لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

اشتون: دور بعدی مذاکرات در مسکو؛ جلیلی: چرخه سوخت حق ایران است


پس از پایان دور سوم مذاکرات بغداد، کاترین اشتون در کنفرانس خبری حاضر شد و اعلام کرد دور بعد مذاکرات در مسکو برگزار خواهد شد.

بر پایه توافق انجام شده، دور بعدی مذاكرات در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو برگزار خواهد شد.

کاترین اشتون در کنفرانس خبری خود اظهار داشت که گروه ۱+۵ در روزهای آینده با ایران در تماس نزدیک خواهد بود تا شرایط برای مذاکرات مسکو مهیا شود.

وی گفت که در طول دو روز گروه ۱+۵ مذاکرات بسیار فشرده و مفصلی با ایران داشت.

خانم اشتون افزود که گروه ۱+۵ از ایران خواستند تا در مورد نگرانی‌های موجود درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش گام‌های عملی بردارد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی اظهار داشت در راستای مذاکرات استانبول گروه ۱+۵ پیشنهادی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و به ویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی ارائه داد.

وی تصریح کرد: «ایران آمادگی خود را برای پرداختن به موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی اعلام کرد و پیشنهاد‌های پنجگانه خود را ارائه داد، از جمله اینکه ما حق غنی‌سای اورانیوم از سوی آنها را به رسمیت بشناسیم.»

کاترین اشتون با اشاره به گفت‌وگوهای فشرده چندجانبه و دوجانبه بغداد تصریح کرد: «آنچه مشخص است این است که هر دو طرف خواهان پیشرفت هستند و یک مبنای مشترک هم وجود دارد، گرچه هنوز اختلافات جدی وجود دارد.»

وی افزود: «اما ما توافق کردیم که برای بسط این مبنای مشترک به مذاکرات بیشتری نیاز داریم.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
لینک مستقیم

در همین حال، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون که در بغداد حضور دارد، پس از پایان نشست در گفت‌وگو با رادیو فردا مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

مایکل مان گفت: «ما تصمیم گرفتیم که یک جلسه دیگر نیز با طرف ایرانی داشته باشیم، تا درباره اقدامات بعدی نیز گفت‌وگو کنیم که فکر می‌کنم این یک موضوع مثبت است؛ همانطور که می‌بینید نتیجه مثبتی به همراه داشت.»

سخنگوی کاترین اشتون افزود: «بالاخره برای اولین بار بود که ما با ایران بر سر موضوعات مشخص و حقیقی حول برنامه هسته‌ای‌اش صحبت کردیم. همچنین درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم صحبت کردیم که مهمترین نگرانی جامعه بین‌المللی است.»

کنفرانس خبری جلیلی

پس از خانم اشتون، سعید جلیلی در یک کنفرانس خبری جداگانه حاضر شد و موضع ایران را تشریح کرد.

سعید جلیلی تصریح کرد که ایران تاکید دارد که طبق حقوق مندرج در ان پی تی، چرخه کامل سوخت و از جمله غنی‌سازی داشته باشد.

وی گفت مسیر گفت‌وگو وقتی می‌تواند موفق و رو به جلو باشد که اعتماد ملت ایران جلب شود و تخریب در این روند صورت نگیرد.

مذاکره کننده هسته‌ای ایران اظهار کرد: «گفت‌وگوها تمام نشد و قرار شد تا مذاکرات مسکو، کارشناسان زمینه را برای مباحث نشست آینده آماده کنند.»

آقای جلیلی طولانی شدن گفت‌وگوها را نشانه جدیت مذاکرات دانست و گفت ایران حتی اعلام آمادگی کرد که فردا هم مذاکرات را ادامه دهد.

وی خاطر نشان کرد که اعضای ان پی تی، باید در مقابل تکالیفی که دارند از حقوق مندرج در ان پی تی نیز بهره‌مند شوند و افزود: «ایران دو سال پیش برای تامین سوخت رآکتور تهران که مصارف پزشکی دارد، از آژانس طبق حقوق مندرج در ان پی تی درخواست اورانیوم کرد اما این اقدام صورت نگرفت و ایران تصمیم گرفت خود در داخل این سوخت را تولید کند.»

سعید جلیلی با اظهار این‌که طرفین حاضر در مذاکرات به حق ایران برای غنی‌سازی اذعان کرده‌اند، افزود که ایران نیز حاضر است درباره این موضوع و به خصوص درباره رآکتور تهران به گفت‌وگو بنشیند.

وی همچنین تأکید کرد که ایران با راهبرد فشار- گفت‌وگو مخالف است و در این دو روز نیز در این باره صحبت شد.

«گفت‌وگوی کوتاه جلیلی و نماینده آمریکا»

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه، به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست گزارش داده است که سعید جلیلی با وندی شرمن، نماینده آمریکا در ۱+۵ گفت‌وگوی کوتاهی داشته است.

به گفته این دیپلمات‌ها، پس از پایان یکی از نشست‌ها، سعید جلیلی و وندی شرمن هنگام ترک جلسه صحبت کوتاهی داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG