لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

انتشار «اطلاعات تازه» درباره زندانی ایکس در اسرائیل


محل دفن بن زیگیر در ملبورن
محل دفن بن زیگیر در ملبورن
یک هفته پس از افشای ماجرای بازداشت یک عضو پیشین موساد اسرائیل که به مرگ او در بازداشتگاه امنیتی این کشور منجر شد، یک شبکه تلویزیونی استرالیایی‌گزارش داده است که این فرد به دلیل افشای مطالب محرمانه، از سوی موساد دستگیر و زندانی شد.

شبکه‌ ای. بی. سی روز دوشنبه ۳۰ بهمن گزارش داد که موساد به این فرد که بن زیگیر نام دارد مشکوک شده بود.

برپایه این گزاش، موساد مشکوک شده بود که این فرد برای سازمان امنیت داخلی استرالیا فعالیت‌های موساد در خاک ایتالیا را فاش کرده است. ان.بی.سی می‌افزاید این امر موجب شد که موساد به «شباک»، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، توصیه کند که بن زیگیر هرچه زود‌تر دستگیر و بازداشت شود.

شبکه ای. بی. سی استرالیا که نخستین منبعی بود که خبر بازداشت این عضو موساد در اسرائیل را فاش کرد، در گزارش تازه خود مدعی شد که موساد برای انجام فعالیت‌هایی که بن زیگیر آنها را در تماس با سازمان امنیت داخلی استرالیا افشا کرد، مدت‌های طولانی برنامه‌ریزی کرده بود.

هفته گذشته اسرائیل تایید کرد که یک زندانی امنیتی این کشور که در بازداشتگاه «آیالون» درشهر «رمله» نگاهداری می‌شد، در اوایل سال ۲۰۱۰ دستگیر شد اما درحالی که دادستانی علیه او کیفرخواست را به دادگاه ارائه کرد، این زندانی «خودکشی» کرد.

اسرائیل می‌گوید جسد بن زیگیر یک هفته بعد به استرالیا برگردانده شد و در ملبورن که خانواده‌اش در آنجا زندگی می‌کرد، خاک شد.

اسرائیل همچنین درستی این گزارش‌ها را تایید کرد که این زندانی را به درخواست خود او و خانواده‌اش، با نامی دیگر در این بازداشتگاه نگاه داشت و همزمان، وزیر خارجه استرالیا نیز هفته گذشته اعلام کرد که از اسرائیل «اطمینان» کافی گرفته بود که حقوق این استرالیایی به عنوان یک زندانی امنیتی در اسرائیل رعایت می‌شود.

ماجرای این زندانی که به پرونده «زندانی ایکس» مشهور شد، از هفته گذشته در صدر گزارش‌های دو کشور اسرائیل و استرالیا قرار گرفته است.

رسانه‌های این دو کشور فاش کردند که این زندانی به نام بن زیگیر پس از مهاجرت به اسرائیل، از دهه گذشته به خدمت موساد درآمده و در یک سری فعالیت‌های محرمانه و جاسوسی مهم این کشور مشارکت کرده بود.

برپایه این گزارش‌ها اما به دلایلی که هنوز به طور یقین مشخص نیست، از سوی خود اسرائیل به عنوان «عنصر خطرناک» مورد شک قرار گرفت و دستگیر شد.

شبکه‌ ای. بی. سی استرالیا، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که بن زیگیر به دلیل استفاده از گذرنامه و سایر امکاناتی که به عنوان یک شهروند استرالیایی داشت، از مدتی پیش از بازداشت از سوی اسرائیل، از جانب سازمان امنیت استرالیا نیز مورد تعقیب قرار گرفته بود.

بنا بر گزارش این شبکه، بن زیگیر که پس از چند سال خدمت در موساد، ظاهراً برای گذراندن دوران فوق لیسانس در دانشگاه ملبورن به استرالیا بازگشته بود، به ناگهان نه تنها فامیلی خود را تغییر داد، بلکه چهار بار درخواست گذرنامه‌های مختلف کرد؛ همچنین اندکی پیش از بازداشت در اسرائیل وی در اوایل ۲۰۱۰، تحت نام یک شهروند استرالیایی درخواست ویزای کار از کشور ایتالیا را مطرح کرد و همزمان با او، دو استرالیایی دیگر نیز که در مظان همکاری با موساد هستند، درخواست مشابهی از ایتالیا را ارائه دادند.

ای. بی. سی می‌گوید که سازمان امنیت استرالیا در این مقطع مشکوک شد که این افراد برای اهدافی که موساد طراحی کرده بود و از جمله ایجاد شرکت پوششی، این ویزاهای کار را درخواست کردند و به خاطر همین، «آسیو»، تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی استرالیا این شهروندان دو تابعیتی خود را مورد بازجویی قرار داد.

موساد در سال ۲۰۱۰ در مظان اتهام جدی قرار گرفت که تیم‌های اعزامی آن در هتلی در شیخ‌نشین دوبی، محمود عبدالرئوف المبحوح را به قتل رساندند؛ ضاحی خلفان رئیس پلیس دوبی در امارات متحده عربی تصاویر و عکس‌های بسیاری را درمورد حضور «تیم‌های موساد» منتشر کرد و قول داد که پیگیری‌های لازم را برای دستگیری این عوامل انجام دهد.

گزارش برخی از رسانه‌های اسرائیل و استرالیا در روزهای اخیر مدعی است که بن زیگیر در طرح قتل المبحوح دخالت داشت.

براساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل و استرالیا، بن زیگیر از جمله برای عملی کردن ماموریت‌هایی که از موساد گرفته بود، از گذرنامه استرالیایی خود سوء استفاده می‌کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین هفته گذشته گزارش داده بود که بن زیگیر در یک شرکت پوششی که موساد در اروپا برپا کرده بود، برخی تجهیزات الکترونیک مورد نیاز ایران را به عوامل مرتبط با دولت ایران می‌فروخت.

همزمان با انتشار گزارش‌های جدید از سوی شبکه‌ ای. بی. سی درباره ماجرای بن زیگیر، یوسف شاپیرا بازرس کل اسرائیل نیز دوشنبه هجدهم فوریه گفت که احتمال گشودن پرونده قضایی در این باره را بررسی می‌کند؛ به گفته وی اگر «سهل‌انگاری‌های امنیتی» در مورد این زندانی امنیتی صورت گرفته، «خطاکاران» به پای میز محاکمه کشانده خواهند شد.

تامیر پاردو رئیس موساد و سایر بلندپایگان این سازمان براساس یک رویه دیرینه در برابر گزارش‌های مرتبط با فعالیت‌های این سازمان مخفی، سکوت کرده‌اند؛ هرچند که شائول موفاز رهبر حزب «کادیما» که احتمال منصوب شدن وی به پست وزارت دفاع در دولت جدید اسرائیل مطرح است، دوشنبه گفت در سال‌های گذشته که رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی پارلمان اسرائیل بود، «هرگز نامی از این زندانی نشنیده بود»؛ وی با این حال گفتکه به تشکیلات امنیتی و قضایی کشورش در بررسی این ماجرا «اطمینان» دارد.

از سوی دیگر، مارک درایفوس، دادستان کل استرالیا، گفت که دلیلی برای انجام بازرسی در باره عملکرد تشکیلات امنیتی استرالیا نمی‌بیند. آقای درایفوس تایید کرد که کشورش از بازداشت بن زیگیر در اسرائیل با خبر بود زیرا شماری از بلندپایگان دولت استرالیا از این امر آگاهی یافته بودند.

این درحالی است که بن کار، وزیرخارجه استرالیا، یکشنبه هفدهم فوریه گفت که کشورش همه ارتباط‌های بن زیگیر با اسرائیل و نیز ارتباط‌های میان دو سازمان اطلاعاتی اسرائیل و استرالیا را مورد بررسی قرار خواهد داد.

چند سال پیش سوء استفاده عوامل موساد اسرائیل از گذرنامه‌های کشور نیوزیلند برای انجام یک سری ماموریت‌های موساد، موجب تیرگی در روابط دو کشور شد اما دولت نیوزیلند بعداً پیگیری‌های خود را متوقف کرد.
XS
SM
MD
LG