لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

گوگل پیکاسا را بازنشسته می‌کند


از میانه ماه مارس، اواخر اسفندماه، نرم‌افزار پیکاسا، متعلق به گوگل و کمپانی مادرش آلفابت، دیگر نسخه دسکتاپ نخواهد داشت و اواسط بهار، به طور کل تعطیل خواهد شد.

به گزارش سی. ان. ان، مدیر بخش «گوگل فوتو» که آن هم به خدمات تدوین و اشتراک عکس می‌پردازد، اعلام کرد که این تصمیم در جهت گردآوری همه خدمات عکس این شرکت تحت یک نام انجام می‌شود. آنیل ساباروال، در پستی که وبلاگ گوگل منتشر شده نوشت که خدمات تازه قابلیت‌های بیشتری از پیکاسا را برای تدوین و اشتراک عکس‌ها در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

بخش گوگل فوتو که در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به‌وجود آمد به همه کاربرانی که حساب کاربری گوگل دارند اجازه می‌دهد عکس‌هایشان را در موبایل، تبلت، کامپیوتر و کلود با یک فضای ذخیره نامحدود و مجانی، به اشتراک بگذارند.

در پستی که به منظور اعلام بازنشسته شدن پیکاسا در وبلاگ گوگل منتشر شده آمده است که «از وقتی که گوگل فوتو آغاز به کار کرد سئوالات زیادی از ما پرسیده می‌شد که دلیل داشتن دو سرویس عکس چیست و آینده پیکاسا چه خواهد شد.» گوگل اعلام کرده است که «بعد از در نظر گرفتن همه جوانب» و به منظور تمرکز همه‌جانبه بر روی سرویس گوگل فوتو، تصمیم به تعطیل کردن پیکاسا گرفته است. «ما باور داریم که با تمرکز بر یک سرویس قادر خواهیم بود تجربه بهتری با قابلیت‌های بسیار بیشتر را در اخیتار کاربرانمان قرار دهیم.»

نسخه دسکتاپ پیکاسا تا اواسط بهار در اختیار کاربران خواهد بود، اما قابلیت آپلود عکس تازه در آن وجود نخواهد داشت. گوگل اعلام کرده که تمام عکس‌های کاربران را به گوگل فوتو انتقال خواهد داد. کاربران «قادر خواهند بود که عکس‌هایشان را در پیکاسا ببینند، ادیت کنند، از پیکاسا عکس‌ها را دانلود یا پاک کنند. اما قادر نخواهند بود که آلبوم تازه‌ای بسازند یا عکس‌هایشان را در پیکاسا تدوین کنند. این کار در گوگل فوتو مقدور خواهد بود.»

پیکاسا یکی از نخستین سرویس‌های خدمات ذخیره و تدوین عکس در بازاری بود که حالا به شدت شلوغ شده است. پیکاسا در سال ۲۰۰۲ توسط بیل گروس تاسیس شد و در سال ۲۰۰۴ گوگل آن را خرید.

به گزارش سی ان ان، با آنکه از میزان کاربران پیکاسا به شدت در سال‌های اخیر کاسته شده، اما برخی کاربران از این تصمیم گوگل اعلام نارضایتی کرده‌اند. برخی از این کاربران از گوگل خواسته‌اند که به جای تعطیل کردن پیکاسا آن را «اوپن سورس» کند تا خود کاربران بتوانند از آن حفظ و نگهداری کنند.

XS
SM
MD
LG