لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

اوباما ديدار با پوتين را لغو کرد


خبرگزاری آسوشیتدپرس روزچهارشنبه ۱۶ مرداد با استناد به گفته‌های مقام‌های آمريکايی از لغو برنامه ديدار دو جانبه باراک اوباما با ولاديمر پوتين در حاشيه اجلاس سران گروه ۲۰ در سن پترزبورگ خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس تصميم لغو ديدار اوباما با پوتين، در واکنش به امتناع روسيه از تحويل ادوارد اسنودن افشاگر شنودهای اطلاعاتی آمريکا و اعطای پناهندگی موقت به وی توسط دولت روسيه در کنار ديگر مسائل مناقشه‌برانگيز ميان طرفين بوده است.

کاخ سفيد چهارشنبه طی بيانيه‌ای اعلام کرد که اوباما به‌خاطر عدم پيشرفت کافی در «مسائل دوجانبه» برنامه ديدار با پوتين را به تاخير انداخته است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، گفته است که با توجه به عدم پيشرف ما در زمينه تنش‌هايی از قبيل سيستم دفاع موشکی، کنترل سلاح، امور تجاری و مالی، مسائل امنيت جهانی، حقوق بشر و جامعه مدنی طی ۱۲ ماه گذشته، آمريکا به دولت روسيه اعلام کرد که بر اين باور است اين ديدار بعد از رسيدن به نتايج بيشتری در اين زمينه‌ها سازنده‌تر خواهد بود.

وی گفت که «تصميم مايوس‌کننده روسيه برای اعطای پناهندگی موقت به اسنودن نيز عاملی برای تصميم اوباما برای لغو ديدار با پوتين بود».

آسوشيتدپرس همچنين از قول مقامات آمريکا، ادامه حمايت دولت پوتين از بشار اسد در سوريه را نيز در فهرست مناقشات دو کشور مطرح کرده است.

اين گزارش می‌افزاید که ديدار يک روزه اوباما و پوتين در حاشيه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ (بيست اقتصاد بزرگ جهان) از ماه‌ها قبل پيش بينی شده بود. اين نشست قرار است ماه آينده برگزار شود.

با اين حال آمريکا گفته است که رئيس جمهوری اين کشور در ديدار سران کشورهای ۲۰ برای مذاکره مسائل اقتصادی با سران اين کشورها حضور خواهد يافت.

اوباما روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با «جی لنو» مجری برنامه «تونايت شو» شبکه تلويزيونی «ان بی سی» اعلام کرد که «تصميم (اعصای پناهندگی موقت روسيه) برای اسنودن بازتاب چالش‌های اساسی است که اخيرا با روسيه داشته‌ايم».

به گفته وی چندمين بار است که روسيه به تفکر «جنگ سرد» و ذهنيت تخاصم روی آورده است. اوباما تصريح کرد که آنچه که من بصورت متمادی به روسيه گوشزد کرده‌ام آنچه که اتفاق افتاده در گذشته مانده و ما بايد به آينده نگاه کنيم و هيچ مانعی برای همکاری بهتر ميان دو کشور وجود ندارد.

روزنامه نيويورک تايمز نيز می‌نويسد که اين برای اولين بار از زمان پايان جنگ سرد ميان دو کشور است که تصميم برای لغو ديدار مستقيم رؤسای جمهوری آمريکا و روسيه به صورت علنی اعلام می‌شود.
XS
SM
MD
LG