لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

شرایط نامساعد جوی و بی‌خبری از کوهنوردان مفقود شده در برودپیک


گروه کوهنوردی آرش که به هیمالایا رفتند. عکس از وبلاگ خاک خوب
گروه کوهنوردی آرش که به هیمالایا رفتند. عکس از وبلاگ خاک خوب
با گذشت سه روز از آخرين تماس کوهنوردان گمشده ايرانی، شدت گرفتن شرايط نامساعد جوی در برودپيک باعث توقف جستجوها شده است. آيدين بزرگی، پويا کيوان و مجتبی جراحی پس از فتح قله ۸۰۴۷ متری برودپيک، موفق به بازگشت نشدند.

وزارت امور خارجه ايران با بکارگيری تمهيداتی از طريق سفارت جمهوری اسلامی در پاکستان، خواستار ادامه عمليات نجات شده‌. است.

باشگاه کوهنوردی آرش نيز خبر پايان عمليات امداد که برخی رسانه‌ها به نقل از مقامات کوهنوردی پاکستان منتشر کرده بودند را تکذيب کرده است.

ظهر سه‌شنبه توماس لامل آلمانی که از ابتدا در تيم نجات کوهنوردان ايرانی حضور داشته و محل دقيق زمين‌گير شدن آنها را نيز شناسايی کرده، همراه با رامين شجاعی سرپرست تيم آرش و تقی صادقی رايزن فرهنگی ايران در پاکستان سوار بالگرد شدند تا برای تجسس عازم منطقه شوند. اما بدی هوا، مه غليظ و نداشتن ديد کافی، باعث شد بالگرد از پرواز در ارتفاعی فراتر از ۶۳۰۰ متر باز بماند.

بالگرد امداد سپس در منطقه‌ای به نام «حوشه» فرود آمد تا بعد از تغيير احتمالی شرايط جوی، پرواز خود را از سر بگيرد. اما تغييری در وضعيت جوی پديدار نشد و سفير ايران در پاکستان در مصاحبه با صداوسيما در بخش خبری ساعت ۱۴ گفت: «پرواز بالگرد به دليل شرايط نامساعد جوی امکان پذير نيست و مسئولين حاضر در منطقه تصميم دارند فردا اين پرواز را انجام دهند.»

به رغم وعده سفير، از روز چهارشنبه به مدت ۶ روز شرايط نامساعد جوی بر ارتفاعات برودپيک حکمفرما خواهد شد و امکان تجسس يا پرواز بالگرد وجود نخواهد داشت.

باشگاه کوهنوردی آرش هم با صدور بيانيه‌ای از خانواده سه کوهنورد که «با صبر و استقامت خود مايه قوت قلب ستاد امداد بوده‌اند» تشکر کرده و خواستار ادامه حمايت‌های مسئولين و نهادهای دولتی شده است.

در اين بيانيه آمده با توجه به شرايط حساس کنونی و نياز به پرهيز از مسائل حاشيه‌ای از همه درخواست می‌کنيم تمام توجه خود را معطوف به عمليات امداد کنند. همايون بختياری دبير اين باشگاه، پاسخگويی به تمام ابهامات مطرح شده پيرامون اين صعود را به زمانی موکول کرده که عمليات امداد، پايان پذيرفته باشد.

رايزن فرهنگی سفارت ايران در بيس کمپ برودپيک مستقر شده و همراه با رامين شجاعی سرپرست تيم آرش و توماس لامل، به بررسی احتمالات و چگونگی ادامه عمليات پرداخته‌اند.

روز سه‌شنبه در نشست هفتگی وزارت امور خارجه ايران با نمايندگان رسانه‌ها، عباس عراقچی ضمن ابراز اميدواری برای يافتن کوهنوردان ايرانی، درباره حادثه برودپيک گفت: «متاسفانه خبر جديدی از اين سه نفر نداريم. سفارت ما در اسلام‌آباد و پکن پيگير موضوع هستند. اين سه نفر در کوه‌هايی بين پاکستان و چين ناپديد شده‌اند و هماهنگ کرده‌ايم که گروه‌های امداد محلی در اين زمينه اعزام شوند.»

سعيد طوسی از هيماليانوردان ايرانی که سابقه صعودهای مشترک با آيدين بزرگی را هم داشته، ضمن نقد فرايند نجات کوهنوردان گفته است زمان‌بندی اين تيم در ارتفاع بالای ۷ هزار متر، اشتباه بوده و از سه روز زمان استاندارد فراتر بوده است.

طوسی به تلويزيون صدای آمريکا گفت از منظر علمی، اقامت بيش از سه روز در چنين ارتفاعی، غير از تخليه کامل نيرو، ذهن کوهنورد ۴۰ ساله را تبديل به کودک می‌کند.

او گفت کوهنوردان اعزامی برای فتح قله در واپسين يورش، مسافت ۵۷ متری را در يک روز طی کرده‌اند که حاکی از تحليل رفتن قوای آنها بوده است. از همان لحظه بايد عمليات امداد آغاز می‌شده تا هنگام بازگشت، گردنه‌ای که بين قله اصلی و فرعی بوده را با گردنۀ بين کمپ سوم و قله فرعی اشتباه نگيرند و در مسيری بدون بازگشت، پايين نروند.
XS
SM
MD
LG