لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

نامه پزشکان به روحانی: پیگیر رفع حصر موسوی و کروبی باشید


۱۹۳نفر از اعضای هیأت‌های علمی و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، پرشکان، دندان پزشکان و پیراپزشکان، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، خواستار پیگیری جدی برای رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شدند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و همچنین زهرا رهنورد همسر آقای موسوی، بیش از هزار روز است که در حصر خانگی به سر می‌برند.

در نامه این پزشکان به حسن روحانی، به اشاره به گذشت بیش از هزار روز از حصر، آمده است که «این موضوع٬ نه محصول یک دادرسی عادلانه بوده و نه فرآیند قانونی تشکیل دادگاه صالحه و محاکمه و دفاع را طی کرده است.»

به گزارش وب‌سایت کلمه امضاکنندگان این نامه در ادامه، به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد سال جاری و پیروزی حسن روحانی در آن پرداخته و افزوده‌اند که مردم ایران «با امید به رفع معضلات و خطرات بسیار بزرگی که کیان کشور و موجودیت نظام را تهدید می‌کرد و با دلبستن به شعارهای امیدبخش جنابعالی که از جمله برجسته‌ترین آنها وعده پیگیری آزادی زندانیان سیاسی بود٬ بار دیگر در صحنه حاضر شده و حماسه سیاسی بزرگی را رقم زد که رهبری نظام نیز از پیش آرزو کرده بودند».

حسن روحانی در دوره تبلیغات انتخاباتی خود، با وعده پیگیری مساله آزادی زندانیان سیاسی گفته بود: «می‌خواهم دولتی داشته باشم که کسی در آن زندانی نشود.»

این پزشکان، در نامه خود، خطاب به روحانی، با اشاره به جایگاه او به عنوان «دومین مقام عالی کشور» و سوگندی که برای اجرای قانون اساسی خورده، نوشته‌اند: «ما جمعی از اعضاء هیأت علمی و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان و پیراپزشکان کشور٬ از جنابعالی به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی مصرانه خواستاریم٬ موضوع رفع حصر و آزادی عزیزان دربند ... که حسب اعلام رسمی به آن شورا ارجاع گردیده است را به صورت جدی پیگیر و محقق فرمایید. بی‌شک اقدام عاجل جنابعالی نخواهد گذاشت چراغ امیدی را که دولت تدبیر و امید در دل مردم رنجدیده و نخبگان رنجیده افروخته است٬ به خاموشی بگراید.»

مهر ماه گذشته، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در دولت حسن روحانی به خبرنگاران گفته بود که شورای عالی امنیت ملی، پرونده آقایان و موسوی و کروبی را تحت بررسی دارد.

اما چندی بعد غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور گفت که هیچ تغییری در حصر خانگی موسوی و کروبی به وجود نیامده است.

هفته گذشته فرزندان موسوی و خانواده کروبی با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کردند. آنگونه که محمدحسین کروبی نقل کرده، رئیس مجمع تشخیص اظهار داشت وی به تازگی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای گفته «اگر اتفاقی برای این محصورین رخ دهد ننگش برای همیشه بر دامن این نظام خواهد ماند».
XS
SM
MD
LG