لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

احتمال سقوط بیشتر بهای نفت


پس از تصمیم اوپک در مخالفت با تعیین یک سقف مشخص برای صادرات نفت سرمایه‌گذاران معتقدند که تنزل بهای نفت برای یک مدت طولانی ادامه خواهد یافت. تحت تاثیر این وضعیت در بازار انرژی، بهای نفت آمریکا به نازل‌ترین قیمت طی ده سال گذشته، حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه، تنزل یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز تصمیم کشورهای عضو اوپک برای صدور بیشتر نفت به بازار جهانی به خصوص می‌تواند روی تولید نفت شیل آمریکا تاثیر بگذارد چون رقابت با قیمت نفت صادراتی اوپک بسیار دشوار خواهد شد.

با وجودیکه بهای نفت خام از اوایل سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود ۶۰ درصد کاهش یافته کشورهای عضو اوپک در جلسه اخیر خود تعیین یک سقف مشخص برای صادرات کشورهای عضو را تصویب نکردند. به این ترتیب بهای نفت خام آمریکا ممکن است در ماه‌های آینده تا مرز ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

قبل از برگزاری جلسه اعضای اوپک، خریداران و سرمایه‌گذاران بزرگ بازار انرژی خود را آماده کرده بودند که حجم زیادی از نفت را با بهای امروزی آن خریداری کنند. ولی نتایج جلسه اوپک نشان داد که نگرانی آنها از احتمال افزایش بهای نفت بی‌جا بوده و در آینده ممکن است بتوانند این محصول را به بهای نازلتری خریداری کنند.

در حال حاضر بهترین معامله‌ای که خریداران نفت می‌توانند انجام دهند تضمین قراردادهایی برای خرید این محصول طی ماه‌های آینده به بهای ۳۵ دلار در هر بشکه است.

فواد رزاق‌زاده کار‌شناس یک موسسه مالی بین‌المللی می‌گوید: «بهای نفت در آینده متغییر خواهد بود. ولی من از واکنش بازار بین‌المللی به نتایج جلسه اوپک متعجب نیستم چون تصمیم اوپک در را برای کاهش بیشتر بهای نفت باز گذاشته است.»

تا اواخر ماه نوامبر نفت خام محصول آمریکا برای تحویل در پایان سال ۲۰۲۲ و پس از آن به بهای کمی بالا‌تر از بشکه‌ای ۶۰ دلار معامله می‌شد. اما پس از پایان نشست اوپک قراردادهای مربوط به تحویل نفت آمریکا در سال ۲۰۲۴ به زیر ۶۰ دلار کاهش یافته است.

اویستین برنتسن یکی از مدیران شرکت پتروشیمی «استرونگ» در سنگاپور می‌گوید: «پس از نشست اوپک یک فضای بی‌اعتمادی به بازار و قراردادهای موجود ایجاد شده و معامله‌گران و خریداران حدس می‌زنند که قیمت نازل نفت در بازار جهانی برای یک دوره دیگر ادامه خواهد یافت.»

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس نیز پس از پایان نشست اوپک پیش‌بینی کرد که بهای نفت برای یک دوره طولانی در حد ارزانتری باقی خواهد ماند و هشدار داد که ممکن است به بشکه‌ای ۲۰ دلار سقوط کند.

این بانک آمریکایی افزود: «بازار بین‌المللی نفت باید خود را برای انطباق با «مشکلات عملیاتی» در عقد قراردادهای جدید آماده کنند. پیش‌بینی‌های قبلی ما از بهای نفت ممکن است دستخوش تغییر شود و بهای نفت ممکن است در ماه‌های آینده به ۲۰ دلار برسد.»

کار‌شناسان بازار نفت می‌گویند قراردادهای مربوط به فروش نفت شیل آمریکا تحت تاثیر این وضعیت قرار خواهد گرفت.

مارک کینان از بانک سوسیته ژنرال می‌گوید: «در حال حاضر بهای نفت در حدی نیست که تولید و فروش آن برای تولیدکنندگان نفت شیل صرفه فراوانی داشته باشد. در عین حال بسیاری از خریداران و مصرف‌کنندگان با توجه به شرایط امروزی بازار نفت به عقد قرارداد برای چهار یا پنج سال آینده علاقه‌ای ندارند.»

XS
SM
MD
LG