لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

ناگفته‌هایی از اعدام‌های سال ۶۷


روزنامه اعتماد
روزنامه اعتماد

روزنامه شرق در تیتر یک خود با عنوان «نامه مرتضوی؛ توبه یا معامله»، نوشته است: عباس سلیمی‌نمین، از فعالان سیاسی اصولگرا، روز شنبه ابعاد جدیدی از نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درباره جنایات کهریزک را رمزگشایی کرد؛ موضوعی که شاید عموم تحلیلگران سیاسی به آن اذعان كرده‌اند اما به هر دلیلی بر زبان نیاوده بودند» اما سلیمی‌نمین در یادداشتی که در سایت الف منتشر کرد نوشته است: «از آن نامه بوی معامله به مشام می‌رسد تا توبه.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «توبه‌نامه دادستان سابق تهران، سعید مرتضوی هنوز هم با واکنش‌های مختلفی بین فعالان سیاسی روبه‌روست اما وجه مشترک این واکنش‌ها به دیرهنگام‌ بودن این توبه نامه اشاره می‌كند»، گزارش داده که محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم نیز، گفته است: «پوزش‌خواهی و عذرخواهی هیچ فردی دادگاه را برای ادامه رسیدگی به پرونده منع نمی‌کند.»

محمدرضا عارف طی سخنانی در مراسم سال تحصیلی جدید در مدرسه کدخدایی گفته است: «درصورتی‌که خطایی در کهریزک انجام شده، باید تنبیه‌های لازم صورت گیرد و این عذرخواهی بسیار دیرهنگام بود؛ اما ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم برای موارد دیگر الگو باشد.»

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «ناگفته‌هایی از اعدام‌های سال٦٧» نوشته است: «محمدابراهیم نكونام، مشاور ارشد دادستان كل كشور که به دلیل آنكه در سال‌های پایانی دهه ٦٠ نیز در دستگاه قضا حضور داشته خاطراتی از نحوه برخورد نظام با سازمان مجاهدین خلق دارد و از رفتاری كه با زندانیان برسرموضع منافقین شد دفاع می‌كند.»

ابراهیم نکونام در اظهاراتی که واکنشی ضمنی به انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله حسینعلی منتظری در اعتراض به اعدام های سال ۶۷ به شمار می‌رود، گفته است: «بعد از شكست عملیات مرصاد، در بازرسی از زندان‌ها نشان داد که «اینها خودشان را از زمان‌های گذشته برای روزی كه منافقین به خیال خودشان بر ایران حكومت كنند، آماده كرده بودند. برخی از اینها در حد اینكه اركان حكومت منافقین باشند مطرح شده بودند و این اسناد به دست آمد» و « قوه قضاییه سر دو راهی ماند كه باید چه كار كند.»

روزنامه اعتماد از قول ابراهیم نکونام نوشته است: با دستور آیت‌الله خمینی هیاتی با شرکت چند قاضی و یک مقام اطلاعاتی تشکیل شد و پرونده زندانیان را «بررسی و مطالعه» کردند و «با آگاهی از وضعیت سابق‌شان از آنها سوال‌های بسیاری می‌پرسیدند. سوالاتی از قبیل اینكه برای چه زندان هستی؟ چند وقت است زندان هستی؟ محكومیت‌تان چقدر است؟ در كجا دستگیر شدی؟ اتهامات قبلی‌تان چه بوده است؟ موضع شما نسبت به منافقین چیست؟ تا صحبت در مورد وضعیت فعلی تفكر در مورد سازمان و اعلام مواضع در رابطه با وقایع روز و اینكه آیا از اعمالی كه انجام داده‌اند پشیمان هستند یا نه؟ شاید از هر ٢٠ محكوم یكی یا دو نفر بر مواضع خود مانده بود و پافشاری می‌كردند. بعضی می‌گفتند كه ما به توبه‌ای كه كرده‌ایم پایبند هستیم.»

ابراهیم نکونام اقدامات این هیات را «دادگاه رسمی» توصیف کرده که برای زندانیانی که احکام کمتر از اعدام داشتند، و بر سر موضع» بودند حکم اعدام صادر و اجرا کرده و این را هم گفته است: «البته مخفی هم نماند كه همان زمان قانون این بود كه گروهی كه اعلام جنگ مسلحانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران كنند، حكم محارب دارند و كسانی كه حتی در عملیات مسلحانه شركت نداشته‌اند ولی اعلام هواداری و سمپاتی به سازمانی كه اعلام جنگ مسلحانه داشته، كنند مطابق قانون حاكم بر كشور مشمول قانون محاربه هستند.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، اظهارات محمدجواد ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا را «هشدارهای ظریف به آمریکا» توصیف کرده و از قول وزیر خارجه دولت یازدهم نوشته است: «اگر بخواهیم عادلانه سخن بگوییم، آمریکا اجرای سهم خود در توافق را تا آنجایی که مربوط به امضای مدارک توسط رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه می شود انجام داده ولی درباره سعی در اجرای این توافق کار زیادی صورت نگرفته است.»

به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه ایران با تاکید براینکه «هیچ توافقی در منطقه ما نمی‌تواند بر مبنای حذف طرف دیگر صورت گیرد»، گفته است: «پیش از برجام بسیاری از ایرانیان بر این باور بودند که این توافق می‌تواند اختلافات با آمریکا را حل کند اما اکنون اکثریت ایرانیان، مخالف این امر می پندارند.»

روزنامه آرمان هم عکس یک خود را به محمدجواد ظریف اختصاص داده و از قوی نوشته است: «فرشته‌ها به داعش و النصره پول و سلاح نمی‌دهند.»

این روزنامه از قول وزیر خارجه ایران نوشته است: «من می‌گویم پول زیادی از سوی عربستان سعودی به تاسیسات این نهاد واریز شده است. من نمی‌دانم آیا آنها امروز داعش را تامین مالی می‌كنند ولی می‌دانم كه پول، اسلحه به النصره داده می‌شود و می‌دانم النصره سربازگیری می‌كند.»

آرمان این را هم نوشته که «امسال همزمان با شروع مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دشمنان ما با نصب بیلبوردهایی در سطح شهر نیویورک و به منظور تشدید جو ضد ایرانی عکس اینجانب را با این جمله منتشر کرده‌اند که منظور سیاسیون و رهبران ایران از مرگ بر آمریکا، همان مرگ بر مردم آمریکا است در حالی که بنده هیچگاه علیه مردم آمریکا چنین سخنی به زبان نیاورده‌ام.»

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، عکس یک خود را به وزیر خارجه ایران و همزمان در گزارشی با تیتر «هیچ ظریف»، خبر داده که محمدجواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا گفته است: «به خاطر بدعهدی آمریکا هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران همکاری نمی‌کند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «اگر آمریکایی‌ها اکنون حاضر به اجرای تعهدات خود در برجام نیستند و تاسف‌آورتر اینکه به گفته مقامات دولتی، سنگ‌اندازی‌های آنان ناقض برجام هم نیست، این نشان‌دهنده ضعف مذاکره‌کنندگان ایرانی در نداشن تدبیر در نگارش متن برجام است. به عبارت دقیقتر، خودکرده را تدبیر نیست.»

همزمان روزنامه کیهان از قول علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نوشته است: «تهدید نظامی را موشک‌ها دور كردند نه لبخند دیپلمات‌ها.»

روزنامه شهروند گزارشی دارد درباره صدور حکم «دوبار اعدام» برای قاتل ستایش قریشی و نوشته است: «قاتل ستایش قریشی با صدور حکم اعدام و قصاص، چند قدم به طناب دار نزدیک‌تر شد. این پسر نوجوان که ٦ ماه پیش دختربچه ٦ ساله را پس از آزار به طرز هولناکی کشته بود، در آخرین مرحله از رسیدگی به پرونده‌اش و با حکم قضات جنایی، به یک‌بار قصاص بابت قتل، یک‌بار اعدام بابت تجاوز و پرداخت دیه بابت جنایت بر میت محکوم شد.»

شیرآقا قریشی پدر ستایش به روزنامه شهروند گفته است: «نسبت به این حکم هیچ اعتراضی ندارم و به نظرم حکم عادلانه‌ای است. من از همان ابتدا هم گفته‌ام که هرچه قانون بگوید من هم تابع آن هستم. این جنایت تلخ و هولناک و تنبیه قاتل را اول به خدا و بعد به قانون واگذار می‌کنم. حتی اگر حکم قصاص و اعدام هم صادر نمی‌کردند، باز هم اعتراضی نداشتم.»

روزنامه جوان در سرمقاله‌ای با عنوان «نهی احمدی نژاد چالش تئوریک تجدیدنظرطلبان» نوشته است: «با نهی احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات، مدعیات تئوریک، سیاسی و روشنفكری تجدیدنظرطلبان با چالش جدی مواجه شد» چرا که «نهی احمدی‌نژاد هم فرصت ذی‌قیمتی برای خود اوست و هم فرصت بازاندیشی و واقع‌گرایی برای دوزیستان سیاست‌ورز و روشنفكر.»

عبدالله گنجی سرمقاله نویس روزنامه جوان با اشاره اخبار منتشر شده درباره منع ورود محمود احمدی‌نژاد به انتخابات توسط رهبر جمهوری اسلامی» نوشته است: «اكنون اسلامیت نظام به كمک مصلحت و سلامت جمهوریت آمده است و مدعیان جمهوری‌خواهی را زمین‌گیر كرده است.

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران با انتقاد از اصلاح طلبان نوشته است: «چرا اكنون اعتراض نمی كنند؟ و چرا تأیید نمی كنند؟ از نمایندگان اصولگرای مجلس قبلی حدود ۲۰ نفر از جمله حجت‌‌الاسلام رسایی، ردصلاحیت شد، چرا مدعیان دموكراسی خواهی و انتخابات آزاد به آن اعتراض نكردند؟ چرا صدها مقاله و كتابی كه در ردنظارت استصوابی نوشته اند را تجدید چاپ نمی كنند؟ آنان نه جسارت اعتراف به اشتباهات گذشته را دارند و نه جسارت تأكید مجدد بر مدعای گذشته را. اما خوشحالیم كه به قدر و قیمت رهبری پی برده اند و می دانند در مصلحت انقلاب و نظام ملاحظه هیچ كس نخواهد شد.»

»مسکن‌خواری بانک‌ها» عنوان گزارشی است در روزنامه شهروند درباره «زمزمه رونق بازار مسکن، بانک‌ها را پای میز معامله کشیده است؛ بنگاه‌های اقتصادی‌ای که با خرید گسترده ملک در نقاط مختلف شهر و احتکار آن، چشم به راه روزهای پرفروش و گرانقیمت بازار نشسته‌اند.»

برخی از فعالان بازار مسکن به روزنامه شهروند گفته‌اند: «بانک‌ها برای خرید املاک نجومی به‌صورت مستقیم عمل نمی‌کنند بلکه این کار را با واسطه‌هایی در دفترخانه‌های مخصوص انجام می‌دهند.»

XS
SM
MD
LG