لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

افزایش ۵ درصدی قیمت نفت


بهای نفت در بازارهای جهانی در روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه، نزدیک به ۵ درصد افزایش یافت.

هم‌اکنون بهای نفت شاخص برنت دریای شمال نزدیک به ۵۷ دلار و نفت آمریکا حدود ۵۴ دلار است.

افزایش چشمگیر قیمت نفت در حالی است که عصر شنبه ۲۰ آذرماه کشورهای غیر اوپک توافق کردند که تولید روزانه خود را۵۵۸ هزار بشکه کاهش دهند.

در ۳۰ نوامبر اعضای اوپک نیز تصمیم گرفته بودند که تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند؛ تصمیمی که با توافق غیر اوپکی‌ها، در مجموع منجر به کاهش روزانه ۱.۷۶ میلیون بشکه تولید جهانی نفت خواهد شد.

این توافقات از ژانویه سال جاری به اجرا گذاشته خواهند شد. توافق اوپک و کشورهای غیراوپک، در مجموع منجر به افزایش بیش از ۱۵ درصدی بهای نفت طی ۱۲ روز گذشته شده است.

در همین زمینه شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکا، گلدمن سکس، به خبرگزاری رویترز گفته است که تصمیم اوپک و کشورهای غیراوپک برای کاهش چشمگیر تولید نفت، چشم‌انداز تثبیت قیمت نفت برنت حول و حوش ۵۵ دلار برای نیمه اول سال ۲۰۱۷ را رقم زده است. قیمت برنت در ۱۱ ماه اول ۲۰۱۶ حدود ۴۳ دلار بوده است.

گلدمن سکس گفته است که اگر تولید نفت جهانی به میزان توافق شده به‌صورت کامل اجرایی شود، احتمالا قیمت نفت برنت در نیمه اول سال آینده به طور متوسط به ۶۱ دلار نیز برسد.

در همین زمینه گزارش خبرگزاری بلومبرگ با استناد به منابع مالی جهانی نیز پیش‌بینی می‌کند که حتی قیمت نفت احتمالا در روزهای پیش رو به ۶۰ دلار هم اوج بگیرد و در نیمه اول سال آینده به ۷۰ دلار هم برسد.

قیمت‌های جهانی نفت در رکود در اقتصاد جهانی و افزایش تولید مازاد نفت از حدود ۱۱۰ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به زیر ۳۰ دلار در ژانویه سال جاری سقوط کرد، اما دوباره مقداری افزایش یافت.

در همین زمینه، بر اساس گزارش روز دوشنبه مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران، متوسط قیمت نفت سنگین کشور طی ۱۱ ماه ۲۰۱۶ حدود ۳۸ دلار و ۱۴ سنت و قیمت نفت سبک ایران ۴۰ دلار و ۱۲ سنت بوده است.

XS
SM
MD
LG