لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

ممنون حسين رئيس جمهور پاکستان شد


 ممنون حسین
ممنون حسین
قانونگذاران پاکستان ممنون حسين را بعنوان دوازدهمين رئيس جمهور پاکستان انتخاب کردند.

تلويزيون رسمی پاکستان، «پی تی وی» طی گزارشی روز سه شنبه ۸ مرداد اعلام کرد که ممنون حسين، يکی از متحدان نواز شريف نخست وزير پاکستان و نماينده حزب حاکم «مسلم ليگ شاخه نواز شريف» برنده انتخابات رياست جمهوری شده است.

رقيب اصلی وی وجيه‌الدين احمد از حزب تحريک انصاف پاکستان بود.

پارلمان پاکستان (مرکب از مجمع ملی و سنا) و مجالس ايالتی رئيس جمهوری پاکستان را برای يک دوره ۵ ساله انتخاب می‌کنند.

رياست جمهور در پاکستان عموما پستی تشريفاتی است و ممنون حسين با کسب اکثريت آرا در مجمع ملی، سنای پاکستان و مجلس ايالتی پنجاب قرار است به جای آصف علی زرداری که دوره رياست جمهوری وی ۸ سپتامبر به پايان می‌رسد، اين پست را تصاحب کند.

«حزب مردم پاکستان» که اصلی‌ترين اپوزيسيون در پاکستان است و طی سال‌های اخير بعد از پرويز مشرف حاکميت را در دست داشت، شرکت در انتخابات رياست جمهوری را به خاطر تغيير در تاريخ رای‌گيری تحريم کرده بود؛ اگرچه با توجه به اينکه حزب مسلم ليگ شاخه نواز شريف اکثريت کرسی‌ها را در پارلمان صاحب کرده، پيروزی ممنون حسين، تاجر و سرمايه‌دار اهل کراچی کاملا قابل پيش‌بينی بود.

دادگاه عالی پاکستان اخيرا تصميم گرفت که انتخابات رياست جمهوری به جای ۶ اوت در ۳۰ ژوئيه برگزار شود.

انتخابات رياست جمهوری پاکستان در حالی ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی برگزار شد که اندکی قبل از آن تعدادی از شبه‌نظامیان طالبان با حمله به زندانی در شمالغرب کشور باعث فرار ۲۵۰ زندانی از جمله ۳۰ عضو طالبان شدند.

مشکلات اقتصادی و برقراری ثبات در کشور دو مشکل عمده حزب حاکم مسليم ليگ است که دولت‌های قبلی توفيق چندانی در اين زمينه نداشته‌اند.

روزنامه نيويورک تايمز طی يادداشتی با اشاره به نامزدی ممنون حسين از طرف حزب نواز شريف برای رياست جمهوری نوشته است که احتمالا شريف که چندی است قدرت را در پاکستان در دست دارد، نيم نگاهی نيز به اقليت‌ها در کشور داشته است.

ممنون حسين در سال ۱۹۴۰ در شهر «آگرا» هند متولد شده و خانواده وی از سال ۱۹۴۷ به پاکستان مهاجرت کرده و در کار تجارت حوزه نساجی بوده‌اند.

کراچی که يکی از مهمترين مراکز تجاری پاکستان است همواره شاهد تنش‌های قومی اردو زبانها با اقليت‌های «سندی» که از زمان جدايی پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷ ساکن اين منطقه هستند، بوده است.

رابطه اردو زبان‌ها همچنين با اقليت‌های پشتو نيز طی سالهای گذشته همواره پرتنش و گاهش خونين بوده است. حسين ممنون برای چند ماهی در سال ۱۹۹۹ والی ايالت سند پاکستان بود.
XS
SM
MD
LG