لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

نخستین گزارش اوپک در سال ۲۰۱۳؛ کاهش توليد نفت ايران


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در نخستین گزارش ماهانه خود در سال ۲۰۱۳ که روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه منتشر کرد، از کاهش دوباره توليد نفت ايران خبر داد.

بر اساس اين گزارش ۷۸ صفحه‌ای، توليد نفت ايران در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ به روزانه دو ميليون و ۶۵۶ هزار بشکه سقوط کرده است که نسبت به ماه قبل آن روزانه بيش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ بشکه کاهش نشان می‌دهد.

اين گزارش بر اساس منايع ثانويه (منابع کارشناسی خود سازمان) می‌نويسد که توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۱ حدود ۳ ميليون و ۶۲۸ هزار بشکه در روز بوده که در طول سال ۲۰۱۲ به صورت مستمر کاهش يافته است. اوپک می‌گويد که ايران در سال ۲۰۱۲ به طور متوسط روزانه دو ميليون و ۹۷۰ هزار بشکه نفت توليد کرده که نسبت به سال قبل آن کاهشی ۶۵۸ هزار بشکه‌ای را تجربه کرده است.

بر اساس اين گزارش، توليد نفت ايران در ماه گذشته ميلادی، دسامبر، به کمترين ميزان خود رسيده و با سطح توليد نفت امارات برابر شده است. ايران که تا اواسط سال گذشته ميلادی دومين توليدکننده بزرگ نفت بود، هم‌اکنون پشت سر عربستان، عراق و کويت به چهارمين توليد‌کننده نفت اوپک تبديل شده است.

در بخش ديگری از اين گزارش به متوسط قيمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۲ اشاره شده که ۱۰۹.۴۵ دلار برای هر بشکه نفت خام ثبت شده است.

سازمان‌های معتبر جهانی، از جمله سازمان جهانی انرژی گزارش کرده‌اند که صادرات نفت ايران در طی سال گذشته ۴۰ درصد افت داشته و ماهانه بالغ بر ۵ ميليارد دلار زيان روی دست ايران نهاده است.

بر اساس گزارش اوپک ايران سال ۲۰۱۱ ميلادی دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرده بود که به همراه محصولات نفتی و ميعانات گازی کلا ۱۱۴ ميليارد و ۷۵۰ ميليون دلار درآمد برای ايران به ارمغان آورده و ۸۴ درصد از کل صادرات ايران را تشکيل داده بود.

اما بر اساس گزارش‌ها، صادرات نفت خام ايران در طی سال ۲۰۱۲ تا يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.

غلامرضا کاتب سخنگوی کميسيون برنامه و بودجه مجلس ايران ۱۸ دی ماه به نقل از رستم قاسمی وزير نفت از کاهش ۴۰ درصدی فروش نفت خبر داده بود.

اوپک در بخش ديگری از گزارش خود، به سقف توليد ۱۲ کشور عضو اشاره کرده و می‌افزاید که در مجموع کشورهای عضو اوپک طی ماه دسامبر ۲۰۱۲ توليد نفت خود را نسبت به متوسط توليد سال ۲۰۱۱ حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش داده اند و اين رقم به ۳۰ ميليون و ۳۶۵ هزار بشکه در روز کاهش يافته است.

بر اساس تفاهم ۱۲ عضو اوپک، قرار بود سقف توليد اين سازمان در رقم ۳۰ ميليون بشکه در روز تثبيت شود، اما اين اتفاق تاکنون نيفتاده است.

گزارش اوپک می‌گويد که انتظار می‌رود که رشد جهانی تقاضای نفت در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال گذشته ۸۰۰ هزار بشکه در روز باشد. نياز به نفت اوپک در سال جاری روزانه ۲۹ ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه برآورد می‌شود.
XS
SM
MD
LG