لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

اوباما: نیازی به وضع تحریم‌های تازه علیه ایران نیست


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در آخرین کنفرانس خبری خود در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که وضع تحریم‌های تازه علیه ایران ضرورتی ندارد.

باراک اوباما شامگاه جمعه ۲۹ آذر در کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران گفت: «هنوز، هیچ نیازی به وضع تحریم‌های تازه نیست.»

باراک اوباما درعین حال گفت که «همه گزینه‌ها روی میز است» اما تاکید کرد که وی طرفدار راه‌حل دیپلماتیک است.

این تعبیر که «همه گزینه‌های روی میز است» بارها با واکنش منفی مقام‌های ایرانی و از جمله رهبر جمهوری اسلامی روبرو شده است.

باراک اوباما گفت: «امتحان کردن این راه بسیار حائز اهمیت است٬ نه به خاطر اینکه راه تضمین شده‌ای است، بلکه به خاطر اینکه گزینه دیگر، ما را به نوعی درگیری برای حل این مسئله می‌کشاند؛ آن هم با همه جور پیامدهای ناخواسته‌اش.»

این اظهارات باراک اوباما در حالی است که یک روز پیش از این با وجود درخواست‌های مکرر مقام‌های دولتی، ۲۶ سناتور آمریکایی اعلام کردند که طرحی تازه برای افزایش تحریم‌های ایران در دست دارند.

پس از این اقدام سناتورها، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت چنانچه چنین قانونی در کنگره به تصویب برسد، باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد.

روز جمعه و قبل از اظهارات باراک اوباما، ۱۰ سناتور ارشد نیز اعلام کردند، وضع تحریم‌های جدید در حال حاضر را مناسب ارزیابی نمی‌کنند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه گفت، اگر آمریکا در رسیدن به یک توافق نهایی «جدی» است٬ باید طوری عمل کند که موجب سوءظن از سوی ایران نشود.

اوباما و وزیر خارجه‌اش جان کری، به همراه مذاکره‌کننده این کشور وندی شرمن بارها تاکید کرده‌اند اگر کنگره در جریان مذاکرات تحریم‌های تازه‌ای وضع کند، در همراهی دیگر کشورها با آمریکا شکاف به‌ وجود می‌آید و حسن نیت آمریکا مورد خدشه واقع می‌شود.

روز پنجشنبه، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد وضع قانون تازه‌ای در کنگره، در هرقالبی که باشد، ممکن است فرصت بوجود آمده برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک را از بین ببرد.

از سوی دیگر یکی از مفاد توافق ژنو، وضع نشدن تحریم‌های جدید مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در طول شش ماه است.

در همین حال در ژنو، هیات‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ اعلام کردند که مذاکرات به روز سوم کشیده خواهد شد.

پنجشنبه هفته گذشته پس از اینکه دولت آمریکا شماری از شرکت‌ها و افراد را به فهرست‌ تحریم‌ها افزود، هیات ایرانی میز مذاکرات را پس از چهار روز ترک کرد. گفته شد این تحریم‌ها مطابق با قوانین و مقرارات قبلی برای راضی نگه داشتن کنگره اعمال شده است.

در حالی که گروهی از سناتورهای آمریکایی با تردید به توافق ژنو می‌نگرند، در دیگر سوی اقیانوس اطلس، ۱۸ وزیر خارجه اروپایی در بیانیه‌ای مشترک خواستار اجرای فوری توافقنامه ژنو شده‌اند.
XS
SM
MD
LG