لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

یک بازرگان ایرانی دیگر در اسناد پاناما؛ فرهاد عظیما


روزنامه زود دویچه در آغاز گزارش خود به ماجرای ایران کنترا که به ماجرای مک فارلین و ماجرای ایران گیت هم معروف است پرداخته و نوشته ۳۰ سال پیش در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان در آمریکا واشینگتن از طریق نفوذ ایران تلاش کرد گروگان‌های آمریکایی در لبنان را آزاد کند و در عوض شماری از سلاح‌های مورد نیاز ایران در جنگ با عراق را در اختیار آن کشور قرار دهد.

در این گزارش از یک هواپیمای چهارموتوره بوئینگ ۷۰۷ یاد شده که در اوایل تیرماه ۳۰ سال پیش با محموله‌‌ای از سلاح‌های آمریکایی در فرودگاه تهران بر زمین نشست.

این هواپیما در آمریکا به ثبت رسیده بود و از قرار معلوم به یک ایرانی به نام فرهاد عظیما ساکن ایالت میسوری تعلق داشت. این فرد ایرانی در این گزارش یک بازرگان تبعیدی معرفی شده که سال‌ها در راستای اجاره و لیزینگ هواپیما فعالیت دارد.

فرهاد عظیما به صراحت به روزنامه آلمانی زود دویچه گفته از محموله جنگ‌افزارهایی که سی آی ای از طریق هواپیمای او راهی تهران کرده بی‌خبر بوده و دستی هم در ماجرای ایران کنترا نداشته.

این روزنامه سپس به یک سلسله ماجراهای جاسوسی دیگر می‌پردازد و بار دیگر به فعالیت‌های تجاری فرهاد عظیما اشاره می‌کند و می‌نویسد این ایرانی که هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ او محموله‌ای از سلاح‌های آمریکایی را به تهران انتقال داده، نامش ۱۶ سال پیش هم در یکی از پرونده‌های شرکت موساک فون سکاس دیده شده. برپایه این گزارش فرهاد عظیما ۱۶ سال پیش هم به موساک فونسکا پیشنهاد راه‌اندازی شرکتی را در بریتانیا داده بود که از قرار معلوم بعدها بدل به شاخه و شعبه‌ای از یک شرکت هوایی آمریکا در ایالت میسوری می‌‌شد.

روزنامه زود دویچه در ادامه فعالیت‌های فرهاد عظیما به گزارشی هم اشاره کرده که توجه همکاران شرکت موساک فونسکا را جلب کرده و آن حکایت از این دارد که فرهاد عظیما با سازمان سی آی ای هم در ارتباط بوده است.

از قرار معلوم این ایرانی ساکن ایالت میسوری در سال‌های دهه هفتاد میلادی به یک شرکت هوایی به نام ایتسکو هم کمک کرده ساز و برگ نظامی راهی لیبی کند.

این شرکت به نوشته این روزنامه به شماری از عوامل پیشین سی آی ای تعلق داشت. بر پایه گزارش روزنامه آلمانی زود دویچه یک بار هم نام فرهاد عظیما به عنوان مدیر مشترک شرکتی در اسناد پاناما دیده شده که مدیر دیگرش فردی به نام هوشنگ حسین‌پور بوده.

در پایان این تازه‌ترین سند همچنین آمده که فرهاد عظیما با چهره‌ها و شخصیت‌های نامی در دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا هم در ارتباط بوده و در پاییز بیست سال پیش در جریان مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون در کانزاس سیتی مبلغ ۲۵۰ هزار دلار کمک مالی کرده بود.

XS
SM
MD
LG