لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

«معاول اول نظام»؛ از پاستور تا اوین طی ۱۸ ماه


روزنامه‌های اعتماد و ابتکار تیتر یک شماره دوشنبه خود را به بازداشت محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم و انتقال او به زندان اوین اختصاص داده‌اند.

روزنامه‌های آرمان، طرحی از محمدرضا رحیمی با لباس زندان را در صفحه یک خود منتشر کرده و در گزارشی با تیتر «نرفت، آمدند بردند»، خبر داده است که «اجرای حکم رحیمی در اوین آغاز شد.»

روزنامه‌های شرق و مردمسالاری نیز عکس یک خود را محمدرضا رحیمی و اجرای حکم ۵ سال و ۹۱ روز زندان معاون اول محمود احمدی‌نژاد اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های ایران، جمهوری اسلامی، جهان صنعت، شهروند، دنیای اقتصاد، و فرهیختگان هم خبر «انتقال محمدرضا رحیمی به زندان اوین» را در یکی از تیترهای صفحه یک خود منتشر کرده‌اند.

در میان روزنامه‌های نزدیک به طیف‌های مختلف اصولگرایان، روزنامه‌های جوان، حمایت، خراسان، وطن امروز و قدس در صفحه یک اشاره‌ای به اجرای حکم زندان محمدرضا رحیمی کرده‌اند.

سه روزنامه کیهان، رسالت، سیاست روز اما در صفحه یک شماره دوشنبه خود هیچ اشاره‌ای به انتقال محمدرضا رحیمی به زندان نکرده‌اند. روزنامه رسالت در عوض در صفحه یک خود از قول محمدجواد لاریجانی برادر رئیس قوه قضائیه نوشته است: «رسیدگی قاطع به پرونده مهدی هاشمی مطالبه مردم است.»

روزنامه شرق با اشاره به اینکه «نمایندگان جنوب با ماسک‌های سپید به صحن آمدند»، این اقدام شماری از نمایندگان مجلس را اعتراضی به بحران ریزگرد‌ها توصیف کرده و نوشته است: شماری از نمایندگان روز یکشنبه «ماسک‌ بر صورت در جلسه صحن علنی مجلس ظاهر شدند؛ حرکتی نمادین به بهانه ابراز همدردی با مردم ساکن در این مناطق و جلب‌ توجه مسئولانی که حالا باید این چاله را هرطور شده، پر کنند.»

روزنامه وطن امروز هم عکس یک خود را به حضور نمایندگان خوزستان با ماسک در صحن مجلس اختصاص داده و آن را «اعتراض به عملکرد معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده است.

این روزنامه همچنین از قول مدیرکل محیط زیست خوزستان نوشته است: «وزارت نفت به تعهد خود برای مالچ پاشی مناطق کانون ریزگرد عمل نکرده است.»

روزنامه ایران در شماره دوشنبه خود خبر داده است که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با صدور بیانیه‌ای، از تلاش‌هایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد تشکل دیگری به جای این انجمن که «فراگیر‌ترین تشکل صنفی- مدنی روزنامه‌نگاران ایران» است، انتقاد کرد.

روزنامه اعتماد از سفر احتمالی حسن روحانی به قم طی هفته آینده خبر داده و نوشته است که با «سفر ناگهانی رئیس‌جمهور به قم» با «یک تغییر» در برنامه‌های دولت انجام می‌شود. این روزنامه سفر احتمالی حسن روحانی به قم را سفری «ناگهانی، تاکتیکی و حل‌المسائلی» توصیف کرده است.

روزنامه ایران هم در تیتر یک خود خبر داده است که حسن روحانی، رئیس جمهوری، در دیدار وزیر خارجه چین ضمن تاکید با اشاره به اینکه «توافق هسته‌ای در زمان نزدیک امکان‌پذیر است»، گفته «امیدواریم با همکاری چین و در قالب مذاکرات با ۱+۵ بتوانیم هر چه سریع‌تر شاهد توافقی جامع باشیم که علاوه بر تأمین حقوق ملت ایران، زمینه تفاهم و همکاری‌های بین‌المللی را افزایش دهد.»

روزنامه تعادل در گزارشی از «رای موافق بهارستانی‌ها به کلیات بودجه ۹۴»، نوشته است: «سرانجام، روز یکشنبه بودجه سال ۹۴ کشور، پس از سه هفته چکش‌کاری در کمیسیون تلفیق، برای بررسی نهایی، راهی صحن علنی مجلس شد و نمایندگان به کلیات بودجه‌ای که دولت یازدهم برای دخل و خرج آینده‌اش تدوین کرده، رای موافق دادند.»

روزنامه کیهان همزمان در تیتر یک شماره دوشنبه خود به «جای خالی اقتصاد مقاومتی در کلیات بودجه ۹۴» انتقاد کرده است.

روزنامه شهروند از «آغاز اصلاح سهمیه‌بندی سوخت خودرو‌ها» و ابطال «چهار میلیون کارت‌ سوخت» خبر داده است.

بازتاب انتقال «محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد» به زندان اوین
روزنامه آرمان ضمن انتشار طرحی از محمدرضا رحیمی با لباس زندان در صفحه یک شماره دوشنبه خود، طی گزارشی با تیتر «نرفت، آمدند بردند»، نوشته است: «بالاخره‌ درهای گشوده شده برای معاون اول دولت احمدی‌نژاد بسته شد چون محمدرضا رحیمی به داخل زندان رفت تا پنج سال را در آن سپری کند.»

آرمان نوشته است که خبر انتقال محمدرضا رحیمی به زندان اوین را عصر یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتشر کرده است.

به گزارش این روزنامه، دادستانی تهران روز یکشنبه اعلام کرد که «با توجه به قطعیت حکم محکومیت محمدرضا رحیمی، معاون اول سابق رئیس‌جمهور دایر بر تحمل پنج سال حبس، سرپرست اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت دستور اجرای حکم حبس را از طریق نیروی انتظامی صادر کرد» و بر این اساس «مأموران پلیس در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۳ با حضور در محل سکونت محکوم علیه، وی را فراخوانده و پس از تفهیم موضوع اجرای حکم، نامبرده جهت تحمل حبس به زندان اوین معرفی شد.»

مطهره شفیعی در گزارش روزنامه آرمان نوشته است: محمدرضا رحیمی «معاون اول احمدی‌نژاد تصور این را هم نداشت که روزی به زندان اوین برود اما سال‌ها قبل که [علی اکبر ] جوانفکر برای گذراندن حکم قضایی به زندان رفته بود، شاید او این فرصت را داشت که در صورت صدور مجوز برای بازدید احمدی‌نژاد از زندان اوین، رئیس‌جمهور وقت را همراهی کند.»

روزنامه آرمان ضمن انتشار گفت‌و‌گوی کوتاهی با محمدرضا نادری، وکیل محمدرضا رحیمی، نوشته است که وی هم اطلاعات زیادی در خصوص بازداشت و انتقال موکلش به زندان اوین نداشت، و گفت که «از طریق سایت‌ها از حضور رحیمی در زندان مطلع شده اما می‌دانست رحیمی برای روز یکشنبه احضار شده که از این حضور امتناع کرده و بنابراین از در منزلش او را به اوین منتقل کرده‌اند.»

وکیل محمدرضا رحیمی با اشاره به اینکه «من هم از سایت‌ها و پیامک‌هایی که می‌آید، متوجه ماجرا شدم»، به روزنامه آرمان گفته است که از سوی اجرای احکام دادستانی تهران به محمدرضا رحیمی را احضار کرده بودند و «قرار بود که برود و این کار را بکند؛ آنطور که من خبر داشتم» اما «فرصتی هم نداشته است. یعنی برای روز یکشنبه احضار شده بود.»

محمدرضا نادری، وکیل محمدرضا رحیمی، همچنین به روزنامه آرمان گفته است: من درخواست اعاده دادرسی را داده‌ام و در حال بررسی است.

روزنامه شرق هم در شماره بیست و هفتم بهمن ماه خود با اشاره به اینکه «معاون احمدی‌نژاد بازداشت شد»، نوشته است: «چشــم‌انتظاری بندهای هفت یا هشت زندان اوین به سر آمد و محمدرضا رحیمی به اوین رفت. این بند‌ها، ‌‌‌ همان بندهایی هستند که محکومان مالی و کلاه‌برداری در آن مشغول گذراندن دوران حکمشان هستند» و «حالا هم بندی‌های سابق "شهرام جزایری" که هنوز در زندان هستند، به استقبال "م. ر" رفته‌اند.»

روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «همسایگی احمدی‌نژادی‌ها در اوین»، نوشته است: «با اجرا شدن حکم حبس محمدرضا رحیمی، وی روز یکشنبه به زندان اوین معرفی شد تا سومین متهم پرونده‌های فساد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم، پس از مه‌آفرید امیرخسروی و بابک زنجانی پشت میله‌های زندان را به چشم ببیند.»

ابتکار نوشته است: «مه‌آفرید امیرخسروی اعدام شده و زنجانی در انتظار دادگاه به سر می‌برد و حال [محمدرضا] رحیمی هم باید ۵ سال را در زندان سر کند.»

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، تنها به انتشار خبر کوتاهی از اطلاعیه دادستانی تهران در انتهای یکی از ستون‌های صفحه دوم خود اکتفا کرده و نوشته است: «محمدرضا رحیمی به اوین رفت.» روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم خبر کوتاه و مشابهی را درباره اطلاعیه دادستان تهران را در صفحه یک خود منتشر کرده و نوشته است: «محمدرضا رحیمی به زندان اوین رفت.»

در میان روزنامه‌های نزدیک به طیف‌های مختلف اصولگرایان سه روزنامه کیهان، رسالت، سیاست روز اما در صفحه یک شماره دوشنبه خود هیچ اشاره‌ای به انتقال محمدرضا رحیمی به زندان اوین نکرده‌اند. روزنامه‌های رسالت، جوان، وطن امروز همزمان اظهارات محمدجواد لاریجانی برادر رئیس قوه قضائیه را منتشر کرده‌اند و از قول وی نوشته‌اند: «رسیدگی قاطع به پرونده مهدی هاشمی مطالبه مردم است.»

«معاول اول نظام»؛ از پاستور تا اوین طی ۱۸ ماه

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره دوشنبه خود با تاکید بر اینکه «رحیمی به اوین رفت»، نوشته است: «ماموران اجرای احکام با حضور در خانه معاون اول احمدی‌نژاد وی را برای یک حبس پنج ساله به زندان بردند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «آخرین خاکریز خط قرمز دولت احمدی‌نژاد فرو ریخت. دوران حبس محمدرضا رحیمی شروع شد؛ دورانی که اصولا باید پنج سال و ٩١ روز دیگر تمام شود، اگر در میانه راه تخفیفی در کار نباشد. بیانیه روز یکشنبه دادسرای عمومی و انقلاب تهران پایان فاز اول داستان رحیمی بود.»

به نوشته روزنامه اعتماد «محمدرضا رحیمی خودش هم فکر نمی‌کرد که روزی مثل دیروز اینگونه سرنوشتی پیدا کند» چراکه «تا همین شهریور بود که هنوز خود را «معاون اول نظام» می‌دانست. آن زمانی که در پاسخ به قوه قضاییه می‌گفت: بنده ٣۴ سال سابقه خدمت در جمهوری اسلامی ایران را دارم؛ بنابراین نباید اینقدر ساده به موضوع نگاه کرد.»

این روزنامه همچنین نوشته است: محمدرضا رحیمی خودش و وکلیش «ماه‌ها تاکید کردند که انتظاری جز برائت ندارند. دادگاه اما او را در قدم اول به ۱۵ سال حبس، پرداخت دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم کرد. با اعتراض وی پرونده به دیوان عالی کشور رفت که دیوان ضمن تایید محکومیت او، مجازات حبس وی را به پنج سال و ۹۱ روز کاهش داد و مجازات نقدی وی را عینا تایید کرد.»

روزنامه اعتماد تاکید کرده است که «مجازات اصلی رحیمی اما تعداد روزهای زندان او و میزان جریمه‌ نقدی‌اش نیست. شاید راهی که او ظرف ١٨ ماه گذشته از پاستور تا اوین طی کرد خودش بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر از ماندن در مقصد این مسیر باشد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «فاز بعدی داستان محکومیت رحیمی اما جای دیگری شروع شده است؛ در اردوگاه احمدی‌نژاد و میان نزدیکان دیروز او؛ اردوگاهی که با فروریختن خط قرمز احمدی‌نژاد به هم ریخت. هنوز پرونده‌های در دست بررسی نزدیکان او لیستی بلندبالا دارد.»

به نوشته اعتماد «تا اینجای کار سعید مرتضوی در نوبت بعدی است. هنوز نه احمدی‌نژاد با او مرزبندی کرده و نه او با احمدی‌نژاد. رحیمی هم تا روز قبل از صدور حکمش همین وضعیت را داشت. تا قبل از آن هنوز احمدی‌نژادی‌ها او را از خودشان می‌دانستند» اما «حکم رحیمی که از راه رسید پشتش نامه انکار احمدی‌نژاد منتشر شد. رئیس دولت دهم حتی مهلت نداد که جوهر امضای حکم معاون اولش خشک شود. در چشم بر‌هم‌زدنی همه‌ چیز را انکار کرد؛ همه ایستادن‌های چهار ساله‌اش پشت سر رحیمی را. همه خط و نشان کشیدن‌هایش برای بررسی پرونده فساد بیمه ایران را.»

این روزنامه یادآوری کرده است که محمدرضا رحیمی هم «البته نامه رئیس سابق خود را بی‌جواب نگذاشت «گلایه بلندبالای رحیمی خیلی چیز‌ها را مشخص کرد. مهم‌ترینش اینکه اردوگاه یاران احمدی‌نژاد چیزی جز خانه‌ای بر آب نبوده است.»

نمایندگان جنوب با ماسک‌ در مجلس؛ احتمال «طرح سئوال از روحانی در موضوع ریزگرد‌ها»


روزنامه شرق با اشاره به اینکه «نمایندگان جنوب با ماسک‌های سپید به صحن آمدند»، این اقدام شماری از نمایندگان مجلس را اعتراضی به بحران ریزگرد‌ها توصیف کرده و نوشته است: شماری از نمایندگان روز یکشنبه «ماسک‌ بر صورت در جلسه صحن علنی مجلس ظاهر شدند؛ حرکتی نمادین به بهانه ابراز همدردی با مردم ساکن در این مناطق و جلب‌توجه مسوولانی که حالا باید این چاله را هرطور شده، پر کنند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه حسین دهدشتی، نماینده آبادن، هم یکی از نمایندگانی بود که روز یکشنبه با «ماسک سپید» در مجلس حاضر شد، نوشته است که این نماینده مجلس «از وضعیت این روزهای خوزستان عصبانی است» و او که در سالی که گذشت بیشتر زمانش را به پیگیری پرونده مرتضوی و زنجانی مشغول بوده و حالا زیر لب می‌گوید: «اگر این پول‌ها دود نمی‌شد و به هوا نمی‌رفت، اگر درآمدهای نفتی کشور حیف‌ و میل نمی‌شد و اگر برخی مدیران به فکر حال‌ و روز عموم مردم بودند، امروز این‌ طور جلوی مردم شرمنده نمی‌شدیم. چطور انتظار داریم مردم باز هم به ما اعتماد کنند.»

روزنامه شرق به اظهارات برخی از نمایندگان در خصوص احتمال «طرح سئوال از رئیس‌جمهوری در موضوع ریزگرد‌ها» خبر داده و نوشته است: سیدشریف حسینی، عضو هیات‌رئیسه مجلس روز یکشنبه هشدار داد که «اگر اقدام دولت برای مقابله با ریزگرد‌ها نتیجه ندهد، طرح سئوال از رئیس‌جمهوری کلید خواهد خورد.»

شریف حسینی، نماینده اهواز در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه «نگاه حزبی و جناحی به پدیده ریزگرد‌ها مشکل مردم خوزستان را حل نخواهد کرد»، گفته است: «نه‌ تنها بیماران که مردم عادی هم به آسانی قادر به تنفس نیستند.»

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی البته «بی‌تدبیری در دولت‌های گذشته را هم در این مسیر بی‌تاثیر» ندانسته و گفته است: «چرا در ۱۳ سال گذشته هیچ اقدامی برای رفع این معضل در استان خوزستان انجام نشده، حتی از ابتدای روی‌ کار‌ آمدن دولت گذشته راهکارهای بسیاری برای مقابله با ریزگرد‌ها در استان خوزستان پیشنهاد شد، اما تمامی راهکار‌ها یا اجرا نشد یا در میانه راه مسکوت ماند.»

شرق همچنین خبر داده است که حسین دهدشتی نماینده آبادان روز یکشنبه «به تهدید جدیدی در خوزستان» اشاره کرده و گفته است: «امروز خیلی از مردم بی‌تعارف می‌گویند در اولین فرصت اینجا را ترک می‌کنند. متاسفانه مساله پیش‌آمده به سوءمدیریت سالیان دراز بازمی‌گردد و ندانم‌کاری افرادی که در سمت‌های مختلف مسئول بوده و هرکدام مسوولیت را به فرد دیگری پاس داده‌اند. حالا وضعیت به خط قرمز رسیده و مردم در مرز انفجار‌ند.»

حسین دهدشتی گفته است: «فکر نکنید کار دشواری است. بهانه برای مهاجرت از برخی نقاط از همین جا شروع می‌شود، یک‌بار گرما بهانه می‌شود و عدم‌هماهنگی نهادی برای حمایت از مردم و حالا ریزگردهایی که بلای جان مردم ساکن در جنوب ایران شده است. خیلی از مردم همین‌که به ما می‌رسند، با عصبانیت از نیتشان برای مهاجرت می‌گویند، از همه مسئولان عصبانی‌اند، نماینده و وزیر و رئیس سازمان نمی‌شناسند. سال‌های سال گذشته و همگان تنها وعده داده‌اند، خیلی از این وعده‌ها هم قابل اعتماد نیست.»

آمنه شیرافکن خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق با اشاره به اینکه «مصوبه هیات‌ دولت دهم وزارت نفت را موظف کرده بود تا ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کشور را مالچ‌پاشی کند»، نوشته است که «این مصوبه پنج‌ساله بود و اگر به آن عمل می‌شد؛ حالا چنین وضعیتی را شاهد نبودیم.»

نماینده آبادان اما به روزنامه شرق گفته است: «تنها هفت‌ هزار هکتار تا به امروز مالچ‌پاشی شده و در پایان مصوبه پنج‌ساله هیات‌دولت آقای احمدی‌نژاد می‌بینیم که تنها سه‌ درصد آن مصوبه محقق شده است. البته دولت آقای روحانی هم باید پاسخگو باشد. باید ببینیم این دولت برای مردم چه می‌کند.»

نماینده به سکوت بودجه‌ای چند دهه اخیر درباره مقابله با ریزگرد‌ها نیز اشاره کرده و به روزنامه شرق گفته است: «بودجه‌های کلان اغلب در موضوع اختصاص منابع به حل معضل ریزگرد‌ها دست خالی بوده‌اند. حالا بنا است در بودجه ٩۴ اعتباری به همین منظور لحاظ شود.»

حسین دهدشتی به گزارش سازمان‌ملل و پیش‌بینی تحلیلگران بین‌المللی از سال‌های دور نیز اشاره کرده و گفته است: «واقعه امروز قابل مدیریت بوده، در گزارش یک محقق عراقی جزء‌به‌جزء درباره فعالیت عراق، ترکیه و ایران و تاثیر آن در ایجاد وضعیت فوق‌العاده تاکید شده بود، اصل ماجرا سد کرخه بود و تکریت. به هر شکل کشور‌ها چندان به این مطالعات وقعی ننهادند و وضعیت طوری شده که این روز‌ها شاهد آن هستیم.»

به نوشته روزنامه شرق یکی از نگرانی‌های نماینده آبادان در خصوص پیامدهای بحران ریزگرد‌ها امنیت جنوب و جنوبی غربی ایران است و حسین دهدشتی در این خصوص گفته است: «مرزهای جنوب کشور، مرزهای حساسی‌اند و دشمن وضعیت معیشتی و زیست مردم را به خوبی زیر نظر دارد. دولت‌ها برای جلوگیری از هرگونه بروز حاشیه باید با تمام توان به نقاط مرزی و استراتژیک کشور توجه کنند، اما حالا می‌بینیم که خوزستانی‌ها در گیرو‌دار ریزگرد‌ها حتی از حق ابتدایی نفس‌ کشیدن هم محروم شده‌اند.»

شرق با تاکید بر اینکه «خوزستان روزهای خوشی ندارد و ریزگرد‌ها به این زودی‌ها از آسمان جنوب خارج نمی‌شوند و تبعات تنفس در چنین آب‌ و هوایی هنوز به درستی پیش‌بینی نشده است»، نوشته است: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست «به‌زودی با یکی، دو مصوبه دولت راهی خوزستان خواهد شد و باید دید دولت تدبیر می‌تواند دست‌کم تدبیری کوتاه‌مدت برای تخفیف وضعیت کنونی بیندیشد.»

اعتراض انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به وزارت کار

روزنامه ایران در شماره دوشنبه خود خبر داده است که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با صدور بیانیه‌ای، از تلاش‌هایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد تشکل دیگری به جای این انجمن که «فراگیر‌ترین تشکل صنفی- مدنی روزنامه‌نگاران ایران» است، انتقاد کرد.

به نوشته این روزنامه، در بخشی از این بیانیه خطاب به «اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» ‌، آمده است: «متأسفانه باخبر شدیم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مدتی قبل به بهانه رایزنی و اخذ نظر مشورتی روزنامه‌نگاران با دعوت از اعضای این انجمن یا روزنامه‌نگاران غیر عضو، اقدام به برگزاری جلسات توجیهی برای ایجاد تشکل جایگزین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران کرده است.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در بیانیه خود یادآوری کرده است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «به موجب دستور» حسن روحانی «از مدت‌ها قبل مأموریت یافته زمینه برگزاری مجمع عمومی عادی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و متعاقب آن بازگشایی انجمن را فراهم کند.»

حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در نخستین کنفرانس رسانه‌ای خود وعده «بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» را داد. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در جریان اعتراضات سال ۸۸ با حکم سعید مرتضوی دادستان وقت تهران پلمب و از فعالیت آن جلوگیری شد.

سفر روحانی به قم؛ «ناگهانی، تاکتیکی و حل‌المسائلی»

روزنامه اعتماد از سفر احتمالی حسن روحانی به قم طی هفته آینده خبر داده و نوشته است که با «سفر ناگهانی رئیس‌جمهور به قم» با «یک تغییر» در برنامه‌های دولت انجام می‌شود.

به گزارش این روزنامه، علی اصغر احمدی معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه گفت که حسن روحانی هفته آینده به قم سفر می‌کند، سفری دو روزه که در اواخر هفته آینده انجام خواهد شد.

اعتماد نوشته است: «ناگهانی، تاکتیکی و حل‌المسائلی، شاید اصلیترین ویژگی‌های سفری باشد که قرار است حسن روحانی هفته آینده به قم داشته باشد. یک سفر ناگهانی با رویکرد فرهنگی که شاید جنبه حل‌المسائلی برای اعتراضات این روزهای مراجع عظام تقلید داشته باشد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «سفر چهاردهم هیات دولت هرچند قرار بود به خراسان شمالی باشد اما برنامه تغییر کرد» و حالا «قم برای روحانی اولویت پیدا کرد» و حالا «سفری که از آغاز به کار دولت یازدهم به بعد بار‌ها زمزمه انجامش صورت گرفت و بعد زمزمه لغوش به گوش رسید، بالاخره نهایی» شده است.

روزنامه اعتماد به انتقادات اخیر برخی از روحانیان بلندپایه به سیاست‌های فرهنگی دولت نیز اشاره کرده اما تاکید کرده است که روابط دولت یازدهم با مراجع تقلید قم را نسبت به دولت سابق بهتر بوده است.

این روزنامه نوشته است: حسن روحانی «می‌خواهد به یکی از حیاتی‌ترین شهرهای کشور برود؛ شهری که در یک سال و نیم اخیر از مردانش استقبال خوبی به عمل آورده بود. رابطه با مراجع که در هشت سال گذشته به‌شدت تیره و تار شده بود حالا ترمیم شده است. در طول یک سال و نیم اخیر هر ماه حداقل یکی از وزرای دولت یا معاونان رئیس‌جمهور مهمان مراجع بودند. خبری از انتقاد خاصی نبود. تعریف بود و تمجید. حالا اما نوبت خود روحانی است. این‌بار خود روحانی قرار است به همین شهر برود تا کاری را که مردانش در طول یک سال و نیم اخیر شروع کرده‌اند ادامه دهد و رابطه‌ای که ترمیمش آغاز شده را به نقطه کمال برساند.»

اعتماد همچنین گزارش داده است که «سفر هفته گذشته حسام‌الدین آشنا به عنوان مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور به قم را هم می‌گویند در همین راستا بوده است؛ یک سفر برای انجام هماهنگی‌های سفر رئیس‌جمهور به قم. دیدار‌ها با دفا‌تر مراجع تقلید هماهنگ شده است و مراجع به درخواست‌های دیدار پاسخ مثبت داده‌اند.»

این روزنامه از «سفر به قم» به عنوان «مهم‌ترین سفر حسن روحانی ۱۶ ماه پس از روی کار آمدنش» ارزیابی کرده و نوشته است: «سفری که دیدار‌هایش مهم‌ترین دیدارهای ممکن در حیطه سفرهای استانی دولت یازدهم می‌تواند باشد.»

رای موافق مجلسی‌ها به کلیات بودجه ۹۴ پس از «چکش‌کاری»

روزنامه تعادل در گزارشی از «رای موافق بهارستانی‌ها به کلیات بودجه ۹۴»، نوشته است: «سرانجام، روز یکشنبه بودجه سال ۹۴ کشور، پس از سه هفته چکش‌کاری در کمیسیون تلفیق، برای بررسی نهایی، راهی صحن علنی مجلس شد و نمایندگان به کلیات بودجه‌ای که دولت یازدهم برای دخل و خرج آینده‌اش تدوین کرده، رای موافق دادند.»

این روزنامه از قول غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۴، تاکید کرده است که این «بودجه فشاری به مردم وارد نمی‌کند و در آن ضمن توجه به رفع مشکلات نیازمندان اعتباراتی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سطح استانی و ملی در نظر گرفته شده است.»

غلامرضا تاجگردون همچنین گفته است: «مقاوم کردن اقتصاد در بودجه باید در اعداد و ارقام نمایان شود. سهم نفت پیش از این در بودجه ۳۷درصد بود که دولت این میزان را به ۳۱درصد رساند، اما کمیسیون [تلفیق] آن را به ۲۵درصد کاهش داد. در شرایط موجود بیشتر از این نمی‌توان سهم نفت در بودجه را کم کرد.»

روزنامه کیهان همزمان در تیتر یک شماره دوشنبه خود به «جای خالی اقتصاد مقاومتی در کلیات بودجه ۹۴» انتقاد کرده و نوشته است: «با گذشت یک سال از تاکید بر ضرورت توجه به "اقتصاد مقاومتی"، انتظار منطقی این بود که نمایندگان مردم و دولت در اصلیترین و مهم‌ترین سند مالی و برنامه‌ریزی یکساله کشور یعنی لایحه بودجه، اقتصاد مقاومتی را مورد توجه ویژه قرار دهند.»

این روزنامه نوشته است: «مهم‌ترین سرفصل‌هایی که لازم است در موضوع اقتصاد مقاومتی مورد توجه خاص قرار گیرد، اموری همچون کاهش وابستگی بودجه به نفت، توجه ویژه به توان داخلی اقتصاد، افزایش اشتغال و گسترش صادرات محصولات داخلی است.»

آغاز اصلاح سهمیه‌بندی سوخت خودرو‌ها؛ «چهار میلیون کارت‌سوخت ابطال شد»

روزنامه شهروند از «آغاز اصلاح سهمیه‌بندی سوخت خودرو‌ها» و ابطال «چهار میلیون کارت‌ سوخت» خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه «حدود یک‌ سال پیش طرح ساماندهی کارت‌های سوخت برای مدیریت و صرفه‌جویی بنزین یارانه‌ای به‌وجود آمد تا خودروهای عمومی فعال در ناوگان حمل‌ونقل شناسایی شوند و با انجام این طرح ۶‌ میلیون از مجموع ٢۴‌میلیون کارت صادر شده حذف شد تا میزان مصرف بنزین در کشور کاهش یابد» و اکنون، در ادامه روند این اقدامات روز یکشنبه حسین‌ هاشمی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت اعلام کرد که «با اجرای طرح ابطال کارت‌ سوخت خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده در مجموع ۴‌میلیون کارت‌ سوخت ابطال شده و تعداد کارت‌های سوخت فعال در مرز ١۵‌میلیون عدد است.»

شهروند نوشته است: «با وجود کاهش مکرر سهمیه‌ها و کارت‌های سوخت مصرف بنزین در ایران همچنان روند افزایشی دارد و از میزان آلودگی هوا نیز کاسته نشده است.»

به نوشته این روزنامه، همزمان علیرضا فیض‌بخش، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت، نیز اعلام کرده است که «از اول اسفندماه یک‌سری اصلاحات در جدول سهمیه‌های سوخت خودروهای مختلف اعمال می‌شود.»

علیرضا فیض‌بخش گفته که «حدود پنج ماه پیش شروع به بررسی اصلاح سهمیه‌های سوخت یارانه‌ای وانت‌بارهای غیرفعال در حمل‌ونقل عمومی کردیم و از ابتدای اسفندماه ۹۵۰ ‌هزار وانت‌بار که تاکنون ساماندهی نشده‌اند، سهمیه‌های سوخت یارانه‌ای آنها به سهمیه عادی ۶۰ لیتری تبدیل می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه از دو میلیون و ۲۰۰ ‌هزار دستگاه وانت بار موجود در ایران «حدود یک‌ میلیون و ۲۵۰ ‌هزار دستگاه در ‌سال ۹۰ ساماندهی شده‌اند و ۹۵۰ ‌هزار دستگاه ساماندهی نشده‌اند»، گفته است: «مجددا از ابتدای اسفند توسط وزارت کشور مورد ساماندهی قرار می‌گیرند و از ابتدای فروردین‌ماه با توجه به اطلاعات جدید ساماندهی این ناوگان، سوخت یارانه‌ای به وانت‌بارهای آن در حمل‌ونقل عمومی تعلق می‌گیرد.»

XS
SM
MD
LG