لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

آسوشیتدپرس: افزایش ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس


ناو هواپیمابر نیمیتز
ناو هواپیمابر نیمیتز
در حالی که رسانه‌های غربی می‌گویند آمریکا در بیرون از چارچوب شورای امنیت به دنبال تشکیل ائتلاف برای حمله به سوریه است، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که آمریکا همزمان نیروهای خود در خلیج فارس را تقویت می‌کند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامام‌های آمریکایی که نامی از آنها نبرده گزارش می‌دهد که ناو هواپیمابر «یو اس اس ترومن» به دریای عمان رسیده است. برپایه این گزارش به ناو هواپیماپر «یو اس اس نیمیتز» دستور داده شده که در منطقه بماند. این گزارش می‌افزاید پیشتر قرار بود «نیمیتز» آب‌های منطقه را ترک کند. ناو هواپیمابر «نیمیتز» هم‌اکنون در آب‌های اقیانوس هند است.

مقام‌های آمریکایی حضور دو ناو هواپیما بر در آب‌های خلیج فارس را اقدام احتیاطی توصیف کرده‌اند و گفته‌اند که «نیمیتز» نقشی در حمله احتمالی به سوریه نخواهد داشت.

افزایش ناوهای هواپیمابر آمریکا از یک به دو در حالی است که ایران متحد نزدیک سوریه است و از این کشور در مقابل شورشیان حمایت می‌کند.

شبکه سی ان ان بامداد پنجشنبه گزارش داد که منابع آگاه به این شبکه گفته‌اند که آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی برای حمله احتمالی به سوریه بیرون از چارچوب شورای امنیت است.

روز چهارشنبه ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا نمی‌تواند در شورای امنیت معطل سوریه بماند.

بریتانیا نیز که برپایه گزارش‌ها جنگنده‌های خود را به پایگاه دریایی خود در قبرس اعزام کرده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای مداخله در سوریه آماده کرده که در نشست اعضای دایم در جلسه چهارشنبه نیویورک بحث درباره آن به نتیجه‌ای نرسید.

روسیه اما دارای حق وتو است و گفته است با هرگونه اقدام نظامی در سوریه مخالف است.

در عین حال باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه پی بی اس، اعلام کرد که هنوز تصمیمی در مورد سوریه نگرفته اما تاکید کرد که آمریکا به این نتیجه رسیده که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی در حومه دمشق بوده است.
XS
SM
MD
LG