لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

خبرنگار پرس تی وی در دمشق کشته شد


مایا ناصر
مایا ناصر
شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی وابسته به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که روز چهارشنبه ۵ مهر یکی از خبرنگارانش در دمشق پایتخت سوریه توسط یک تک تیر انداز کشته شد. همچنین مدیر دفتر این شبکه تلویزیونی در دمشق زخمی شد.

دمشق روز چهارشنبه شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان بود. ساختمان ستاد مشترک ارتش سوریه در دمشق هدف دو انفجار قرار گرفت که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

کشته شدن خبرنگار پرس تی وی

شبکه خبری پرس تی وی اعلام کرد که مایا ناصر، خبر نگار ۳۳ ساله‌اش در دمشق در اثر اصابت گلوله به گردنش که توسط یک تک تیرانداز شلیک شده بود، کشته شد.

حسین مرتضی رئیس دفتر این شبکه تلویزیون در پایتخت سوریه هم در اثر اصابت گلوله به کمرش، زخمی شد.

ناصر و مرتضی در حال پوشش دو انفجاری بودند که در ساختمان ستاد مشترک ارتش سوریه در دمشق روی داده بود.

حمید رضا عمادی مدیر بخش خبری پرس تی وی با حضور در پخش زنده این شبکه گفت: «به ترکیه، عربستان سعودی و قطر که به تندرو‌ها در سوریه برای کشتن غیر نظامیان، نظامیان و خبرنگاران کمک تسلیحاتی می‌کنند گفتیم که آنها مسئول کشته شدند مایا ناصر هستند.»

او افزود پرس تی وی کشته شدن مایا ناصر را پیگیری خواهد کرد و به قاتلان او اجازه نخواهد داد احساس کنند توانایی کشتن خبرنگاران و گریز آسان از پیامدهای آن را دارند.

از سویی شبکه خبری عربی زبان العالم که وابسته به جمهوری اسلامی است هم اعلام کرد حسین مرتضی که رئیس دفتر این شبکه در دمشق نیز هست پیشتر هم در کمینی نیروهای مخالفان برای نیروهای ارتش دولتی، زخمی شده بود. او نیروهای ارتش سوریه را برای پوشش عملیات آن همراهی می‌کرد.

دو انفجار در ستاد مشترک ارتش سوریه

دولت سوریه اعلام کرد که چهار تن از نیروهای حفاظت ساختمان ستاد مشترک ارتش این کشور در دمشق در دو انفجاری که صبح چهارشنبه روی داد، کشته شدند.

تلویزیون دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد: «دو انفجار تروریستی به شهادت چهار تن از نیروهای حفاظت از ساختمان ستاد مشترک ارتش انجامید. »

بنا بر این گزارش، ۱۴ نفر نظامی و غیر نظامی دیگر در اثر این دو انفجار کشته شدند.

یک منبع نظامی سوری «گروه‌های تروریست مرتبط با خارج» را مسئول این انفجار‌ها دانست. او آسیب دیدن فهد جاسم الفریج وزیر دفاع سوریه و دیگر فرماندهان نظامی این کشور را در این دو انفجار رد کرد.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از همین منبع گزارش داد که این دو انفجار در محوطه ساختمان ستاد مشترک ارتش توسط یک خودروی بمب گذاری شده و یک بمب روی داده است. او تاکید کرد که تمام فرماندهان ستاد مشترک ارتش سوریه سالم هستند و هیچ کدام از آن‌ها در این انفجار‌ها آسیب ندیده است.

او یادآور شد که انفجار‌ها باعث وارد آمدن خسارت‌های مادی به ساختمان و شعله ور شدن آتش در بخش‌هایی از آن شدند.

این منبع نظامی افزود که دو انفجار هنگامی روی دادند که افراد مسلح اقدام به تیر اندازی بی‌هدف در محیط ساختمان ستاد مشترک ارتش، میدان امویین و ساختمان تلویزیون دولتی کردند.

این در حالی است که پیش از آن وزارت اطلاع رسانی سوریه اعلام کرده بود که هیچ کدام از ساختمان‌های دولتی در معرض «حملات تروریستی» قرار نگرفته‌اند و اخبار منتشره در این باره «در راستای جنگ روانی علیه مردم سوریه» است.

از سویی دیگر، ارتش آزاد سوریه –مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور این کشور- که مسئولیت انفجارهای چهارشنبه دمشق را بر عهده گرفت، اعلام کرد برخی از نیروهای داخل نظام برای انجام این عملیات یاری رساندند.

ارتش آزاد سوریه با تاکید بر اینکه افرادی از داخل نظام سوریه اطلاعاتی محرمانه از تحرکات نیروهای دولتی در اختیارش می‌گذارند، وعده داد که حملات مشابهی ترتیب خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروهای امنیتی پس از دو انفجار، تمام راه های منتهی به مرکز پایتخت سوریه را بستند.

این گزارش افزوده است که انفجار‌ها باعث شکسته شدن همه پنجره‌های ساختمان ستاد مشترک ارتش، ویران شدن بخشی از دیوار آن و ایجاد حفره‌ای به عمق دو متر در محوطه آن شده است.

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، پس از این انفجار‌ها، درگیری سنگینی در داخل مجتمع ستاد مشترک ارتش سوریه میان نیروهای دولتی و مخالفان روی داد که به کشته شدن افرادی از دو طرف انجامید.
XS
SM
MD
LG