لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

پیکر آخرین آتش‌نشان از زیر آوار پلاسکو بیرون کشیده شد


آوار ساختمان پلاسکو
آوار ساختمان پلاسکو

پیکر پانزدهمین و آخرین آتش‌نشان شامگاه پنجشنبه هفتم بهمن از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شد؛ بدین‌تریب با احتساب آتش‌نشانی که در بیمارستان درگذشت، شمار کشته‌های آتش‌نشانی به ۱۶ تن رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به گفته جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو، تاکنون جسد ۴ تن از شهروندان غیر آتش‌نشان نیز از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

آقای ملکی گفته است که احتمالا حداکثر ۱۰ تن از شهروندان عادی در زیر آوار مانده باشند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، هم به خبرنگاران گفت: «تعداد کمی در حدود سه یا چهار تن مفقودی اعلام شده و ما در حال آنالیز و بررسی این مسأله هستیم و همچنان به جست‌وجو ادامه می‌دهیم و در مورد صحت و سقم این مسأله هم در حال بررسی هستیم.»

روند آوار برداری ساختمان پلاسکو به مراحل آخر رسیده و تاکنون بیش از ۹۰ درصد آوار از این محل برداشته شده است.

به گفته مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، کامیون‌ها، نخاله‌ها را به «سکوی هفت هکتاری» منتقل می‌کنند و «با وجود نماینده دادستان و پلیس، یک بار دیگر آوار دپو شده مورد واکاوی قرار می‌گیرند.»

اما انتقادها از نحوه مدیریت بحران، در حادثه پلاسکو همچنان ادامه دارد. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، حادثه پلاسکو را نشان از «فلج بودن» و «شکست خوردن» برنامه‌های مدیریت بحران در تهران دانست و ضمن انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی «شبکه‌های رسمی» در این باره گفت که می‌خواهند تقصیر این حادثه را «به گردن مردم بیندازند».

آقای مسجدجامعی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت: «در حادثه ساختمان پلاسکو ظرفیت کل تهران به کار گرفته شد که این نشان می‌دهد ما در برنامه‌هایمان شکست‌خورده هستیم.»

وی تاکید کرد که «با وجود سخنرانی‌های پرهیجان» حادثه پلاسکو نشان می‌دهد که «به لحاظ ساختاری فلج بوده و مشکل داریم».

آقای مسجدجامعی تاکید کرد که حادثه پلاسکو، با وجود این که تنها در یک نقطه تهران اتفاق افتاده و در آن نه بیمارستان‌ها آسیب دیده و نه خیابان‌ها، منجر به مرگ «۲۰ نفر» شده است.

وی تاکید کرد که مدیریت بحران را در زمان وقوع حوادث می‌توان ارزیابی کرد، نه «با سخنرانی و آمار و جوابیه دادن».

در همین حال، هیئت دولت ایران روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، مصوبه‌ای را برای حمایت از کارفرمایان و کارگران ساختمان پلاسکو تصویب کرد که از جمله شامل پرداخت ‏«حداقل دستمزد قانونی» به همه افراد شاغل، بخشش برخی از بدهی کارفرمایان این ساختمان و پرداخت وام به آنها می شود.

ساختمان پلاسکو که محل واحدهای تولیدی و فروش منسوجات بود روز سی ام دی ماه دچار آتش‌سوزی شد و پس از مدتی فرو ریخت.

بر اساس گزارش ها، بیش از دویست تن نیز در این حادثه مصدوم شدند.

XS
SM
MD
LG