لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

ترکیه از کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای پ‌ کا‌ کا خبر داد


وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که طی نبرد دو هفته اخیر ارتش این کشور با شبه‌نظامیان «پ کا کا» ۱۱۵ شبه نظامی کرد کشته شده‌اند. دولت ترکیه، سوریه را به حمایت از شبه‌نظامیان «پ کا کا» متهم می‌کند.

به گفته ادریس نعیم شاهین وزیر کشور ترکیه، حمله هوایی به شبه نظامیان حزب کارگران کردستان «پ کا کا» در مرز استان هکاری با عراق از ۲۳ ژوئن آغاز شده است.

تلویزیون «ان تی وی» ترکیه اخیرا گزارش داد که ۲۰۰۰ تن از نیروهای ارتش ترکیه برای مقابله با حملات نیروهای شبه نظامی «پ کا کا» به مرزهای ترکیه با عراق فرستاده شده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش داده است که در جریان درگیری‌های نیمه شب یکشنبه ارتش ترکیه با شبه نظامیان حزب کارگران کردستان «پ کا کا» در مرزهای جنوبی این کشور با عراق، هشت نظامی ترکیه و ۱۱ نفر از نیروهای «پ کا کا» کشته شدند.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از منابع امنیتی که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود گزارش داده است که در حملات نیروهای «پ کا کا» به سه پاسگاه مرزی ترکیه با عراق در استان هکاری، علاوه بر کشته شدن ۱۹ نفر، ۱۶ نظامی ترکیه و ۶ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز درگیری‌های مسلحانه نیروهای نظامی ترکیه با «پ ک ک» در هفته‌های گذشته شدت یافته است.

در همین زمینه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه طی مصاحبه‌ای در برنامه مشترک «اخبار اختصاصی روز» تلویزیون «ای تی وی» جمهوری آذربایجان با شبکه «خبر» ترکیه در روز یکشنبه اعلام داشته است که «دولت بشار اسد مستقیما از شورشیان پ کا کا حمایت می‌کند.»

برخی از تحلیلگران ترکیه نسبت به عمیق‌تر شده تنش‌ها با شاخه نظامی حزب کارگران کردستان هشدار داده‌اند. نگرانی آنها از برخی کردهای شمالی سوریه است که با پسروی نیروهای نظامی بشار اسد از برخی مناطق کردنشین سوریه در مرز ترکیه، قصد پر کردن خلا نیروهای نظامی سوریه و در اختیار گرفتن کنترل این مناطق را دارند.

در همین زمینه، رسانه‌های ترکیه، از جمله خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، در ۲۷ ماه ژوئن، گزارش دادند که با عقب‌نشینی ارتش سوریه از مناطق کردنشین و کنترل شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان بر این مناطق، دولت ترکیه نیروهای نظامی بیشتری به مناطق مرزی این کشور با سوریه گسیل داشته است.

به تازگی احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز هشدار داد که این کشور هرگز اجازه نخواهد داد که یک «ساختار تروریستی در منطقه» به وجود آید.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز هشدار داده است که بشار اسد پنج ناحیه در نزدیکی مرزهای ترکیه را در اختیار «پ کا کا» قرار داده است.

هم اکنون ۱۷ ماه از بحران سوریه می‌گذرد که، به گفته «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل، از مرحله اعتراضات مردمی به مرحله «جنگ داخلی» تبدیل شده و طی این مدت ۱۸ هزارنفر کشته شده‌اند.

منابع امنیتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که شبه‌نظامیان «پ کا کا» به پاسگاه‌های مرزی ترکیه با عراق حمله کرده‌اند و در پاسخ به این حملات، نیروهای ارتش ترکیه حداقل چهار حمله هوایی با هلی‌کوپترهای به مواضع «پ کا کا» انجام داده‌اند و درگیری‌های نظامی در طی روز یکشنبه نیز ادامه داشته است.
XS
SM
MD
LG