لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

کاهش قیمت نفت و رشد بازار سهام در پی توافق هسته‌ای با ایران


کارخانه خودروسازی گروه صنعتی پژو-سیتروئن در فرانسه
کارخانه خودروسازی گروه صنعتی پژو-سیتروئن در فرانسه
در پی توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، قیمت‌های جهانی نفت کاهش و ارزش سهام شرکت‌های اروپایی افزایش یافت. در این میان ارزش سهام پژو و رنو رشد چشمگیری نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، توافق هسته‌ای ایران باعث شتاب گرفتن افت قیمت‌های جهانی نفت و در عین حال باعث رشد بازارهای جهانی سهام در روز دوشنبه، ۴ آذرماه شده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه توافق یاد شده تا رسیدن به راه‌حلی نهایی فاصله زیادی دارد اما خود این توافق کافی بود که بر امنیت بازار جهانی انرژی و ثبات آن تاثیر بگذارد.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان، پس از چهار روز مذاکرات فشرده در هفته گذشته، سرانجام در بامداد یکشنبه به توافقی دست پیدا کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شدند تا گام‌های موازی برای حل و فصل بحران مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بردارند.

تحریم‌های غرب علیه ایران، با تعلیق بخشی از برنامه های حساس هسته‌ای کمی سبکتر شد؛ به طوری‌که ۸ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود و برخی تحریم‌ها در بخش بیمه و صادرات فلزات گرانبها و صنعت خودروسازی قرار است لغو شود.

رویترز گزارش داده است که روز دوشنبه قیمت نفت برنت با ۱ دلار و ۶۹ سنت کاهش به ۱۰۸ دلار و ۳۶ سنت رسید.

بر اساس این گزارش، ارزش سهام شرکت‌های اروپایی به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسید و ارزش سهام بازار آلمان دوشنبه رکورد جدیدی را بر جای گذاشت.

رویترز می‌افزاید که بازار سهام وال استریت نیز روندی صعودی یافته است.

در این میان بازار سهام شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و شرکت‌های خودورسازی فرانسه بیشترین رشد را تجربه کرده است.

شرکت‌های پژو و رنو فرانسه از بزرگترین شرکت‌های صادرکننده خودرو به ایران بودند که در سال‌های اخیر همکاری با ایران را قطع کرده بودند.

ارزش سهام شرکت پژو ۴٫۶ درصد و سهام رنو یک درصد افزایش پیدا کرده است.

سهام گروه خط هوایی بین‌المللی «آی ‌ای‌جی» که یک شرکت هواپیمایی بریتانیایی- اسپانیایی است ۳٫۱ درصد افزایش یافت، سهام «ایزی جت» دیگر شرکت هواپیمایی بریتانیایی ۲٫۵ درصد و سهام «ایر فرنس ک ال ام» ۱٫۸ درصد افزایش یافت.

شاخص سهام «ام اس سی آی» جهان که شامل ۴۵ کشور است، ۰٫۱۳ درصد رشد داشت، در حالیکه شاخص FTSEurofirst (شاخصی كه سودآوری شركت‌های اروپایی با آن سنجیده می‌شود) ۰٫۴۱ درصد بالا رفت.

میانگین صنعتی داو جونز با رشدی ۳۱٫۶ واحدی (برابر با ۰٫۲ درصد) به ۱۶۰۹۶٫۳۷ واحد رسید.

شاخص «استاندارد اند پور ۵۰۰» نیز ۰٫۷۸ واحد برابر با ۰٫۰۴ درصد بالا رفت و در واحد ۱۸۰۵٫۵۴ ایستاد. شاخص «نزدک مرکب» (نزدک کامپوزیت) نیز با رشدی ۱٫۷۸ واحدی برابر با ۰٫۰۴ درصد به ۳۹۹۳٫۴۳ واحد رسید.
XS
SM
MD
LG