لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

سیل ایران را غافلگیر کرد


روزنامه اعتماد با انتشار گزارشی در ارزیابی سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، به گمانه‌زنی‌هایی درباره هدف یوکیا آمانو از سفر به ایران اشاره کرده است. حضور احتمالی وی در کمیسیون ویژه برجام مجلس و همچنین «حل و فصل ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» برخی از این گامنه‌زنی‌هاست.
همزمان حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام، در سرمقاله روزنامه جام جم تاکید کرده است که «آمانو باید تضمین‌های لازم برای حفظ این اسرار و اطلاعات را به جمهوری اسلامی ایران بدهد.»

روزنامه کیهان در تیتر یک خود همزمان با سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، پرسیده است که آیا «ماموریت آمانو در تهران زمینه‌سازی برای بازجویی از دانشمندان» است.

روزنامه جهان صنعت با تیتر «سیل ایران را غافلگیر کرد»، خبر داده است که دستکم «۱۲ تن» در سیل شامگاه جمعه جان خود را از دست داده‌اند و «تعداد نامعلومی» نیز «مفقود شدند.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «بخشش یا بیزنس» از «رواج دریافت دیه‌های میلیاردی برای رضایت دادن» نوشته است: «عده کثیری از منتقدان شیوه جدید رضایت‌گرفتن معتقدند باب‌شدن این میزان دیه، بازار مکاره بزرگی را در بین خانواده‌ها راه‌اندازی کرده» است.

روزنامه شهروند تیتر یک خود را به اظهارات معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «خشونت شهروندان بالا رفته است.»

به نوشته این روزنامه، محمدباقر الفت معاون معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اینکه «بهارِ سال ۹۴ شاهد افزایش ١۵ درصدی ١٠ جرم اول کشور بود»، گفته است: «ده جرم اول یعنی ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، سرقت مستوجب تعزیر، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تخریب عمدی، تهدید، کلاهبرداری، تصرف عدوانی، خیانت در امانت و مزاحمت تلفنی.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در تیتر یک خود از «مأموریت تیم ۴۰ نفره دولت در مناطق محروم» خبر داده و نوشته است: «خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مقصد جدید ماموریت معاون اول و تیم مدیران ارشد دولت» است و «در این مأموریت وزیران کشاورزی، کار، معاون فناوری رئیس جمهوری، رئیس سازمان محیط زیست، و شماری از مدیران حضور دارند.»

به نوشته این روزنامه «ایجاد منطقه آزاد تجاری در سیستان و بلوچستان، بحران ریزگرد‌ها و طرح تأمین، انتقال و توزیع آب از دستورکارهای این سفر است.»

روزنامه جوان اما عکس یک خود را به تکدیگری در چهارراه‌های تهران اختصاص داده و نوشته است: «متکدیان، پایتخت را غرق کرده‌اند، حتی از نوع غیرایرانی‌اش. ۵۰ متری وزارت کشور که باید امن‌ترین و مدنی‌ترین جای کشور باشد، گداهایی که نمونه آنها را در چهارراه‌های دیگر هم می‌توان دید با شمایلی عجیب و چهره غیرایرانی خفت عابران پیاده را می‌گیرند و چهره چهارراه‌ها را با جرم تکدیگری می‌آلایند.»

این روزنامه در تیتر یک شماره بیست و نهم شهریور ماه خود نیز از «تمکین آمریکا به طرح نظامی ایران و روسیه» خبر داده و از قول جان کری وزیر خارجه آمریکا نوشته است: «لازم نیست رفتن اسد ابتدای روند انتقالی رخ دهد.»

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با روزنامه شهروند از وجود «١٨٠‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه» خبر داده است.
روزنامه خراسان نیز آمارهای معاون قوه قضائیه درباره افزایش جرایم خشن را در تیتر یک خود منتشر کرده و نوشته است: «آستانه تحمل در وضعیت هشدار» است، و «ضرب و جرح، جرم نخست» در میان سایرجرایم را به خود اختصاص داده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی از «وقت‌کشی سعید مرتضوی»، روند پرونده دادستان سابق تهران را بررسی کرده و نوشته است: «پرونده تامین اجتماعی به انتظار یک «اعتراض» نشسته است؛ اعتراض از سوی فردی که این‌بار هم نشان داده زمان برایش آنقدر‌ها هم اهمیت ندارد که همسان دیگر شاکیان در وقت مقرر به دادگاه رفته و اعتراض خود را به ثبت برساند. صحبت از سعید مرتضوی است.»

روزنامه شهروند از «رشد تقاضا، نقش دولت، محدودیت منابع ارز و تورم ۶٠‌درصدی دو‌ سال قبل» به عنوان «چهار عامل اصلی افزایش نرخ دلار» طی روزهای اخیر یاد کرده است.

گمانه‌زنی درباره دلیل سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران

روزنامه اعتماد با انتشار گزارشی در ارزیابی سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، هدف یوکیا آمانو از حضور در کمیسیون ویژه برجام مجلس را «حل و فصل ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» عنوان کرده است.

سارا معصومی در گزارش روزنامه اعتماد نوشته است: «خبر حضور آمانو در تهران بازار شایعات و گمانه‌زنی‌های خبری را افزایش داده است. برخی رسانه‌های غربی از حضور آمانو در پارچین خبر می‌دهند و برخی، از رایزنی‌های وی با مقام‌های ایران در خصوص نحوه بازدید از پارچین و احتمال درخواست گفت‌وگو با برخی دانشمندان یا مقام‌های هسته‌ای ایران.»

به نوشته این روزنامه «در حالی که سایت‌های خبری بهانه‌های متفاوتی برای حضور یوکیا آمانو در ایران می‌آورند، سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها به این نکته اشاره کرده است که آمانو روز ٢٠ سپتامبر برابر با ٢٩ شهریور را در تهران می‌گذراند» و در خبر کوتاه آژانس در این مورد آمده است: «سفر آمانو متمرکز بر همکاری‌های جاری میان ایران و آژانس بین‌المللی در قالب نقشه راه برای شفاف‌سازی در خصوص فعالیت‌های حال و گذشته هسته‌ای ایران خواهد بود.»

اعتماد همچنین نوشته است: «تابستان اتمی ایران و ١+۵ رو به پایان است. اگر ژوئیه ماه توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی بود و آگوست ماه انتظار مذاکره‌کنندگان و بررسی برجام در کنگره آمریکا، سپتامبر به ماه سفر‌ها و رایزنی‌های رودرروی هسته‌ای تبدیل شده است» چرا که «علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هفته گذشته برای شرکت در پنجاهمین نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین شد و پس از دیدار وی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد که آقای مدیرکل به ایران می‌آید.»

این دومین سفر آمانو به ایران در تابستان جاری است روزنامه اعتماد نوشته است که «یوکیا آمانو پیش از این در روز ١١ تیر در حالی که تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و ١+۵ در حال رایزنی هسته‌ای در وین بودند راهی تهران شد و در دیدار با مقام‌های عالیرتبه امنیتی و سیاسی در تهران به نقشه راه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص حل و فصل پرونده مورد ادعای غرب در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران دست یافت.»

این روزنامه با اشاره به اینکه همزمان با سفر ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران «خبرگزاری آسوشیتدپرس همزمان با انتشار سفر آمانو به ایران ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفرش به تهران قصد دارد با دانشمندان هسته‌ای گفت‌وگو کند. آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع دیپلماتیک همچنین اعلام کرد که آمانو درباره بازرسی از سایت پارچین نیز با مقامات ایران گفت‌وگو خواهد کرد» و این درحالی است که «مساله بازدید از پارچین و همچنین گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای ایران از اصلی‌ترین گره‌های موجود در فاز همکاری‌های جدی میان ایران و آژانس بین‌المللی انررژی اتمی به خصوص در دو سال گذشته بوده اما نه ایران و نه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نمی‌کنند که در نقشه راه که آمانو در سفر پیشین خود به تهران با مقام‌های کشور میزبان در خصوص آن به توافق رسید، چه نسخه‌ای برای این دو مساله پیچیده شده است.»

روزنامه اعتماد البته از قول سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نوشته است: «برخی رسانه‌های بین‌المللی با اهداف خاص، خبرهای جهت‌داری را منتشر می‌کنند که این روش، تازگی ندارد.»

بهروز کمالوندی همچنین گفته است که «حضور یوکیا آمانو در کمیسیون ویژه برجام در حال بررسی است و احتمال آن وجود دارد»، اما «یک منبع آگاه» به روزنامه اعتماد گفته است: «پس از حضور یوکیا آمانو در تهران، حضور وی در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی قطعی خواهد بود.»

همزمان حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام، در سرمقاله روزنامه جام جم تاکید کرده است که «آمانو باید تضمین‌های لازم برای حفظ این اسرار و اطلاعات را به جمهوری اسلامی ایران بدهد.»

این نماینده مجلس نهم نوشته است: «طبیعتا با توجه به برجام و توافق همکاری بین ایران و آژانس که از آن به نقشه راه یاد می‌شود این همکاری‌ها در آینده، گسترش خواهد یافت و به شکلی نزدیک‌تر و پرحجم‌تر دنبال می‌شود.»

سخنگوی کمیسیون برجام مجلس تاکید کرده است که در این همکاری‌ها «باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم»، و نخستین مورد این است که «جمهوری اسلامی ایران در گذشته برخی مسائل و مشکلات را با آژانس داشته است و به اعتقاد ما آن مسائل نباید مانع همکاری ایران و آژانس شود. ما پاسخ‌های لازم را در مورد مسائل گذشته داده‌ایم و پرداختن به این مسائل و کش دادن موضوعات فقط باعث اختلال در روند همکاری خواهد شد. از جمله این مسائل موضوعی است که از آن به عنوان پی.‌ام. دی یاد می‌کنند. بنابراین اگر آژانس بخواهد باز هم روی این موضوع اصرار کند و به آن بپردازد قطعا در همکاری‌هایمان دچار مشکل می‌شویم. ما پاسخ‌های لازم را داده‌ایم و نیازی هم به این نمی‌بینیم که در این زمینه مصاحبه‌ای با دانشمندان ما صورت بگیرد و این موضوع به این شکل ادامه پیدا کند.»

سرمقاله‌نویس روزنامه جام جم همچنین با اشاره به اینکه «موضوع سوم، بهره‌برداری ایران از ظرفیت‌های ان. پی. تی و برجام است. در برجام، آژانس و ۱+۵ تعهداتی در قبال جمهوری اسلامی ایران داده‌اند. همچنین ما حقوقی در ان. پی. تی داریم، اما تاکنون هر چه بوده اجرای تکالیف از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده و آژانس به تکالیف خودش که حقوق ماست عمل نکرده است. پس درباره این ظرفیت‌ها و بهره‌مندی ملت ما از حقوقی که برای یک عضو ان. پی. تی در مقررات آژانس دیده شده، باید بحث شود.»

حسین نقوی حسینی دلیل سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را «درخواست نمایندگان مجلس از وزارت خارجه» عنوان کرده و گفته است: «وزارت خارجه نیز براساس همین درخواست تلاش کرد حضور آمانو در کمیسیون برجام عملی شود و بر اساس آخرین اطلاعات، آمانو در کمیسیون حضور می‌یابد. نمایندگان ملت قطعا تمام ملاحظات را مد نظر خواهند داشت و با پیگیری‌های مستمر اجازه نخواهند داد برخی نواقصی که در گذشته در روابط ایران و آژانس وجود داشته در آینده تکرار شود.»

«سیل ایران را غافلگیر کرد»؛ ۱۲ کشته، تعداد نامعلومی مفقود

روزنامه جهان صنعت با تیتر «سیل ایران را غافلگیر کرد»، خبر داده است که دستکم «۱۲ تن» در سیل شامگاه جمعه جان خود را از دست داده‌اند و «تعداد نامعلومی» نیز «مفقود شدند.»

به گزارش این روزنامه در ساعات نخست پس از وقوع سیل اعلام شده بود که «در پاکدشت تهران و استان هرمزگان» شمار گشته شدگان ۱۱ تن اعلام شده بود. اما «در ساعت ۱۸:۳۰ شنبه اعلام شد یک نفر دیگر به تعداد فوتی‌های سیل جمعه شب اضافه شده است»، آماری که مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، نیز آن را تایید کرده پفته است: «برابر آخرین اطلاعات دریافتی شمار کشته‌شدگان سیل اخیر به ۱۲ نفر رسید و آخرین مورد آن مربوط به جسدی بود که در محدوده پاکدشت کشف شد. با این حساب پنج نفر در سیل پاکدشت، یک نفر در شهرری، یک نفر در بجنورد، یک نفر در آذرشهر و چهار نفر نیز در بندرعباس به علت سیل و سیلاب جان خود را از دست داده‌اند.»

مرتضی اکبرپور درباره خسارات ناشی از سیلاب نیز گفته است: «در حال حاضر کار‌شناسان در حال بررسی میزان دقیق این خسارات هستند.».

این روزنامه با یادآوری سیل تیرماه سالجاری در «کن» تهران. سوادکوه مازندران، نوشته است: «بار دیگر سیل‌. بار دیگر تهران و مازندران‌. هنوز بیش از دو ماه از وقوع سیل در کن- سولقان، منطقه‌ای در غرب تهران و منطقه سوادکوه مازندران نگذشته است که بار دیگر درست پیش از آغاز پاییز سیلاب دیگری این شهر‌ها را دربرگرفت و این بار شدت خود را در منطقه پاکدشت (ورامین) وسعت داد و منجر به کشته شدن شش نفر از هموطنانمان در این منطقه شد‌» و این درحالی است که «تعداد کشته‌های واقعی سیل ۲۸ تیرماه در تهران به درستی اعلام نشد و همچنان پس از گذشت دو ماه اجساد برخی مفقودان آن حادثه پیدا نشده و نتیجه نهایی جست‌وجو‌ها هم اعلام نشده است.»

به نوشته جهان صنعت «این‌بار اما سیل وسیع‌تری مناطق دیگری را نیز دربرگرفته و کشته‌ها و مفقودانی بر جای گذاشته است‌ و این‌بار علاوه بر شهرهای دیگر تاثیرگرفته از سیل، هرمزگان هم بی‌نصیب نمانده و کشته داده» است.

فرماندار بندر خمیر در استان هرمزگان گفته است که «پنج نفر از اعضای یک خانواده بامداد جمعه پس از پایان مراسم عروسی به بستر رودخانه رفته بودند که در تاریکی شب با سیلاب مواجه و غافلگیر شدند و سرعت آب رودخانه به آنان مهلت نداد و چهار نفر از آنان که «‌در جریان بارندگی و طغیان رودخانه فینی در آب‌نمای روستای رودبار رویدر از توابع این شهرستان غرق شده بودند، پیدا شد‌.»

جهان صنعت از قول ناصر چرخساز رئیس کمیته امداد و نجات هلال احمر نوشته است که در جریان سیل اخیر «در مجموع استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، اصفهان، چهار‌محال و بختیاری، زنجان، سمنان، گلستان، هرمزگان، مازندران، البرز و تهران تحت تاثیر بارش‌های چند روز اخیر دچار آب‌گرفتگی و سیل شده بودند که تحت پوشش امدادرسانی قرار گرفتند‌: و «۲۹ شهرستان متاثر از این حادثه بودند که ۴۱ شهر و روستا دچار آسیب شدند و ۹۷ تیم عملیاتی متشکل از ۳۵۸ نیروی عملیاتی به امدادرسانی در این مناطق مشغول بوده‌اند‌.»

رواج دیه‌های میلیاردی؛ «بخشش یا بیزنس»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «بخشش یا بیزنس» از «رواج دریافت دیه‌های میلیاردی برای رضایت دادن» نوشته است: «عده کثیری از منتقدان شیوه جدید رضایت‌گرفتن معتقدند باب‌شدن این میزان دیه، بازار مکاره بزرگی را در بین خانواده‌ها راه‌اندازی کرده» است.

شهرزاد همتی گزارش‌نویس روزنامه شرق با اشاره به اینکه «در سال‌های اخیر شاهد باب‌شدن دیه‌های بالا در پرونده‌های قتل بوده‌ایم»، نوشته است: «متهمان بسیاری به دلیل ناتوانایی در پرداخت این مبالغ پای چوبه‌دار رفته‌اند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد وقتی قانون به حریم شخصی افراد پا می‌گذارد و حتی برای مهریه نیز سقفی مشخص می‌کند، شاید بد نباشد برای این ماجرا نیز تصمیمی گرفته شود» و «نتیجه‌ای جز کم‌رنگ‌کردن موضوع بخشش ندارد. بخششی که می‌توانست روشنایی امید را در جامعه زنده کند. مادری در پای چوبه‌دار طناب از گردن قاتل باز می‌کرد و بدل به اسوه بخشش می‌شد، اما حالا شاید دیگر نتوان به صرف‌نظرکردن از قصاص یک فرد در قبال یک میلیارد تومان با نقاب بخشش نگاه کرد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «در لحظه‌ای دو زندگی از هم پاشیده و خانواده‌ای اولیای‌ دم می‌شوند و خانواده مقابل از فردای روز واقعه، ملتمس و غمگین برای رضایت‌گرفتن به هر دری می‌زنند»، نوشته است: «در سوی دیگر نیز «خانواده مقتول که قلبشان جریحه‌دار شده، حالا با بحران دیگری مواجه می‌شوند که اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند متهم را به چوبه‌دار بسپارد. این بحران،‌‌ همان فرشته‌سازی از قاتل است و محکوم‌کردن مقتولی که شرایط دفاع از خودش را ندارد و شاید اگر زنده بود حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.»

روزنامه شرق یادآوری کرده است که «مطابق قانون مجازات اسلامی مبلغ دیه برای قتل ١۶۵ میلیون تومان است» و «طبق قانون دیه در ماه‌های حرام محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه یا در محدوده حرم مکه، یک سوم افزایش می‌یابد، بنابراین دیه در ماه‌های حرام برای سال ۹۴ معادل ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شده است؛ مبلغی که قوه قضاییه برای قتل شبه‌عمد و غیرعمد در نظر گرفته تا اولیای‌ دم در قبال دریافت آن از قصاص صرف‌ نظر کنند اما ماجرایی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده، این است که برخی از خانواده‌ها در پرونده‌هایی که دارند مبلغی بیش از این دیه تعیین‌شده طلب می‌کنند؛ مبالغی بسیار بالا‌تر که از توان بخش عمده‌ای از مردم خارج است.»

این روزنامه با تاکید بر اینکه مبالغی که برخی اولیای دم برای اعلام رضایت از محکومان به قصاص تعیین می‌کنند مبالغی ست که «هیچ حد و مرزی ندارد و گاهی خانواده‌ها برای تهیه آن مجبور می‌شوند تمامی زندگی خود را به حراج بگذارند»، نوشته است: «اتفاقی که بعد از تهیه این دیه می‌افتد چندان دور از ذهن نیست. متهم پس از پرداخت این دیه از زندان خارج می‌شود، اما خود و خانواده‌اش آهی در بساط ندارند. حالا متهمی که کوله‌باری از رنج را بر دوش می‌کشد، باید شماتت خانواده را نیز تحمل کند؛ خانواده‌ای که در هر لحظه او را برای ویرانی زندگیشان متهم می‌کند.»

گزارش‌نویس روزنامه شرق اشاره کرده است که «اگر سری به دادسرای جنایی بزنید حتما با این مبالغ روبه‌رو خواهید شد. مبالغی که از ٣٠٠ میلیون تومان شروع می‌شود و تا یک میلیارد تومان نیز ادامه پیدا می‌کند»؛، و این گونه می‌شود که «دیگر زندگی با ریال محاسبه می‌شود و بخشش رنگ روشن خود را از دست می‌دهد. همه انگار در پای معامله‌ای بزرگ ایستاده‌اند و کسی نه به خون ریخته‌شده می‌اندیشد و نه به تأدیب متهم. در این کارزار ریال است که نقش اساسی را بازی می‌کند.»

به نوشته این روزنامه بسیاری از منتقدان دیه‌های میلیاردی «معتقدند شرایطی که به وجود آمده باعث می‌شود حتی خیرینی که پیش از این برای پرداخت دیه‌ پیش‌قدم می‌شدند، حالا تلفن‌های خود را به سوی انجمن‌های حمایتی قطع کنند و حتی در توان آنها نباشد که چنین مبالغ گزافی را پرداخت کنند، زیرا در شرایطی که یک آپارتمان نوساز در پایتخت را می‌شود با مبلغ ٧٠٠ میلیون تومان آن هم در متراژ متوسط تهیه کرد، خیر ترجیح می‌دهد خانه‌ای را در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بدهد تا مجرمی را از بند اعدام‌‌ رها کند.»

بهمن کشاورز، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه دیه ١۶۵ میلیون تومانی برای قتل غیرعمد و شبه‌عمد در نظر گرفته شده، به روزنامه شرق گفته است: «موضوع کاملا روشن است و جای بحث زیادی ندارد. زیرا قانونگذار میزان دیه را برای مواردی که صرفا به آن دیه تعلق می‌گیرد و نه قصاص، معین کرده است. وقتی قتل شبه‌عمد یا خطایی است، چون مرتکب فقط باید دیه بدهد، قانونگذار رقمی را که اگر مرتکب بپردازد بری‌الذمه می‌شود، تعیین کرده است اما در مورد قصاص هرچند خداوند سفارش کرده که اگر ببخشید بهتر است، اما اگر کسی مصر به قصاص باشد اصلا بحث دیه مطرح نمی‌شود. بنابراین آنچه در این موارد مورد مطالبه است ربطی به دیه ندارد.»

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه وجهی که اولیای‌ دم برای صرف‌نظر از قصاص طلب می‌کنند مازاد دیه است، به شرق گفته است: «این وجه برای آن است که خانواده داغ‌دیده از قصاص بگذرند. به عبارت دیگر اولیای دم یا صاحبان خون می‌توانند هر رقمی که دلشان می‌خواهد را تأمین کنند و قاتل اگر بتواند یا بخواهد، آن را می‌پردازد. در غیر این‌ صورت به قصاص تن می‌دهد.»

«علی» که روزنامه شرق از وی به عنوان کسی یاد کرده که «به‌تازگی از خون پدر خود گذشته است»، به این روزنامه گفته است: «مسئله اینجاست که من نه دلم می‌خواهد پولی در قبال خون پدرم دریافت کنم و نه دلم می‌خواهد کسی که به نظرم قاتل است به‌راحتی آب‌خوردن از زندان آزاد شود، اما نمی‌توانم هم بگویم من قاتل را می‌بخشم، اما در ازایش می‌خواهم مثلا ١۵ سال زندانی بکشد. به نظر من کسی که یک خانواده را تا ابد عزادار کرده و با حمل سلاح سرد کسی را از زندگی‌کردن محروم کرده، نباید به همین راحتی از زندان آزاد بشود»، از طرفی «به نظر من مجرم در زندان چیزهای تازه‌ای هم یاد می‌گیرد و این‌بار طوری آدم می‌کشد که دیگر پلیس هم متوجه آن نشود.»

قاضی محمد شهریاری، بازپرس ویژه قتل، اما از قوانین موجود ابراز رضایت کرده و درباره دیه‌های میلیاردی هم گفته است: «سیاست تقنینی قانونگذار درباره این است که مصالحه طرفین، مبلغ صرف‌ نظر از قتل را مشخص کند. ما نیز تابع قانون هستیم. شما مطمئن باشید طرفین دعوا بعد از جلسات متعدد به این نتیجه می‌رسند و اولیای‌ دم نیز با اطلاع کامل از وضعیت خانواده قاتل مبلغ را وضع می‌کنند. آنها از وضعیت مالی و اجتماعی مقتول خبر دارند و به نسبت آن مبلغ خود را پیشنهاد می‌دهند. این مبالغ با نظر خود خانواده قاتل و جلسات متعدد صلح و سازش است که تعیین می‌شود. وقتی خانواده مقتول می‌بیند قاتل فردی داراست یا می‌تواند این پول را تأمین کند، ترجیح می‌دهد مبالغ بالا دریافت کند اما پرونده‌هایی بوده که اولیای‌ دم طلب مثلا ۶٠ میلیون تومان کرده‌اند و قاتل تنها ۴٠ میلیون تومان پرداخته و آنها بخشیده‌اند. این مسئله مهریه نیست که بشود سقفی برای آن در نظر گرفت و وقتی ماجرای رضایت پیش می‌آید قاتل موظف است جلب رضایت کند.»

فرخنده احتسابیان، فعال اجتماعی که «سال‌هاست روی گرفتن بخشش از اولیای دم کار می‌کند»، با بیان اینکه «هرگز وارد پرونده‌هایی با دیه‌های سنگین نمی‌شود»، به روزنامه شرق گفته است: «دو، سه‌ سالی می‌شود که دیه‌های نجومی باب شده است و وقتی مردم برای کمک‌کردن به هم‌نوع خود به این مبالغ توجه نشان می‌دهند، طبعا خانواده‌های داغدیده تصمیم می‌گیرند از این مبالغ برای صرف نظر از قصاص استفاده کنند. حالا می‌بینیم برای محیط‌بان دنا دیه یک‌ میلیاردی تعیین شده یا برای قتل شبه‌عمدی که قایقران شیلات مرتکب شده، خانواده مقتول یک‌ونیم میلیارد پول طلب کرده‌اند. ما هرگز وارد این پرونده‌ها نمی‌شویم و به دوستانی که این پرونده‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند نیز اعتراض می‌کنیم؛ چراکه با انتشار این اخبار عملا ما مهر صحت بر گرفتن این مبالغ می‌گذاریم. اسم این کار دیگر بخشش نیست و یک بیزینس بین خانواده قاتل و مقتول شکل می‌گیرد.»

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه «اولیای‌ دم به ‌دنبال راهی برای تأدیب متهم هستند»، گفته است: «اگر خانواده مقتول بدانند متهم حتی در ازای بخشش نیز مدتی طولانی را در زندان سپری می‌کنند، می‌توانند با منطق بیشتری تصمیم بگیرند.»

XS
SM
MD
LG