پنج ساله خود را برای فروش گذاشته است.»

افشین امیرشاهی، روزنامه‌نگار، در مقدمه گفت‌و‌گوی خود با «آرزو-س» مادری که همراه شوهر ۵۵ ساله‌اش اقدام به انتشار آگهی فروش پسر پنج ساله‌شان کرده‌اند، نوشته است: این «آگهی چند خطی، تکان‌دهنده است اما از آن تکان‌دهنده‌تر، واگذاری یک کودک ۵ ساله در ازای یک خانه است، خانه‌ای در زابل. پسرشان را می‌فروشند چون پدر و مادرش، نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود و سه فرزندشان بر بیایند، در پرداخت کرایه ماهیانه منزلشان مانده‌اند و نمی‌خواهند هر شب شاهد شب بیداری‌ها و گرسنگی‌های فرزندان دل‌خسته‌شان باشند.»

روزنامه ایران در شماره سه‌شنبه خود ضمن انتشار گزارشی درباره «موج تحرک تندرو‌ها پس از دیدارهای نیویورک»، نوشته است: «جریانات تندرو و رسانه‌های وابسته به آن دور تازه‌ای از حرکت تخریبی برضد دیپلماسی هسته‌ای را آغاز کرده و بی‌محابا منافع و مصالح ملی ایران را به چالش کشیده‌اند.»

روزنامه شرق از «کشته شدن دو نفر در آتش سوزی کارگاه صنایع دفاع» خبر داده و به انتشار «اخبار ضد و نقیض» درباره انفجار در «پارچین» نیز اشاره کرده اما نوشته است که یک «مقام مطلع در وزارت دفاع»، گفته است: «رویت نور سفید از شعاع ۵۰ کیلومتری صحت ندارد و اتفاق شامگاه یکشنبه، تنها یک آتش‌سوزی معمولی تلقی می‌شود.»

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره «بازجویی از سه وزیر احمدی‌نژاد در پرونده بابک زنجانی» بازتاب گسترده‌ای در روزنامه سه‌‌شنبه ایران داشته است. روزنامه‌های اعتماد، آرمان، ابتکار، شرق، و شهروند در تیتر یک خود از قول غلامحسین محسنی اژه‌ای نوشته‌اند که «در این پرونده تا جایی که به خاطر دارم نام سه‌ وزیر مطرح است که از این سه‌ وزیر و رئیس بانک‌ مرکزی بازجویی شده است.»

روزنامه جوان نیز در یکی از تیترهای صفحه یک خود از قول سخنگوی قوه قضاییه به «تحقیق از سه وزیر مرتبط با پرونده بابک زنجانی» اشاره کرده است. روزنامه حمایت، وابسته به سازمان زندان‌های قوه قضاییه اما در صفحه یک به نقل از غلامحسین محسنی اژه‌ای بر «عزم دستگاه قضا بر جلوگیری از محتوای مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی» تاکید کرده است.

روزنامه ایران عکس یک خود را محمود واعظی، وزیر ارتباطات، اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «شبکه‌های اجتماعی را محدود نمی‌کنیم.»

ابراهیم اصغرزاده از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد درباره حسن روحانی و دولت یازدهم و نسبت آنها با مطالبات شهروندان، گفته است: «گرفتاری دولت روحانی این است که نمی‌داند کارکردش چیست؟ فراجناحی است یا ائتلافی و به مثابه شرکت سهامی؟ اصلاح‌گراست و خواهان تغییر وضع یا اعتدالی و حافظ وضع موجود؟ وقتی واکنش روحانی را در برابر یک سئوال ساده خبرنگار خارجی که از وجود روزنامه‌نگار زندانی پرسید، می‌بینیم، متوجه می‌شویم که برداشت او با رای‌دهندگانش تا چه میزان فاصله دارد.»

«آماده‌باش انتخاباتی به زنان» تیتر گفت‌و‌گوی روزنامه آرمان با شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده حسن روحانی است.

شهیندخت مولاوردی در این گفت‌و‌گو درباره دلایل محسوس نبودن «فعالیت سیاسی زنان» در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، با تاکید براینکه «فعالیت زنان در عرصه سیاسی زمانی بهتر نمایان است که انتخاباتی در پیش باشد و آنجاست که می‌بینیم فعالیت سیاسی زنان پررنگ است»، ابراز امیدواری کرده است که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس «زمینه فراهم شود که زنان بیشتر بتوانند در قالب تشکل‌های سیاسی سازماندهی شوند و بتوانند برای انتخابات مجلس خودشان را آماده کنند» تا «در مجلس آینده هم این حضور پررنگ‌تر از همیشه باشد.»

روزنامه شهروند از «خسارت ۶۵۰۰ میلیاردی زمین‌خواری در تهران» گزارش داده و از قول احمد نبوی، مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست نوشته است: «دو ماه پیش وقتی با دستور رئیس سازمان محیط‌ زیست برخورد با دخل و تصرف غیرقانونی زمین در استان را آغاز کردیم، تصور نمی‌کردیم که دخل و تصرف مناطق حفاظت شده به این میزان باشد، اما پس از بررسی‌ها مشاهده کردیم که این تصرفات ۶ ‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال وارد کرده است. به این ترتیب برای ۴٢ پرونده حکم دادگاه مبنی بر قلع و قمع صادر شد، ولی پرونده‌ها در کشو باقی مانده و اقدامی برای آنها صورت نگرفته است.»

روزنامه تعادل گزارش داده است که روز دوشنبه در «مراسم بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر»، محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت که در ایران «۱۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که ۲.۸( دو و هشت) میلیون خانوار در ۲.۶( دو و شش) میلیون واحد مسکونی یا سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.»

روزنامه جوان از قول محمد باقی، معاون فرهنگی مرکز حجاب ریحانه النبی، در قم از اجرای «طرح ملی حجاب در مدارس پایه ابتدایی در ۱۸ استان» خبر داده و نوشته است: «این طرح که ویژه دختران ۷ تا ۱۴ سال است در مدارس شهرهایی از جمله قم، تهران، ساری، ارومیه، مشهد، اصفهان، شیراز و کاشان شروع شده است.»

روزنامه کیهان نیز با انتشار دو یادداشت نسبت به «خط مرموز در مهدکودک‌ها» هشدار داده و از اینکه سیستم آموزشی اغلب مهد کودک‌های ایران براساس مدل مورد تائید «یونسکو» است ابراز نگرانی و شماری از فعالان آموزش کودکان در ایران را با اسامی اختصاری مورد حمله قرار داده است.

گفت‌و‌گو با مادری که «فرزند ۵ساله‌اش را برای فروش» گذاشته است

روزنامه شهروند در شماره سه‌شنبه گفت‌و‌گو با «مادری» را منتشر کرده است که «فرزند پنج ساله خود را برای فروش گذاشته است.»

افشین امیرشاهی، روزنامه‌نگار، در مقدمه گفت‌و‌گوی خود با «آرزو-س» مادری که همراه شوهر ۵۵ ساله‌اش اقدام به انتشار آگهی فروش پسر پنج ساله‌شان کرده‌اند، نوشته است: این «آگهی چند خطی، تکان‌دهنده است اما از آن تکان‌دهنده‌تر، واگذاری یک کودک ۵ ساله در ازای یک خانه است، خانه‌ای در زابل. پسرشان را می‌فروشند چون پدر و مادرش، نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود و سه فرزندشان بر بیایند، در پرداخت کرایه ماهیانه منزلشان مانده‌اند و نمی‌خواهند هر شب شاهد شب بیداری‌ها و گرسنگی‌های فرزندان دل‌خسته‌شان باشند.»

این «مادر» ۳۵ ساله خود را «آرزو- س» و همسرش را «عباسعلی- خ» ۵۵ ساله و ساکن «زابل» در استان سیستان و بلوچستان معرفی کرده و با تائید انتشار آگهی «فروش یک پسر پنج ساله»، گفته است: «چون پول نداریم، چون هیچ چیزی نداریم، صاحبخانه جوابمان کرده است. ما پول نداریم، رعیت هستیم» و حالا هم در ازای پسر پنج ساله‌مان «یک خانه می‌خواهیم.»

به نوشته روزنامه شهروند، «آرزو- س» با اشاره به اینکه «سه فرزند» دارد، گفته است: «پسرم ابوالفضل کلاس ششم است. دخترم زهرا کلاس پنجم است و پسرم آریا» پنج سال دارد. او تائید کرده است که «آریا»ی پنج ساله را برای «فروش گذاشته است.»

«آرزو- س» با اشاره به اعتیاد «شوهرش» در گذشته به مواد مخدر و از کار افتادگی خود و او، تاکید کرده است که پدر «آریا» هم مخالفتی با فروش پسر پنج ساله‌شان ندارد، و در پاسخ به این پرسش روزنامه شهروند که آیا برای دریافت کمک «به سازمان‌های مرتبط برای این‌که به شما کمک کنند مراجعه کرده‌اید؟»، گفته است: «همه جا رفتیم» اما «هیچ کمکی هم نمی‌کنند، ما هیچ چیزی نداریم» و «گفتند که شوهرم باید ۶٠ ساله بشود. شوهرم مریض است، بدحال است، عکس از سینه و ریه‌اش گرفتیم و بردیم، شوهرم حتی ناراحتی قلبی دارد، دست و پا‌هایش شکسته است، اما باز هم می‌گویند وقتی ۶٠ سالش شد کمک می‌کنیم. من سه‌ سال است که پیگیر کمک هستم.»

«آرزو- س» همچنین درباره واکنش آریا، و برادر و خواهرش «زهرا و ابوالفضل» به تصمیم «فروش آریا» به روزنامه شهروند گفته است: آریای پنج ساله «گریه» می‌کند، «همه‌شان گریه می‌کنند، زهرا، ابوالفضل و آریا گریه می‌کنند، می‌گویند چرا این‌جوری شد، من هم ناراحت هستم، ولی جایی از خودمان نداریم، این کار را برای آینده خود بچه‌ها می‌خواهم انجام بدهم، برای این‌که معتاد نشوند، من جوان‌های دیگر را می‌بینم که پلاستیک جمع می‌کنند تا بفروشند برای عملشان (اعتیادشان)، نمی‌خواهم بچه‌های من این‌طوری بشوند.»

«آرزو- س» همچنین گفته است که فروش آریای پنج ساله «برای من هم خیلی سخته، از وقتی که کوچک بود، بزرگش کردم، من خودم شبانه‌روز گریه می‌کنم، ولی چه کاری می‌توانم انجام بدهم، گفتم شاید از طرف کمیته امداد کاری بکنند، ولی هیچ خبری نشد»، ضمن اینکه «همین جوری بچه‌ام را نمی‌دهم، به کسی می‌دهم که امکاناتش خوب باشد، نه این‌که شرایطی مانند ما داشته باشد و فردا دوباره بچه‌ام را بفروشد.»

به نوشته روزنامه شهروند، «آرزو- س» درباره اینکه «فروختن پسرشان چه تأثیری روی آریا و بچه‌های دیگر» این خانواده دارد،؛ گفته است: «من این کار را برای بچه‌هایم می‌کنم، می‌خواهم یک آدم خیرخواهی پیدا شود و به داد ما برسد. اگر می‌خواستم بچه‌ام را بفروشم در بیمارستان و موقع زایمان این کار را می‌کردم. من سر آریا سزارین شدم، مریض شدم. شوهرم هم که سکته کرده، من هم مریض هستم» و «یکی از کلیه‌های من کار نمی‌کند، فردا هم من می‌میرم هم شوهرم، می‌خواهم از آینده بچه‌هایم مطمئن شوم، من به آینده امید ندارم، مسئولان هم به داد ما نمی‌رسند، من خیلی وقته که رنگ دکتر را هم ندیده‌ام.»

مادر آریای پنج ساله با اشاره به اینکه از «دو ماه پیش» آگهی فروش پسر پنج ساله‌شان را پخش کرذده‌اند، به روزنامه شهروند گفته است: «خیلی‌ها زنگ زدند. می‌گفتند که بچه‌ات را نفروش، به تو کمک می‌کنیم خانه بگیری، گفتند به تو پول می‌دهیم، ولی دیگر خبری نشد. حتی یک نفر می‌گفت شخص خیری را معرفی می‌کند که کمکمان کند. ولی معرفی نکرد. می‌گفت برایتان با بلوک و آجر خانه درست می‌کنیم، ولی هنوز خبری نشده، من اگر می‌خواستم بچه‌ام را بفروشم، موقع زایمان این کار را می‌کردم، ولی الان راهی ندارم. الان آب و نان من گلی است»، و «بچه‌های من رنگ میوه را نمی‌بینند، گوشت و مرغ نمی‌توانم بخرم، همسایه‌ها کمکمان می‌کنند، دو همسایه قدیمی داریم که خیلی به فکر ما هستند، برای آینده بچه‌هایم حاضرم همیشه گرسنه باشم، ولی در مقابل یک خانه داشته باشم تا بچه‌هایم بدون سقف نباشند.»

روایت روزنامه ایران از «تشدید فعالیت اتاق فرمان تخریب دیپلماسی هسته‌ای»

روزنامه ایران در شماره سه‌شنبه خود ضمن انتشار گزارشی درباره «موج تحرک تندرو‌ها پس از دیدارهای نیویورک»، نوشته است: «جریانات تندرو و رسانه‌های وابسته به آن دور تازه‌ای از حرکت تخریبی برضد دیپلماسی هسته‌ای را آغاز کرده و بی‌محابا منافع و مصالح ملی ایران را به چالش کشیده‌اند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «مرحله تخریب جدید علیه دیپلماسی هسته‌ای اندکی بعد از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به نیویورک آغاز شد و این روز‌ها به نقطه اوج رسیده است»، نوشته است: «انتشار خبرهایی درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای در موقعیتی که به نفع ایران تمام خواهد شد و به مرحله نهایی نزدیک شده است باعث شد تا جریانات تندرو مخالف اتاق عملیاتی خود را گسترش داده و رسماً به تحریف سخنان مقامات رسمی کشور بپردازند، و در این میان بیشترین حملات متوجه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه شد. حملاتی که علاوه بر شخص وزیر خارجه، اساس فعالیت‌های دیپلماتیک دولت و نظام را هدف قرار داده است.»

روزنامه ایران ضمن یادآوری «چندی پیش حسن روحانی» که «به‌ صورت سربسته به ورود تخریبگران از اتاق فکر به اتاق عملیات اشاره کرد و به تخریبگران هشدار داد که دولت و نظام مقابل تخریب‌ها سکوت نخواهند کرد»، نوشته است: «هشدار رئیس جمهوری اگر چه باعث عقب‌نشینی موقت گروه تخریب مذاکرات شد اما ظاهرا این جریان با مشاهده پیشرفت مذاکرات، منافع جناحی خود را هر روز بیشتر از دیروز در معرض خطر می‌بیند و به همین دلیل بی‌محابا و بدون توجه به پیامدهای اقداماتشان بر منافع ملی کشور وارد مرحله گسترده تخریب تیم دیپلماسی دولت شده‌اند.»

«یک منبع آگاه» در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران به «فعالیت‌های چندوجهی این جریان» اشاره کرده و گفته است: «نگرانی دلواپسان از منافع شخصی و جناحیشان به واسطه حاکم شدن اقتدار و تدبیر بر تحرکات دیپلماتیک باعث شده تا آنان وارد تخریب‌ها علیه دولت و تیم دیپلماسی شوند. به گفته این منبع، تخریبگران چون دستشان از دلیل و منطق خالی است به تحریف سخنان مقامات رسمی کشور از جمله وزیر امور خارجه دست یازیده‌اند. آنها با دستکاری این سخنان در سطح وسیعی به انتشار اخبار و تحلیل کذب علیه تیم دیپلماسی پرداخته‌اند.»

به گفته این «منبع آگاه» که روزنامه ایران اسم و سمت وی را فاش نکرده است «تخریبگران با طرح این دروغ، سرنوشت مذاکرات را با انتخابات آینده مجلس گره زده و مدعی شده‌اند متن سخنان(محمدجواد ظریف) را هم منتشر خواهند کرد اما تاکنون چنین سخنرانی‌ای را منتشر نکرده‌اند و بعد از این هم منتشر نخواهند کرد چون اساساً چنین سخنانی از طرف وزیر خارجه بیان نشده تا آنان بتوانند متن صوتی آن‌ را منتشر کنند.»

روزنامه ایران همچنین از قول «این منبع آگاه»، نوشته است: «تحریف‌گران در مرحله دیگری از عملیات روانی خود برای زمینگیر کردن تحرکات دیپلماسی هسته‌ای دولت به تحریف اهداف کمپین ۶ سینماگر جهانی ایران رو آورده و این دروغ را طرح کرده‌اند که شخص وزیر خارجه چنین کمپینی را راه‌اندازی کرده است در حالی‌که چنین نبوده و سینماگران یاد شده درصدد برآمده‌اند با راه‌اندازی کمپینی برای آگاه‌سازی افکار عمومی جهانیان به افشای جریان‌ها و تحرکات در خارج از کشور بپردازند که برای زمینگیر کردن مذاکرات در حال فعالیتند.»

این روزنامه تاکید کرده است که افزایش فعالیت «اتاق فرمان تخریب دیپلماسی هسته‌ای» به «دو ماه پایانی مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردد و چون گام‌های مهمی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برداشته شده است، تخریب‌گران وارد مرحله عملیاتی گسترده‌ای شده‌اند» اما «چنین تحرکاتی کوچک‌ترین تأثیری بر عزم دولت و نظام برای به ثمر رساندن مذاکرات نخواهد گذاشت.»

اخبار ضد و نقیض درباره انفجار در «پارچین»

روزنامه شرق از «کشته شدن دو نفر در آتش‌سوزی کارگاه صنایع دفاع» خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه «یک کارگاه تولید مواد ناریه سازمان صنایع دفاع در شرق تهران شامگاه یکشنبه دچار حریق شد»، نوشته است: «سازمان صنایع دفاع اعلام کرد بر اثر این سانحه دو نفر از کارکنان این کارگاه جان خود را از دست دادند.»

به نوشته روزنامه شرق «یک مقام مطلع در وزارت دفاع» دراین باره به خبرگزاری «ایسکانیوز» گفته است: «این حادثه تنها به‌دلیل فعل‌ و انفعالات شیمیایی مواد آتش‌زا رخ داده و جزو حوادث معمول و مرسوم در کارگاه‌های صنایع دفاع است.»

روزنامه شرق همچنین از قول «این مقام مطلع در وزارت دفاع»، نوشته است: «رویت نور سفید از شعاع ۵۰ کیلومتری صحت ندارد و اتفاق شامگاه یکشنبه، تنها یک آتش‌سوزی معمولی تلقی می‌شود.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «پیش از این، اخبار ضدونقیضی در رسانه‌ها مبنی بر انفجار مهیب در قسمت شیمیایی صنایع پارچین» از جمله «رویت نور تا شعاع ۵۰ کیلومتری و شکسته‌شدن شیشه‌های شهرک‌های چنگی و حمامک منتشر شده بود که همگی از سوی مسئولان وزارت دفاع تکذیب شده است.»

مرکز نظامی پارچین، از سری‌ترین مراکز تولید تجهیزات نظامی ایران است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر برنامه اتمی ایران نظارت می‌کند، مشکوک به «آزمایش چاشنی‌های انفجاری قابل استفاده در ساخت بمب‌های هسته‌ای» در این مرکز در سال‌های گذشته است.

اجرای «طرح ملی حجاب مدارس» در ۱۸ استان آغاز شد

روزنامه جوان از اجرای «طرح ملی حجاب در مدارس» خبر داده و نوشته است که اجرای این طرح در مدارس ابتدایی ۱۸ استان ایران آغاز شده است.

این روزنامه از قول محمد باقی، معاون فرهنگی مرکز حجاب ریحانه النبی، در قم از اجرای طرح ملی حجاب در مدارس پایه ابتدایی در ۱۸ استان خبر داده و نوشته است: «این طرح که ویژه دختران ۷ تا ۱۴ سال است در مدارس شهرهایی از جمله قم، تهران، ساری، ارومیه، مشهد، اصفهان، شیراز و کاشان شروع شده است.»

به گفته معاون مرکز حجاب قم «هدف از اجرای این طرح، آموزش کاربردی حجاب و عفاف و تثبیت آن در سطح جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است» و «در این طرح حافظان و یا حامیان حجاب شرکت می‌کنند» که «حافظان حجاب افرادی هستند که حجاب بر‌تر را برای خود انتخاب می‌کنند و حامیان حجاب کسانی هستند که بدون چادر، حجاب خود را رعایت می‌‌کنند.»

روزنامه جوان همچنین از قول محمد باقی نوشته است که در «طرح ملی حجاب از طلاب خواهر با عنوان مربی حجاب استفاده می‌شود و مربیان کتاب مروارید بهشتی حاوی مطالب علمی، اعتقادی و تاریخی در قالب داستان را برای دانش‌آموزان تدریس می‌کنند» و همچنین «برگزاری مسابقات علمی، هنری و ورزشی با هدف ارتقای سطح علمی و اعتقادی دانش‌آموزان، برگزاری مراسم ویژه صبحگاه حجاب، تشکیل شورای حجاب، جشن حجاب و عفاف را از مهم‌ترین» بخش‌های این طرح است.

معاون فرهنگی مرکز حجاب ریحانه النبی قم همچنین گفته است که این مرکز «از سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از محققان و مبلغان حوزه‌های علمیه قم و شهرستان‌ها، در قم فعالیت خود را در زمینه گسترش فرهنگ حجاب آغاز کرد» و حالا «در سایر استان‌ها در حال توسعه است.»

XS
SM
MD
LG