لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

نمایندگان غایب انتخابات مجلس؛ از باهنر تا حسینیان


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق، «تعیین معیار» برای رای دادن به کاندیدا‌ها توسط سپاه پاسداران را تایید کرده اما با تاکید براینکه «وارد مصادیق نمی‌شویم»، از فعالیت سپاه در جریان انتخابات به عنوان «وضعیت‌شناسی» و «جریان‌شناسی» یاد کرده است.

علی سعیدی همچنین به صراحت گفته است که «زمانی که آقای احمدی‌نژاد در چارچوب یک‌سری ارزش‌ها حرکت می‌کرد، حمایت می‌شد و بعد که ایشان از آن ارزش‌ها عدول کردند، با ایشان برخورد شد» و» موضعم همین بود و جزء کسانی بودم که به صورت شخصی، مشی ایشان را دوست می‌داشتم ولی بعدا که عدول از ارزش‌ها را دیدم، موضع گرفتم.» نماینده رهبر جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به سئوال روزنامه شرق درباره نقش محمود احمدی‌نژاد در تحریک و «توهین به بخشی از مردم» در انتخابات سال ۸۸ گفته است: «در رقابت انتخابات نقل و نبات پخش نمی‌کنند.»

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی آماری درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی خبر داده است شش نماینده فعلی مجلس خبرگان از جمله عباس واعظ طبسی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد، در انتخابات آتی مجلس خبرگان نام نویسی نکرده‌اند.

به نوشته این روزنامه «تفکیک نامزهای ثبت نام کننده به ترتیب مدرک تحصیلی» نشان می‌دهد که ۷۲ درصد ثبت نام کنندگام مدرک تحصیلی کارسناسی ارشد دارند و بیش از ۱۶ درصد نیز مدرک تحصیلی دکترا اما شمار کاندیداهایی که مدرک کارشناسی دارند ۶ درصد و شمار کاندیداهایی که تحصیلات حوزوی دارند «کمتر از ۶ درصد» است.

همزمان روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود افزایش شمار نام نویسی برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را «ثبت نام فله‌ای برای تصاحب نهادهای کلیدی نظام» توصیف کرده و نوشته است: «ثبت‌نام فله‌ای هزاران نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی که تنها ۲۹۰ نفر به آن راه پیدا خواهند کرد و نیز نام‌نویسی بیش از ۸۰۰ نفر برای مجلس خبرگان رهبری نشان از برنامه‌ریزی نه چندان پیچیده فتنه‌گران برای تصاحب نهادهای کلیدی نظام دارد، تاکتیکی که قصد دارد با بالا بردن هزینه رد صلاحیت فاقدین شرایط سپری محافظتی برای لایه‌های دوم و سوم ایجاد کند‌.»

روزنامه اعتماد اما در سرمقاله خود با تاکید براینکه «توطئه‌ای نیست، علل دیگری دارد»، به ابراز نگرانی محمد یزدی و احمد جنتی از افزایش ثبت نام کاندیدا‌ها اشاره کرده و نوشته است: «می‌پذیریم که زیاد بودن بیش از انتظار تعداد نامزدهای انتخاباتی در کل یک ایراد است، هر چند لزوما توطئه نیست و حتی در مورد وضعیت سیاسی ایران می‌تواند به یک نکته مثبت تعبیر شود» اما «بروز این پدیده علل خاص خود را دارد» که «مهم‌ترین علت فقدان نظام حزبی است.»

روزنامه ابتکار عکس‌های صفحه یک خود به شماری از نمایندگان فعلی مجلس نهم که در دهمین دوره انتخابات مجلس غالب خواهند بود اختصاص داده و از محمدرضا باهنر، روح الله حسینیان، علیرضا مرندی، علی محمد بزرگواری و علی اصغر زارعی به عنوان برخی از غایبان در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی نام برده است.

روزنامه شهروند گزارش داده درحالی که «آلودگی هوا از هجدهم آذرماه، نفس تهرانی‌ها را تنگ کرده و هنوز راهی برای پایان دادن به نفس‌های تنگ پیدا نشده و تمامی راه‌ها همچون تعطیلی کارخانه‌های آلاینده، توقف فعالیت معادن شن و ماسه و حتی تعطیلی مدارس، تنها برای گذر از وضع کنونی» است، مسئولان شهری پایتخت و مسئولان حوزه بهداشت و درمان «دعوایی را زیر سایه حجم عظیمی از دود و آلایندگی شروع کرده‌اند که موضوع آن بر سر تعداد تلفات آلودگی هواست.»

روزنامه ابرار در تیتر یک خود از «موج جدید بیکارانی با مدارک فوق لیسانس و دکترا» خبر داده و نوشته است: «نـرخ بیکاری فـارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر ۱۸.۹درصد اســت و از میان ۱۰۰ فارغ التحصیل دانشگاهی ۱۹ نفـر بیکار هسـتند.»

این روزنامه از قول کـوروش پرند رئیس سـازمان فنـی و حرفـه‌ای نوشته است: «نرخ بیکاری فارغ التحصیلان مرد ۱۲.۹ درصد و برای زنان۳۱.۳درصد گزارش شـده اسـت بـه عبـارت دیگـر از هـر ۱۰۰ مـرد فـارغ التحصیـل ۱۳ نفـر و از هـر ۱۰۰ زن فـارغ التحصیـل ۳۱ نفــر بیکار هستند.»

انصراف شش نماینده خبرگان از شرکت در انتخابات

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی آماری درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی خبر داده است شش نماینده فعلی مجلس خبرگان از جمله عباس واعظ طبسی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد، در انتخابات آتی مجلس خبرگان نام نویسی نکرده‌اند.

به نوشته این روزنامه قانون، عباس واعظ طبسى تولیت آستان قدس رضوی و على اصغر معصومى به عنوان دو تن از نمایندگان فعلی خراسان رضوى در مجلس خبرگان نامبرده که از نامزدی دوباره در انتخابات مجلس خبرگان انصراف داده‌اند. محسن خرازى و رضا استادى دو تن از نمایندگان تهران در مجلس خبرگان، عباس محفوظى نماینده فعلی گیلان و هادى باریک بین نماینده فعلی قزوین در مجلس خبرگان به عنوان کسانی نامبرده است که در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام نکرده‌اند.

روزنامه قانون همچنین گزارش داده است که عبد‌الرضا‌رحمانی فضلی، وزیر کشور روز شنبه از افزایش بیش از «دو برابری تعد‌اد‌ د‌اوطلبان نمایند‌گی مجلس شورای اسلامی د‌ر این د‌وره نسبت به د‌وره قبل» خبر د‌اد‌ و گفت: «۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر د‌ر انتخابات د‌همین د‌وره مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرد‌ه‌اند‌» و همچنین «د‌ر انتخابات پنجمین د‌وره مجلس خبرگان رهبری، تعد‌اد‌ ۸۰۱ نفر نام نویسی کرد‌ند‌ که د‌ر مقایسه با د‌وره گذشته ۶۲ د‌رصد‌ افزایش نشان می‌د‌هد‌.»

روزنامه قانون نوشته است: به ازای هر کسی از ۸۸ کرسی مجلس خبرگان ۹ تن و به ازای هر کسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی ۴۲ تن در انتخابات نام نویسی کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه «تفکیک نامزهای ثبت نام کننده به ترتیب مدرک تحصیلی» نشان می‌دهد که ۷۲ درصد ثبت نام کنندگام مدرک تحصیلی کارسناسی ارشد دارند و بیش از ۱۶ درصد نیز مدرک تحصیلی دکترا اما شمار کاندیداهایی که مدرک کارسناسی دارند ۶ درصد و شمار کاندیداهایی که تحصیلات حوزوی دارند «کمتر از ۶ درصد» است.

نماینده خامنه‌ای در سپاه: «در رقابت انتخابات نقل و نبات پخش نمی‌کنند»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق، «تعیین معیار» برای رای دادن به کاندیدا‌ها را در سپاه پاداران را تایید کرده اما با تاکید براینکه «وارد مصادیق نمی‌شویم»، از فعالیت سپاه در جریان انتخابات به عنوان «وضعیت‌شناسی» و «جریان‌شناسی» یاد کرده و درباره نقش محمود احمدی‌نژاد در تحریک و «توهین به بخشی از مردم» در انتخابات سال ۸۸ گفته است: «در رقابت انتخابات نقل و نبات پخش نمی‌کنند.»

علی سعیدی در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق درباره دخالت سپاه پاسداران در انتخابات تاکید کرده که در جریان ادوار مختلف انتخابات «ما فقط معیار می‌گوییم. وارد مصادیق نمی‌شویم»، اما همزمان در قبال این پرسش روزنامه شرق که در انتخابات سال ۸۸ «اگر فتنه‌ای بوده، به قول آقای مطهری، دو سر داشته است؛ یک سر آن هم آقای احمدی‌نژاد بوده. یعنی ایشان واقعا در اتفاقات تلخی که سال ٨٨ افتاد، نقشی نداشت؟ یک جماعتی را تحقیر کرد و به قسمتی از مردم توهین کرد و درنتیجه این جمعیت تحریک شدند و اتفاقاتی افتاد. اگر قرار است تنبیه و ممنوع‌التصویری باشد، خب آقای احمدی‌نژاد چرا نه؟»، تاکید کرده است که من «در رقابت انتخابات نقل‌ونبات تقسیم نمی‌کنند. رقابت و بداخلاقی یعنی همین. حالا وسط انتخابات با طرف برخورد کنند؟ تقابل با احمدی‌نژاد، یک هفته بود و یک هفته بعد تبدیل شد به تقابل حق و باطل. یعنی وقتی آقا آمدند و موضع گرفتند، احمدی‌نژاد کنار رفت و در حاشیه قرار گرفت. مواضع آقا هم بسیار شفاف است. زمانی که آقای احمدی‌نژاد در چارچوب یک‌سری ارزش‌ها حرکت می‌کرد، حمایت می‌شد و بعد که ایشان از آن ارزش‌ها عدول کردند، با ایشان برخورد شد. بنده هم موضعم همین بود و جزء کسانی بودم که به صورت شخصی، مشی ایشان را دوست می‌داشتم ولی بعدا که عدول از ارزش‌ها را دیدم، موضع گرفتم که ایشان هم کلی علیه من در رسانه‌های خودشان مسئله درست کردند.»

نمایند رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران با تاکید براینکه «سپاه پاسدار انقلاب اسلامی است»، گفته است: «هرکجا انقلاب اسلامی به خطر بیفتد، سپاه وظیفه‌ای برای خودش دارد. در بحث اطلاعات، ‌ معین وزارت اطلاعات است؛ در امنیت، معین ناجاست؛ در مسئله تبلیغات و امور فرهنگی، معین سازمان تبلیغات و نهادهای فرهنگی هستند و در قسمت نظامی، معین ارتش است. در تمام اینها سپاه نقش کمک‌کننده دارد اما اگر بخواهم شفاف بگویم، سپاه مثل نهادهای دیگر، یک نقش وضعیت‌شناسی دارد» و «کار دومی که از سپاه توقع می‌رود این است که جریاناتی که در عرصه رقابت حضور دارند را به پاسداران و بسیجیان بشناساند. شما مجلس ششم را شاهد بودید که نایب‌رئیس مجلس ششم می‌گفت از مغز سر تا سر انگشت پا از آمریکا می‌ترسم یا طرح سه‌فوریتی برای تعطیلی چرخه سوخت و پذیرش پروتکل، یا نامه‌نوشتن به رهبری که درصدد بودند بنویسند جام زهر را بنوش و این‌ها. سپاه باید بداند اگر این افراد در عرصه حاکمیت قرار گرفتند، چه اتفاقی برای نظام خواهد افتاد.»

علی سعیدی با اشاره به اینکه ««کار دیگری که تصور می‌شود سپاه در انتخابات دخالت می‌کند که البته توهم است، این است که نهادهایی که وضعیت‌شناسی می‌کنند، عقبه ندارند ولی سپاه عقبه دارد»، گفته است: «به طور طبیعی نتایج حرف ما و ماهیت فکری خود بسیجی این است که به فرد متدین رأی بدهند. این طبیعت کار است و هیچ‌کس به اینها فرمان نمی‌دهد. چون اصلا فرمانی و پادگانی نیست که بگوییم به چه‌کسی رأی دهید و به چه‌کسی رأی ندهید. این خیلی تصور بدی است که مثلا فرماندهی یا نماینده ولی‌فقیه بگویند به فلانی رأی دهید. طبیعت تفکر و فرهنگ پاسدار و بسیجی و خانواده‌هایشان این است که وقتی می‌روند برای رأی فکر می‌کنند این کاندیدا اگر رأی بیاورد، جایگاه ولایت تقویت می‌شود یا خیر؟ مبانی امام زنده می‌شود یا به تاریخ سپرده می‌شود؟ وقتی نتیجه آرا را می‌بینند، مثلا فلان کسی که متدین بوده رأی آورده، بعد می‌گویند سپاه دخالت کرده و رأی آورده است. اصلا این‌طور نیست» و این «دخالت در انتخابات نیست؛ این توجیه سیاسی و جریان‌شناسی است.»

مازیار خسروی و محمدحسن نجمی خبرنگاران روزنامه شرق از نماینده رهبر پرسیده‌اند که آیا «در سازمان بسیج گفته نمی‌شود که به فلان کاندیدا رأی دهید؟» و علی سعیدی در پاسخ گفته است: «ابدا؛ اصلا چنین چیزی نیست. چون ما هم مخالفیم» و حتی «بعضی آقایان به من هم مراجعه می‌کنند که می‌خواهیم کاندیدا شویم. من می‌گویم چرا آمده‌ای به من می‌گویی؛ ما که نمی‌توانیم به پاسداران و بسیجیان امرونهی کنیم که به چه‌کسی رأی دهید» ضمن اینکه «ما اصلا در هیچ دوره‌ای نیامدیم بگوییم به چه‌کسی رأی دهید. این کار اصلا امکان‌پذیر نیست و بعد هم اینکه شأن سپاه و بسیج نیست که ما به آن‌ها بگوییم به چه‌کسی رأی بدهید. ما معیار می‌گوییم؛ حرف‌های امام و آقا را می‌گوییم که این‌طور می‌فرمایند که کاندیدا در شأن نظام باشد» و «ما معیار نشان می‌دهیم و می‌گوییم که امام این‌گونه فرموده‌اند. کاندیدای در تراز انقلاب و مجلس در تزار انقلاب این است. خبرگان هم تراز انقلاب این است» چرا که «نمی‌توانیم جلوی فهم دیگران را بگیریم. ما معیار خودمان را می‌گوییم. می‌گوییم فردی باید باشد که کاملا ولایت فقیه را پذیرفته باشد و این ولایت فقیه از نظر اختیارات و جایگاه برایش ملموس باشد. همچنین التزام عملی هم داشته باشد. اصول و خط امام و رهبری را هم تعریف می‌کنیم. ما اصلا فرمان نمی‌دهیم و مصداق تعیین نمی‌کنیم. ما معیار می‌دهیم.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های سپاه برای تعیین «معیار» نمایندگی مجلس و خبرگان و در برابر این پرسش که روزنامه شرق که «وقتی شورای نگهبان صلاحیت نامزد‌ها را تأیید کرده که همه التزام و اعتقاد دارند، یعنی همه از فیل‌تر این شورا رد شده و تأیید شده‌اند»، گفته است: «شورای نگهبان محدودیت قانونی دارد و می‌گوید در چارچوب قانون. بین وظیفه شورای نگهبان و وظیفه شهروندان تفاوت هست. اولا شورای نگهبان برای اینکه کاملا به عمق صلاحیت افراد دست پیدا کند، زمان ندارد و یک زمان محدودی دارد. مثلا‌ هزار نفر یا دو‌هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند و در مدت کمی باید شورای نگهبان نظر دهد. اما کسی که می‌خواهد رأی دهد چهار ماه وقت دارد. نمی‌تواند که بگوید چون شورای نگهبان تأیید کرده من تکلیفی ندارم.»

علی سعیدی با تاکید براینکه «رأی‌دادن هم تکلیف است و هم حق‌الناس»، گفته است: «تکلیف را باید درست انجام داد. دومین تفاوت بین شهروندان و شورای نگهبان این است که در چارچوب قانون و در چند شاخصه وظیفه دارد که بررسی کند. استعلام هم می‌گیرند ولی اینکه وزارت اطلاعات و ناجا و.... چگونه پاسخ استعلامات را بدهند، یکی از ملاک‌ها خواهد بود. پس شورای نگهبان از لحاظ زمانی و منابع محدودیت دارد. دیگر اینکه رأی شهروندان شخصی است و مسئولیتی در قبال کاندیدا‌ها ندارد» و در این مرحله «ما فقط معیار می‌گوییم. وارد مصادیق نمی‌شویم.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در برابر این پرسش روزنامه شرق که سپاه پاسداران چه اقداماتی انجام می‌دهد تا «شائبه دخالت در انتخابات ایجاد نشود؟» گفته است: «ما توصیه کرده‌ایم که در انتخابات دخالت نکنند. دستورالعمل فرستادیم و بنایی هم بر دخالت نبوده، نیست و نخواهد بود اما آنچه عرض کردم، تفاوت است بین سپاه و دیگر نهاد‌ها. همچنین ما عقبه داریم و آنها این عقبه را ندارند. سوم اینکه عقبه‌ای که در سپاه و بسیج هست، بین خود و خدا این عهد را دارند که حرف امام را گوش کنند؛ یعنی پای صندوق رأی که می‌روند فقط به آدم‌هایی رأی بدهند که سالم، پاکدست، انقلابی، متدین و نفوذناپذیر باشند که وقتی به مجلس رفتند با هر چیزی تحت‌تأثیر قرار نگیرند.»

علی سعیدی همچنین برهم زدن سخنرانی‌ها را به «حزب‌اللهی‌های که نه بسیجی هستند و نه پاسدار» نسبت داده و گفته است: «ما چهار نوع مخاطب داریم؛ اول پاسداران هستند که مخاطب مستقیم ما هستند. رده دیگر بسیج ویژه هستند. با کمال تأسف هر اتفاقی در هر جایی می‌افتد، به نام سپاه و بسیج تمام می‌کنند که این فرافکنی است. رده سوم بسیج عادی است. رده چهارم هم حزب‌اللهی‌های در سطح کشورند که نه بسیجی هستند و نه پاسدار و تحت امر ما نیستند. پای سخنرانی می‌روند، فلان آقا چیزهایی می‌گوید و یک مرتبه عکس‌العمل نشان می‌دهد. خب به ما چه ربطی دارد؟ چرا گردن سپاه و بسیج می‌اندازند؟ واقعا این مسئله‌ای عجیب‌وغریب است که هر اتفاقی در کشور می‌افتد را مرتبط با بسیج می‌کنند که اشتباه محض است.»

نمایندگان غایب انتخابات مجلس؛ از باهنر تا حسینیان

روزنامه ابتکار عکس‌های صفحه یک خود به شماری از نمایندگان فعلی مجلس نهم که در دهمین دوره انتخابات مجلس غالب خواهند بود اختصاص داده و از محمدرضا باهنر، روح الله حسینیان، علیرضا مرندی، علی محمد بزرگواری و علی اصغر زارعی به عنوان برخی از غایبان نام برده است.

به نوشته این روزنامه، محمدرضا باهنر نماینده دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های کرمان و تهران که در مجموع حدود ۲۸ سال نمایندگی را تجربه کرده است و حدود سه دوره نیابت رئیس مجلس نیز بخشی از آن بوده است، شاخص‌ترین چهره غایب در مجلس دهم از میان نمایندگان فعلی مجلس خواهد بود.

این روزنامه البته اخبار منتشر شده درباره احتمال کاندیداتوری محمدرضا باهنر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را یکی ازدلایل احتمالی عدم ثبت نام این نماینده اصولگرای مجلس عنوان کرده و نوشته است: برخی رسانه‌ها درباره دلیل عدم ثبت‌نام محمدرضا باهنر به مصاحبه چندی پیش وی با خبرآنلاین اشاره می‌کنند که گفته بود «هنر این است که یک قهرمان قبل از اینکه مدال طلایش را از دست بدهد خودش تشک را ببوسد و کنار بکشد.»

ابتکار همچنین نوشته است که با وجود انتشار این خبر‌ها، روز شنبه محمدرضا باهنر طی سخنانی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفته است: «این بار من خیالم راحت است که اصولگرایان برنده انتخابات هستند و به همین دلیل ضرورتی ندارد من حضور داشته باشم اما اگر احساس می‌کردم اصولگرایان در خطر هستند حتما به صحنه می‌آمدم» ضمن اینکه «در همین مجلس کسانی هستند که اگر نایب رئیس شوند مثل من یا بهتر از من می‌توانند کار کنند. این به این معناست که اگرچه ما در نظام ریزش‌هایی داشتیم اما رویش‌هایی هم داشته‌ایم. باهنر با بیان اینکه «سال ۸۲ بازنشسته وزارت مسکن شده»، گفته است: «البته ما برای خودمان دوران بازنشستگی قائل نیستیم و به دنبال اجرای اهداف نظام هستیم که توسط رهبری ترسیم می‌شود و خود را متعهد می‌دانیم که هر قدمی لازم است برداریم.»

محمدرضا باهنر که دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یکی از تشکل‌های اصولگراست همچنین گفته «اصولگرایان در این دوره حتما انتخابات را می‌برند و مجلس دهم مجلس جدی اصولگرایی خواهد بود البته ممکن است اصلاح طلبان تعدادشان بیشتر شود و اقلیت قدرتمندتری شوند اما مهم این است که نمی‌توانند اکثریت باشند.»

مرضیه جلیلی خبرنگار روزنامه ابتکار با اشاره به اینکه «عده دیگری از نمایندگان مجلس نهم همچون علی‌اصغر زارعی، سیدعلیرضا مرندی، عباس فلاحی باباجان، سیدعلی محمد بزرگواری، ناصر صالحی‌نسب، روح‌الله حسینیان و رضا رحمانی نیز به طور کل از ثبت‌نام در انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی انصراف دادند»، نوشته است که «در این میان با دو رویکرد متفاوت از نگاه عمده بر تصمیم حضور یا عدم حضور نمایندگان مجلس نهم مواجه هستیم آنهایی که با آشنایی بیشتر از فضای نهاد قانونگذاری کشور و به منظور استفاده از تجربیاتشان تصمیم بر ورود به مجلس دهم گرفته‌اند و آنهایی که از حوزه تقنین می‌روند تا جای خود را به نخبگان حوزه انتخابیه خود دهند.»

عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار ابتکار درباره دلیل عدم نام نویسی در انتخابات مجلس گفته است: «اجازه بدهید که در این مورد صحبت نکنم ضمن‌اینکه از شما می‌خواهم که سلام من را به دوستانتان در رسانه‌ها برسانید که در این مدت برای مصاحبه‌هایم زحمات زیادی کشیدند.»

ناصر صالحی‌نسب نماینده دشت آزادگان در مجلس نهم اما درباره دلیل انصراف خود از نامزدی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته است: «فکر کردم که باید فضای تقنین را در اختیار کاندیداهایی قرار دهم که تمایل بیشتری برای حضور در مجلس دارند؛ البته این تصمیم هم به دو سال قبل برمی‌گردد که از آن زمان اعلام کردم قطعا در انتخابات مجلس دهم شرکت نخواهم کرد.»

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نهم گفته که این تصمیم «هیچ دلیل سیاسی نداشته و فقط به بخش اجرایی در حوزه اقتصادی کشور و عدم تخصیص اعتبارات لازم» انتقاد دارد، اما همزمان تاکید کرده است که «بدون شک نمایندگان مجلس نهم از جایگاه مناسبی در بین مردم حوزه انتخابیه خود برخوردار نیستند چراکه آن‌ها تمام مشکلات موجود را پای نمایندگان می‌گذارند.»

در ارزیابی روند فعالیت مجلس نهم نیز ناصر صالحی‌نسب گفته است: «در مجلس نهم بیشترین قوانین تصویب شد اما این دوره از مجلس در بحث نظارت کم آورد بنابراین در دوره بعدی مجلس هیات رئیسه در جلسات علنی نظارت بر اجرای قوانین را باید در دستورکار خود قرار دهد چراکه ما در این دوره، قانونی را تصویب می‌کردیم اما دلایل عدم اجرای آن قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه را بررسی نکردیم و با عاملان این عدم اجرا برخورد نشد که ضروری است این روند در مجلس دهم مورد بازنگری قرار گیرد.»

روزنامه ابتکار از علیرضا مرندی با سابقه وزارت بهدشت و عضویت در دوره‌های هشتم و نهم مجلس به عنوان نماینده‌ای یاد کرده به دلیل عبور از سقف سنی مندرج در قانون انتخابات اجاره ثبت نام در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را نداشته است.

دعوای مرگ‌ومیر زیر انباشت آلاینده‌های کشنده در پایتخت

روزنامه شهروند گزارشی دارد درباره سومین هفته آلودگی شدید هوای تهران و با اشاره به «دعوای مرگ‌ومیر زیر انباشت آلاینده‌های کشنده»، از زبان شهروندان نوشته است: «قاچاقی زنده‌ایم.»

به نوشته این روزنامه درحالی که «آلودگی هوا از هجدهم آذرماه، نفس تهرانی‌ها را تنگ کرده و هنوز راهی برای پایان دادن به نفس‌های تنگ پیدا نشده و تمامی راه‌ها همچون تعطیلی کارخانه‌های آلاینده، توقف فعالیت معادن شن و ماسه و حتی تعطیلی مدارس، تنها برای گذر از وضع کنونی» است، مسئولان شهری پایتخت و مسئولان حوزه بهداشت و درمان «دعوایی را زیر سایه حجم عظیمی از دود و آلایندگی شروع کرده‌اند که موضوع آن بر سر تعداد تلفات آلودگی هواست.»

روزنامه شهروند یادآوری کرده است که شنبه هفته پیش رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر ورود رئیس‌جمهوری به حل معضل آلودگی هوای پایتخت را خواستار شد و گفت: «متاسفانه مدیران، سلامت مردم را در تصمیم‌گیری‌های خود مدنظر قرار نمی‌دهند. این درحالی است که براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سرطان‌زاست و ازسویی دیگر براساس اعلام سازمان بهشت‌زهرا، در روزهایی که وضع هوا در حالت اضطرار است، میزان متوفیان ٢٠ تا ٣٠نفر بیشتر است که این آمار، واقعیتی غیرقابل انکار است.»

به گزارش این روزنامه «افزایش تعداد متوفیان در روزهایی که هوا آلوده است، در سال‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها ازسوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شده و هربار هم به نوعی تکذیب شده است» از جمله مردادماه ‌سال ١٣٩٣ بود که احمد مسجدجامعی رئیس وقت شورای شهر تهران با بیان این‌که بسیاری از هزینه‌هایی که در اثر آلودگی ایجاد می‌شود، محاسبه نمی‌شود، صراحتا اعلام کرده بود: «وقتی آلودگی هوا از میزان مشخصی بیشتر می‌شود، بهشت‌زهرا شیفت اضافه کار می‌گذارد و بخش ویژه قلب بیمارستان‌ها تکمیل می‌شود.»

روزنامه شهروند نوشته است که این خبر در سالجاری هم، همزمان با روزهای آلوده هوای پایتخت در میان صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران شنیده می‌شود و از جمله احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خبر داده است که «با تشدید آلودگی هوای تهران یک شیفت کاری در بهشت‌زهرا افزایش یافته است»، اما روز شنبه حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در آغاز سومین هفته آلوده پایتخت «افزایش مرگ‌ومیر و حتی افزایش مراجعات به اورژانس به‌دلیل آلودگی هوا را رد کرد» و گفت که «مرگ‌ومیرهای امسال نسبت به ‌سال گذشته تغییری نکرده، افزایش ٢٠ تا ٣٠‌درصدی مراجعات به اورژانس‌ها به دلیل آلودگی هوا هم درست نیست.»

حسن ‌هاشمی در حاشیه مراسم «کمپین شهروند سالم»، درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر افزایش مرگ‌ومیر به دلیل آلودگی هوا گفته است: «اخبار مربوط به افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را دیدم. گزارش‌هایی که در این زمینه ارایه شده و ادعاهایی که می‌شود، زیاد قابل استناد نیستند. من از مسئول سازمان بهشت‌زهرا در این زمینه سوال کردم و پرسیدم آیا تعداد مرگ‌ها افزایش داشته است که گفتند تعداد مرگ‌ها در طول‌سال ثابت است و از دی‌ماه به بعد افزایش می‌یابد»، ضمن اینکه «مسئولان سازمان بهشت‌زهرا می‌گفتند مثلا ما روزانه بین ١۴٠ تا ١۵٠ فوتی داریم که در این فصل به ٢٠٠ نفر افزایش می‌یابد، اما آمار‌ها نسبت به ‌سال گذشته تفاوتی نکرده‌اند. بنابراین این یعنی ما باید نگران آلودگی هوا باشیم و برای بهبود آن تلاش کنیم اما با این موضوع به صورت ابزاری برخورد نکنید.»

به نوشته روزنامه شهروند، وزیر بهداشت البته گفته است: «در این موضوع که هوای آلوده منجر به بیماری می‌شود، تردیدی وجود ندارد. بازهم در این موضوع که آلودگی هوا بیماری‌های تنفسی به‌ویژه آسم را تشدید می‌کند، تردیدی نیست اما از طرف دیگر باید در ذکر آمار دقت کنیم؛ چراکه مردم به مرور زمان بی‌اعتماد می‌شوند. بنابراین نباید ذهنیات و حدسیات خود را به‌عنوان آمار قطعی اعلام کنیم» و «من آنچه را که اطلاع دارم، ازسوی سازمان بهشت‌زهرا و اورژانس‌ها و آمار مرگ‌ومیرهای بهشت‌زهرا نسبت به‌ سال گذشته تغییری نکرده که ممکن است دلیل آن مراقبت مردم باشد.»

روزنامه شهروند همزمان خبر داده که «هزینه پایتخت‌نشینان برای آلودگی هوا ۵ برابر یارانه‌شان» است و از قول وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نوشته است: «یارانه‌ای که هر شهروند از دولت دریافت می‌کند، ماهانه ۴۵ ‌هزارتومان است که سالانه به ۵۴۰ ‌هزارتومان می‌رسد. این درحالی است که هر شهروند، ماهانه ٢١٠‌هزارتومان هزینه صدمات آلودگی هوا در تهران را پرداخت می‌کند.»

XS
SM
MD
LG