لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

نشست اوپک؛ تثبیت بازار نفت یا پررنگ شدن اختلافات


در آستانه نشست وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)٬ بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران از جذب شدن تولید اضافی نفت ایران در بازارهای جهانی خبر داد و افزود افزایش دو برابری صادرات نفت ایران تاثیر منفی بر بازار نداشته است.

آقای زنگنه پیش از این در تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری طی مصاحبه‌ای با سیمای جمهوری اسلامی با تاکید بر تلاش ایران برای به دست آوردن سهمیه تولید خود در اوپک٬ این مساله را با قدرت سیاسی یک کشورمرتبط دانسته بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:36 0:00
لینک مستقیم

به گزارش رویترز٬ صد و شصت و نهمین نشست اوپک روز پنجشنبه در حالی در وین پایتخت اتریش برگزاری می‌شود که بهای نفت در چند ماه گذشته از افزایش برخوردار بوده و از ۲۷ دلار در هر بشکه طی ۵ ماه گذشته به حدود ۵۰ دلار رسیده است.

نصیر شیرخانی کارشناس نفت و انرژی در گفت‌وگو با رادیو فردا معتقد است در نشست فردای اوپک قرار نیست تمرکز یا بحثی در مورد افزایش قیمت صورت گیرد.به گفته وی اعضای اوپک بر حفظ روند کنونی تاکید خواهند کرد.

از سوی دیگر به گزارش ایسنا٬ بیژن زنگنه پیش از ترک تهران برای شرکت در یکصد و شصت و نهمین نشست عادی اوپک با اشاره به این که اوپک، نهادی برای حداکثر کردن منافع اعضاست که باید در جهت تثبیت بازار، فعالیت کند و بتواند در مواردی که بازار نامتعادل می شود، نقش مدیریتی داشته باشد، تصریح کرد: ایران از این نقش اوپک، حمایت می کند.

در نشست اوپک قرار است همچنین دبیرکل جدید این نهاد مهم بین‌المللی نیز انتخاب شود. «سالم البدری» لیبیایی، دبیرکلی که از سال ٢٠٠٧ تا پایان سال ٢٠١٥ به‌دلیل اختلافات سایر کشورها این صندلی را حفظ کرد، و در شش ماهه ٢٠١٦ نیز به عنوان سرپرست بر آن تکیه زد، سرانجام باید فردا این مقام را ترک کند. رقابت بر سر جانشین‌اش اما، پیچیده شده است. ایران، عربستان و عراق، هریک برای حفظ فشار بر دیگری کاندیدای دبیرکلی خود را حفظ کرده‌اند. کاندیدای ایران، غلامحسین نوذری، وزیر اسبق نفت، کاندیدای عربستان مجید المنیف، از نمایندگان این کشور در اوپک و عضو شورای اقتصادی سعودی و کاندیدای عراق، سامر الغضبان، وزیر اسبق نفت این کشور است.

به دلیل قوانین داخلی اوپک مبنی بر اجماع کامل اعضا در رای دادن به یک نامزد٬ احتمال موفقیت نامزدهای ایران و عربستان برای تکیه زدن به کرسی دبیرکلی این سازمان بسیار پایین است.

آقای زنگنه وزیر نفت ایران درباره انتخاب دبیرکل در نشست اوپک با بیان این که، هفت کاندیدا برای احراز این پست از کشورهای ایران، عراق، عربستان، اندونزی، نیجریه، ونزوئلا و اکوادر برای پست دبیرکلی اوپک وجود دارد، یادآور شد کشورهایی که حتی یک مخالف در اوپک داشته باشند شانسی برای انتخاب شدن نامزدی دبیر کلی‌شان وجود ندارد.

وزیر نفت ایران افزود در نشست روز آینده اوپک٬ ایران از ایفای نقش مدیریتی اوپک حمایت می‌کند و معتقد است که ونزوئلا، نیجریه و اندونزی گزینه‌های جدی دبیر کلی اوپک‌اند.

اعضای اوپک(به استثنای ایران و لیبی) و کشورهای مهم تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک در ۲۹ فروردین ماه امسال در نشستی در شهر دوحه قطر برای تصمیم‌گیری درباره طرح موسوم به «فریز نفتی» که میزان تولید نفت این کشورها را در سطح ژانویه ۲۰۱۶ نگاه می‌داشت، گردهم آمدند.

این نشست بدون دستیابی به توافقی خاتمه یافت ، زیرا عربستان اصرار داشت جمهوری اسلامی ایران به این طرح بپیوندد.

بیژن زنگنه پیش از این طی مصاحبه‌ای در ۱۵ بهمن سال ۹۳ به شبکه خبر گفته بود افزایش بهای نفت باید به مرور صورت گیرد.

سیاست اوپک برای وقت دادن به بازار جهت ایجاد تعادل در خود، به نظر می‌رسد به نتیجه رسیده است اما هنوز وقت بیشتری برای رسیدن به تعادل کامل مورد نیاز است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز(چهارشنبه ) ۴۹ دلار و ۴۱ سنت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت ۴۸دلار و ۶۷ سنت اعلام شده است.

یکی دیگر از مباحث نشست فردای اوپک بررسیپیوستن مجدد گابن به اوپک است که بین سال های ۱۹۷۵ و ۱۹۹۴ عضو این سازمان نفتی بود، این کشور بر اساس اطلاعات دپارتمان انرژی آمریکا، ۲۱۵ هزار بشکه تولید روزانه نفت خام دارد که در صورت پذیرش، کوچکترین تولیدکننده اوپک محسوب خواهد شد.

XS
SM
MD
LG