لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

اجلاس دو روزه امنیت هسته‌ای در واشنگتن بدون حضور ایران و روسیه


نمایندگان پنجاه کشور جهان روز پنجشنبه و جمعه دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه به دعوت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشینگتن گرد هم آمدند تا برای جلوگیری از دستیابی گروه های تروریستی به مواد رادیو اکتیو و ساختن سلاح هسته‌ای رایزنی کنند.

رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در مراسم پایانی اجلاس امنیت هسته‌ای از جمله گفت «تردید ندارم اگر این دیوانه‌ها به سلاح هسته‌ای دست یابند از آن برای کشتن هر چند نفر که بتوانند استفاده خواهند کرد و به همین دلیل ما گرد هم آمده‌ایم».

بهروز بیات کارشناس هسته‌ای در وین درباره اهمیت و اهداف اجلاس واشینگتن به رادیو فردا می‌گوید برگزاری چنین اجلاسی را آقای اوباما در سال ۲۰۰۹ در پراگ مطرح کرد:

در اجلاس دو روزه امنیت هسته‌ای در واشینگتن روسیه و ایران حضور نداشتند. روسیه با گرفتن این موضع که چنین همایش‌هایی باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود می‌گوید آماده‌ است صرفا در رویدادهایی شرکت کند که کار جمعی و برابر در آنها صورت بگیرد.

باراک اوباما در اجلاس امنیت هسته‌ای همچنین توافق هسته‌ای با ایران را «موفقیت‌آمیز» خواند و از کشورهای عضو گروه ۱+۵ خواست از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنند.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در اجلاس دو روزه «امنیت هسته‌ای» حضور داشت در نشستی با رهبران گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا تاکید کرد ایران هم‌اکنون با قوی‌ترین نظام نظارتی در جهان روبروست و تضمین‌هایی را متقبل شده که ورای تعهدات عادی این کشور به آژانس است.

گزارش جواد کوروشی از کنفرانس امنیتی واشینگتن
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:34 0:00
لینک مستقیم

جلیل روشندل پژوهشگر در آمریکا در باره عدم حضور ایران در این اجلاس به رادیو فردا می‌گوید بهتر بود که ایران به این اجلاس دعوت می‌شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنجشنبه نوشت هنوز در حدود ۲۵ کشور جهان مواد هسته‌ای بدون کنترل لازم وجود دارد.

XS
SM
MD
LG