لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

افت تولید کشورهای غیر اوپک بهای نفت را افزایش داد


اظهارات مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر کاهش چشمگیر تولید نفت کشورهای غیر اوپک، قیمت نفت را به بالاترین میزان طی ۵ ماه گذشته رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، طی اظهاراتی در روز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه گفت که کاهش ۴۰ درصدی سرمایه‌‌گذاری‌ها در صنعت نفت طی دو سال گذشته به خاطر کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت باعث شده که تولید نفت آمریکا، کانادا، آمریکای لاتین و روسیه به‌شدت افت پیدا کند.

این اظهارات به سرعت باعث بالا رفتن قیمت نفت‌های شاخص بازارهای بین‌المللی شد.

نفت برنت دریای شمال تا ۲۱ سنت افزایش به ۴۶ دلار و نفت آمریکا با ۱۷ سنت افزایش به ۴۴ دلار و ۳۵ سنت رسید.

رویترز می‌نویسد که البته موضوع افزایش تولید نفت ایران و روسیه می‌تواند بر قیمت‌های نفت تأثیر منفی داشته باشد.

این گزارش با استناد به گفته‌های وزیر نفت روسیه می‌نویسد که این کشور ممکن است که تولید نفت خود را به بالاترین رقم در تاریخ تولید نفت خام این کشور برساند.

از طرفی ایران که تولید روزانه خود را از ۲٫۸ میلیون بشکه در سال گذشته به ۳٫۳ میلیون بشکه در ماه گذشته رسانده است، می‌گوید که این رقم را می‌خواهد به ۴ میلیون بشکه در روز برساند.

هفته گذشته اجلاس اعضای اوپک و برخی تولید کننده‌های نفت غیر اوپک در دوحه برای تثبیت تولید نفت با شکست مواجه شد. عربستان که به‌تنهایی حدود ۱۱ درصد کل تولید نفت جهان را انجام می‌دهد، می‌گوید که ایران باید برنامه افزایش تولید نفت خود را متوقف کند.

رویترز می‌نویسد که نیجریه، یکی از اعضای اوپک، می‌خواهد تا ماه مه دور تازه‌ای از رایزنی‌ها را با عربستان، ایران و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت پیرامون تثبیت سطح تولید انجام دهد.

اعضای اوپک در ماه ژوئن قرار است دوباره موضوع تثبیت تولید نفت را مذاکره کنند.

از طرفی آمریکا یکی از قطب‌های بزرگ تولید کننده نفت در بازارهای جهانی با کاهش تولید مواجه شده است.

بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور که در سال گذشته ۹.۵ میلیون بشکه در روز بود، برای سال جاری به ۸٫۶ میلیون بشکه و برای سال ۲۰۱۷ به حدود ۸ میلیون بشکه سقوط خواهد کرد.

تولید نفت آمریکا در ماه گذشته به ۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری میلادی تا ۷۱۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

تولید روزانه نفت در جهان طی ماه گذشته تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۹۱.۶ میلیون بشکه در روز رسید.

XS
SM
MD
LG