لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

فراخوان ۲۰۰ فعال فرهنگی برای اختصاص یارانه‌ها به محیط زیست‌


دریاچه در حال احتضار ارومیه
دریاچه در حال احتضار ارومیه
بیش از دویست تن از فعالان فرهنگی، و هنری و مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، اعلام آمادگی کرده‌اند که یارانه‌هایشان را به محیط زیست، اختصاص دهند.

این نامه در حالی نوشته شده است که خانم ابتکار پیشتر از سقوط ۶۳ رتبه‌ای عملکرد محیط زیست ایران خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فعالان ایرانی در نامه خود که «بار دیگر سرزمینی که دوست می‌دارم» عنوان دارد، تاکید کرده‌اند که «همه جای ایران سرای ما است» به معنای تاثیر هر رخدادی در هرگوشه از ایران در زندگی و آینده تک‌تک ما و نسل‌های آینده ما است.

نویسندگان این نامه در ادامه، به برخی بحران‌های برجسته زیست‌محیطی اشاره کرده و یادآور شدند: «دریاچه ارومیه فقط متعلق به اهالی ارومیه نیست و تاثیر نابودی آن و پیامدهای فاجعه‌بارش در زندگی نه تنها تمام ایرانیان، که در بوم‌زیست زمین انکارناپذیر است. از بین رفتن جنگل‌ها، خشک شدن زاینده‌رود، بحران رود کارون، وضعیت ناگوار اقلیم خوزستان به‌ویژه آب و هوای اهواز و برخی استان‌های مرزی و غربی کشور همچون ایلام، بحران دریاچه هامون، آلودگی مرگبار هوای تهران، اصفهان، اراک و دیگر شهرهای بزرگ و... نه تنها نتیجه تغییرات آب و هوایی کره زمین و بی‌اعتنایی ما مردم به محیط زیست، که به ویژه پیامد طرح‌های نسنجیده دولت‌ها است.»

این فعالان فرهنگی، هنری و مطبوعاتی، در ادامه، به گزارش نهادهای دولتی و مدنی اشاره کرده‌اند که بنا بر آن، وضعیت محیط زیست کشور به «مرز فاجعه رسیده و دیری است که زنگ خطر در حوزه‌های گوناگون آن، به صدا در آمده است».

آنها تاکید کرده‌اند که نه فقط در ایران که در تمام جهان «مشارکت مردمی در اموری چون تخریب محیط زیست و فجایع ناشی از آن، امری رایج و حتی واجب است».

این نامه با تاکید بر اینکه «درنگ جایز نیست»، افزوده است: «هر تاخیری در مبارزه با بحران زیست‌محیطی زیان‌های جبران‌ناپذیر و ماندگار بر پیکر سرزمین‌مان بر جای خواهد گذاشت.»

امضا کنندگان نامه خطاب به معصومه ابتکار، با ابراز نگرانی از «وضعیت بحرانی» افزوده‌اند که از چندی پیش ضرورت «اقدامات فوری برای پیشبرد هدف‌های کوتاه مدت و دراز مدت در حوزه فضای زیست سرزمین خود» را با مسئولان این حوزه، در میان گذاشته‌اند.

آنها با دعوت از همه «هموطنان به ویژه چهره‌های موجه و مورد احترام مردم و تشکل‌های مردم نهاد صنفی و اجتماعی» برای حمایت از این فراخوان، پیشنهاد داده‌اند که در گام اول یارانه‌ها «که حق همه شهروندان ایرانی است، برای پیش برد این هدف اختصاص یابد».

امضا کنندگان نامه افزوده‌اند که در بیانیه بعدی و پس از پاسخ مسئولان٬ ساز و کار اجرایی این پیشنهاد را اعلام خواهند کرد.

پیش از این معصومه ابتکار اعلام کرده بود که در ۱۰ تا هشت سال گذشته عملکرد محیط زیست ایران ۶۳ رتبه در جایگاه جهانی سقوط کرده است.

وی همچنین افزوده بود که دولت پیشین شورای عالی حفاظت از محیط زیست را تعطیل کرده بود که دولت کنونی آن را احیا کرده است.
XS
SM
MD
LG