لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

اوباما: به راه‌حلی که حاکمیت ملی ایران را محترم بشمارد، امیدواریم


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، که میزبان رهبران هشت کشور صنعتی است، ابراز امیدواری کرد که مناقشه هسته‌ای ایران با احترام به حق حاکمیت ملی و حقوق ایران حل و فصل شود.

باراک اوباما، که میزبان رهبران آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا، بریتانیا، روسیه و ژاپن در استراحتگاه کمپ‌دیود واقع در واشینگتن، با خبرنگاران درباره محورهای گفت‌وگوهای این نشست گفت‌وگو کرد.

افزون بر بحران یورو و یونان، ایران نیز یکی دیگر از محورهای مورد بحث رهبران گروه هشت است.

باراک اوباما، تنها چند روز مانده به گفت‌وگوهای بغداد گفت: «همه ما به طور جدی به ادامه رویکرد تحریم‌ها و فشار به همراه گفت‌وگوهای دیپلماتیک پایبندیم.»

باراک اوباما تصریح کرد: «و امید ما این است که بتوانیم این موضوع را به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز حل‌وفصل کنیم بطوریکه حق حاکمیت ملی و حقوق ایران در جامعه جهانی محترم شمرده شود و درعین حال به مسئولیت‌های ایران اذعان شود.»

این اظهارات در حالی است که قرار است یوکیا آمانو، به همراه معاونان ارشد خود روز یکشنبه به تهران سفر کند و با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی در روز دوشنبه‌ گفت‌وگو کند.

روز چهارشنبه هم قرار است طبق برنامه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت‌وگوهای خود را در شهر بغداد ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما تصریح کرد که همه رهبران گروه هشت متفق‌القولند که ایران اگر به قوانین بین‌المللی عمل کند از حق استفاده از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

باراک اوباما همچنین اظهار داشت که رهبران گروه هشت به گفت‌وگوهای بغداد امیدوارند.

پیش از مذاکرات بغداد همچنان تحرکات دیپلماتیک ادامه دارد؛ روز شنبه، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان باهمتای ایرانی خود علی‌اکبرصالحی، تلفنی گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که در این مکالمه دو طرف از جمله، درباره آخرین هماهنگی‌های انجام شده در مورد نشست بغداد گفت‌وگو کردند.

صالحی به همتای آلمانی خود گفته است که ایران با «حسن نیت و اراده جدی‌» عازم بغداد خواهد شد و انتظار دارد گروه ۱+۵ نیز با «رویکرد سازنده» وارد مذاکره شود.
XS
SM
MD
LG