لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

روایت وزیر بهداشت از ویزیت موسوی، رهنورد و کروبی


etemadnewspaper.ir
etemadnewspaper.ir

روزنامه اعتماد ضمن انتشار بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی سایت جماران با حسن قاضی‌زاده هاشمی ، خبر داده که وزیر بهداشت درباره وضعیت محصورین «ابراز نگرانی» کرده و گفته است: «هر كس كهولت سن داشته باشد هر لحظه ممكن است هر اتفاقی برایش رخ دهد. پس نگرانی وجود دارد.»

این روزنامه ضمن اشاره به اینکه وزیر بهداشت عضو كابینه حسن روحانی است كه توانسته با «سه چهره سیاسی محصور ایران دیدار داشته باشد و حتی عمل جراحی آنها را انجام دهد»، نوشته است: «حسن قاضی‌زاده هاشمی تایید می‌كند كه از طرف رییس‌جمهور ماموریت دارد تا وضعیت سلامت زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی كروبی را بررسی كند» اما «به نقش رییس قوه قضاییه نیز اشاره می‌كند و می‌گوید: اگر آیت‌الله آملی لاریجانی اجازه نمی‌دادند این امكان برای من پیدا نمی‌شد.»

وزیر بهداشت گفته است: «در مورد محصورین لازم است بگویم آنها امروز من را نشناخته‌اند. با آقای مهندس موسوی در سال‌های دور كار كرده‌ام. زمان نخست‌وزیری ایشان من در جهاد بودم و در برخی جلسات دولت و شورای اقتصاد شركت می‌كردم. ایشان من را می‌شناخت و سال‌ها بیمار من بوده؛ آقای كروبی نیز همین‌طور. از من خواستند آنها را عمل كنم. خب انتظار داشتید بگویم عمل نمی‌كنم؟ شاید اگر كسی بود كه به آینده سیاسی خودش فكر می‌كرد، بهانه و عذری می‌آورد.»

حسن قاضی‌زاده همچنین گفته است: «از نظر پزشكی، دارویی و پرستاری هر چیزی كه محصورین خواستند برای آنها فراهم كردند و محدودیتی در انتخاب پزشک نبوده است» و گفته «حتی اگر وزیر هم نبود در صورت درخواست آن سه تن باز می‌توانست ویزیت‌شان كند و اكنون هم دایما در جریان شرایط جسمی، روحی و روانی آنها هست.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره دوشنبه خود نوشته که ماجرای « فیش گیت آغازی بر اخراج لیبرال‌ها از صحنه سیاسی كشور» است.

مهدی پورصفا در روزنامه جوان از «مدیران کارگزارانی» به عنوان «لیبرال‌های مسلمان» نامبرده و با تاکید براینکه آنها «در هر دوره ای حتی در دوران احمدی‌نژاد نیز به حیات خود در عرصه مدیریت کشور ادامه دادند»، نوشته است: حالا «تمام نشانه‌ها حاکی از این است که ماجرای فیش گیت‌نشان از یک مطالبه عمومی در تمام سطوح جامعه دارد که اتفاقا جهتگیری اصلی آن علیه طبقه مدیران است.»

روزنامه جوان با اشاره به «دوراهی سخت دولت و اصلاح‌طلبان» پس از افشای فیش‌های حقوقی نجومی برخی از مدیران، نوشته «ممکن است دولت روحانی بخواهد روند فعلی را ادامه دهد و اصلاح‌طلبان نیز با تمام قدرت از آن حمایت کنند. در چنین شرایطی طبیعی است که دولت خود را رودرروی مطالبه عمومی برای مقابله با فساد عمومی قرار خواهد داد، اما «گزینه دوم این است که دولت روحانی و اصلاح‌طلبان موضعی به ظاهر سخت هرچند تصنعی در قبال طبقه مدیران اشرافیت‌گرا بگیرند. در این صورت می‌توان با قاطعیت گفت که افول حزب کارگزاران در عرصه سیاسی کشور آغاز خواهد شد.»

روزنامه اطلاعات در تیتر یک خود از قول معاون اول حسن روحانی خبر داده که «سازمان «مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی» تشكیل می شود.

این روزنامه با اشاره به اینکه روز یکشنبه در جلسه شورای عالی اداری به ریاست معاون اول رئیس جمهوری مصوب شد كه «سازمانی برای مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی» زیر نظر وزیر كشور تشكیل شود»، از قول اسحاق جهانگیری نوشته است که رهبر جمهوری اسلامی پیشتر «برلزوم تشكیل سازمانی چابک و كوچک برای هماهنگی، رصد، نظارت و مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی» کرده بود.

روزنامه آرمان از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است: «از ائمه جمعه و دلسوزان جامعه می‌خواهم کمی تحقیق کنند که آیا خبر درست هست یا نه و بعد اظهارنظر کنند. گاهی امام‌جمعه‌ای در شهری که اصلا در نقشه با ذره‌بین باید پیدایش کرد، درخطبه‌هایش گفته که عنوان اسلامی وزارت ارشاد را باید برداشت.»

علی جنتی با اشاره به اظهارات و انتقادات درباره «مساله‌ بدحجابی در جامعه»، گفته است: «عده‌ای بدون این‌که به ریشه‌های این مساله بپردازند و به این فکر کنند که ریشه‌های آن چیست، فقط ظاهر کوچه و خیابان را می‌بینند و بعد می‌گویند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه می‌کند؟ ما هم می‌پرسیم این‌همه نهاد فرهنگی در جامعه چه می‌کنند؟ ما ۵۰ هزار نفر عالم در قم داریم و هزاران عالم دیگر در سراسر کشور هستند که در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند، پس چرا وضعیت این‌گونه است؟ ما که حدود ٨۰۰ امام‌جمعه در کشور داریم که هر هفته مردم را به تقوا دعوت می‌کنند، یا در همه‌ مساجد کسانی هستند که امام جماعت دارند و وظیفه هدایت مردم را برعهده دارند. پس اینها چه‌کار می‌کنند؟»

روزنامه شرق عکس یک خود را به احمد توکلی از چهره‌های اصولگرا و روایتش تشکیل «پلیس ضد شورش ایران» اختصاص داده است.

احمد توکلی با مروری بر اینکه در دولت اکبر هاشمی رفسجانی «مستضعفان» تبدیل به اقشار «آسیب‌پذیر» شدند، گفته است «این حرف‌ها قصه نیست، شورش و لزوم سرکوب مضمون سخنان مرحوم دکتر نوربخش، وزیر اقتصاد در هیأت دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی، است که پیشنهاد واردکردن تجهیزات ضدشورش» را داده بود.

شرق در گزارش خود به توسعه و تجهیز و گسترش یگان ویژه در دولت‌های مختلف اشاره کرده و نوشته است: یگان ویژه نیروی انتظامی «چهار واحد عمده در تهران دارد و در ۳۱ نقطه کشور و در چهار لایه تهران، استان‌های درجه‌یک، دو و سه نیرو دارد» و البته یک زیربخش مهم هم دارد به نام «نوپو» كه در اصطلاح بین‌المللی عنوان نیروهای ویژه پادوحشت است اما یکی از فرماندهان این نیرو درباره وجه تسمیه نوپو پیشتر گفته است که «نوپو» مخفف «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» است نه «نیروهای ویژه پاد وحشت.»

این روزنامه همچنین یادآوری کرده است که آنچه احمد توكلی اشاره گذرایی به آن كرده «در تاریخ معاصر ایران به شورش‌های شهری اوایل دهه ۷۰ معروف شده است كه شامل تظاهرات در شهرهای مشهد، اراک، مبارکه، چهاردانگه تهران و... بود» و این موج از تظاهرات «پس از آن آغاز شد که تورم به حدود ۵۰ درصد» رسیده بود که البته «گسترده‌ترین تظاهرات در مشهد و محله طلاب رخ داد، پس از آنکه تلاش مأموران شهرداری برای تخریب خانه‌های مسکونی غیرمجاز ساخته‌شده در حاشیه شهر، كوی طلاب، منجر به نارضایتی و درگیری گسترده‌ای در سطح شهر شد و چند نفر در این اعتراضات كشته شدند.»

«انهدام ۱۰۰ هزار دیش ماهواره» تیتر یک روزنامه اعتماد و عکس یک روزنامه جهان صنعت را به خود اختصاص داده است. روزنامه جهان صنعت نوشته است: «حدود صدهزار دستگاه مربوط به تجهیزات ماهواره‌ای دیروز در مراسمی در غرب تهران با حضور محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین نابود شد.»

اشرف گرامی‌زادگان، مدیرکل دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده از پایان اصلاح و تدوین پیش نویس «لایحه تامین امنیت زنان» خبر داده و به روزنامه شهروند گفته است: «در شرایطی که خشونت علیه زنان چه جسمی و چه روانی افزایش یافته است باید برای تحکیم خانواده و ایجاد مودت و مهربانی زوجین و اعضای خانواده تمهیداتی اندیشیده شود. بخشی از کنترل اینگونه خشونت ها در خانواده با تصویب قانون مهار می شود.»

روزنامه شهروند همچنین از احتمال «نجات سیستان و بلوچستان از ریزگردها» خبر داده و نوشته است: « ایران و افغانستان با تشکیل کارگروه برای احیای هامون به مقابله ریزگردها می روند.»

«عاشقان زخمی» تیتر گزارش دیگری است در روزنامه شهروند درباره روزگار «دو محیطبان که درگیری با شکارچیان زندگیشان را عوض کرد»، یکی از این دو محیطبان علی آرامشفر است که دو ماه و۱۹ روز است که «از درد ۱۰۰ تیر ساچمه‌ای که به پایش خورده به خود می‌پیچد و معلوم نیست این پا دوباره برایش پا می‌شود یا نه» و محیطبان دوم هم هادی جلالی است که «هنوز ۸۵ ساچمه» بدنش باقی مانده اما «درد تیرهای باقیمانده، آنقدر آزارش نمی‌دهد که دور شدن از طبیعت.»

روزنامه همدلی ابا اشاره به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره «تخفیف برای متهمان حمله به سفارت عربستان»، نوشته است: «این افراد که اقداماتی کردند همه با یک انگیزه نبودند. بعضی خشمی به عربستان و جریان منا داشتند؛ اگرچه این‌ها سبب نیست ولی سبب تخفیف می‌شود. در قانون مجازات اسلامی مواردی مبنی بر تخفیف جرم قید شده و قاضی می‌تواند تشخیص دهد و تخفیفاتی را در نظر گیرد. ماده ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی در این ارتباط است.»

این روزنامه همزمان گزارش داده که عباس پالیزدار گفته که در جریان رسیدگی به شکایتش از دادستان سابق تهران، «سعید مرتضوی موقع ترک اتاق به قاضی گفت که من عباس پالیزدار نیستم که با من با این لحن حرف می‌زنید، من یک نسخه از تمام اسناد و مدارک کارهایی که انجام داده‌ام را از کشور خارج کرده‌ام شما هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید.»

عباس پالیزدار «چهره جنجالی و عضو هیاتِ تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوهٔ قضائیه» که پس از چند سخنرانی و افشاگری با حکم دادستان تهران بازداشت شده بود، همچنین گفته که حین بازداشت توسط دادستان سابق تهران به «اعدام» تهدید شده و تاکید کرده که سعید مرتضوی به همسرش گفته بود: «معطل پالیزدار نباش، برو یک پدر برای بچه‌هایت پیدا کن.»

XS
SM
MD
LG