لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

جایزه نوبل اقتصاد به دو آمریکایی رسید


الوین روث(چپ) و لوید شَپلی(راست)
الوین روث(چپ) و لوید شَپلی(راست)
بنابر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۲ به دو اقتصاددان آمریکایی به نام‌های الوین روث و لوید شَپلی تعلق گرفته است.

در بیانیه این نهاد دلیل تصمیم فوق تأثیر پژوهش‌های این دو اقتصاددان بر شکل‌گیری و بسط «زمینه پژوهشی رو به رشد» و کمک به ارتقا و بهبود عملکرد بازارهای بسیاری بوده است.

الوین روث ۶۰ سال دارد و به عنوان استاد در دانشگاه هارواد مشغول به کار است. لوید شَپلی، دیگر برنده جایزه نوبل اقتصاد امسال، ۸۹ ساله و استاد ممتاز دانشگاه کالیفرنیا است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آکادمی سلطنتی سوئد همچنین اعلام کرده است که «جایزه امسال در راستای کمک به حل مشکلی اساسی در علم اقتصاد اعطا شده است، اینکه چگونه باید‪عوامل مختلف ‬ را در یک مجموعه به بهترین شکل کنار هم چید.»

نخستین تلاش‌های لوید شَپلی درباره موضوع یاد شده به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی باز می‌گردد، ‌ زمانی که این دانشمند علم اقتصاد با استفاده از «نظریه بازی‌ها» به بررسی شیوه‌های گزینه‌های چینش اجزا و تخصیص دو به دوی آنها پرداخت. شپلی به همراه اقتصاددانی دیگر از ایالات متحده به نام دیوید گِیل یک فرمول ریاضی برای تناظر ۱۰ مرد و ۱۰ زن ارائه داد که به بیان ساده راهی برای جفت کردن اعضا بود به نحوی که هیچ کدام از عوض کردن زوج منتخب خود با دیگری منتفع نشوند.

الگوریتم فوق در عین سادگی کمک شایانی به درک بهتر اقتصاددانان از بازارهای مختلف کرد و الوین روث نیز در دهه ۱۹۹۰ این شیوه را به طور عملی در بازاری واقعی اجرا کرد و با استفاده الگوریتم ابداعی زوج شپلی و گِیل دانشجویان پزشکی آمریکایی را بین بیمارستان‌های سطح کشور تقسیم کرد.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرده که الوین روث و لوید شَپلی به واسطه دستاورد‌هایشان در زمینه «نظریه تخصیص‌های پایدار و اجرای طراحی بازار» به دریافت جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۲ نائل آمده‌اند.

الوین روث در واکنش به خبر دریافت جایزه نوبل در مصاحبه‌ای تلفنی با خبرنگاران در استکهلم گفت که با تماس تلفنی کمیته نوبل از خواب بیدار شده و خبر را دریافت کرده است. این اقتصاددان همچنین به شوخی گفت که اطمینان دارد دانشجویانش در دانشگاه استنفورد، جایی که او به عنوان استاد میهمان به تدریس مشغول است، ‌ «ازین به بعد در کلاس‌هایم بیشتر توجه خواهند کرد.»

دیوید وارش وبلاگ نویسی که تحولات علم اقتصاد را دنبال می‌کند درباره دستاورد الوین روث نوشته است که کار این دانشمند موجب «ظهور یک انقلاب در علم اقتصاد» شده است.

نوبل اقتصاد آخرین جایزه از مجموعه جوایز نوبل سال ۲۰۱۲ به شمار می‌رود.

هر جایزه نوبل معادل هشت میلیون کرون سوئد برابر با یک میلیون و دویست هزار دلار آمریکا ارزش پولی دارد که میان دریافت‌کنندگان هر جایزه تقسیم می‌شود.
XS
SM
MD
LG