لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

پوتین: امیدوارم اوباما در انتخابات پیروز شود


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با ابراز نگرانی از پیروز شدن میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اظهار داشت که به عقیده وی باراک اوباما «شخصی صادق و خواهان تغییرات است.»

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه، ۱۶ شهریورماه طی مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» گفت که با پیروزی مجدد اوباما امیدواری زیادی برای حل مشکلات دو کشور، خصوصا موضوع سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا وجود دارد.

ولادیمیر پوتین با اشاره به دوره ریاست جمهوری اوباما و مدودیف، افزود که در این مدت دو کشور پیشرفت‌های زیادی در محکم کردن روابط دوجانبه داشتند، برای نمونه امضای معاهده «استارت» جدید برای کاهش تعداد سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی یا حمایت آمریکا از عضویت کامل روسیه در سازمان تجارت جهانی. به گفته وی، سلسله اقداماتی که دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه انجام داده‌اند، مثبت و دلگرم‌کننده است.

وی با اشاره به طرح استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در اروپا، آن را از جمله موارد اختلافات کلیدی دو کشور و تهدیدی حیاتی برای منافع روسیه نام برد و اظهار امیدواری کرد که در صورت انتخاب مجدد اوباما به پست ریاست جمهوری آمریکا این مسدله حل شود. وی گفت: «تا جایی که من می‌دانم تمایل اوباما برای حل اختلافات با روسیه کاملا صادقانه است.»

ولادیمیر پوتین در ادامه با اشاره به دیدار اخیرش با اوباما در حاشیه اجلاس کشورهای قدرتمند اقتصادی عضو «جی ۲۰» افزود که بخت مذاکره با اوباما و آشنایی با روحیات وی را داشته و احساس می‌کند که اوباما شخص صادقی است، اما به گفته وی، باید سیاست‌های آتی آمریکا را در عمل مشاهده کرد، چرا که لابی نظامی و وزارت خارجه آمریکا دستگاه‌هایی کاملا محافظه‌کار هستند.

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که در گفت‌وگو با طرف آمریکایی، آنها اطمینان دادند که این سپر موشکی مستقیما علیه روسیه راه اندازی نمی‌شود، و افزود: اما اگر میت رامنی، رقیب سرسخت اوباما در انتخابات برنده شود چه؟ وی روسیه را دشمن شماره یک آمریکا می‌داند و آن موقع، استقرار سپر ضد موشکی در کشورهای اروپای شرقی قطعا مستقیما علیه روسیه خواهد بود.

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به ناآرامی‌های ۱۸ ماهه در سوریه، خواستار توقف حمایت نظامی خارجی از مخالفان دولت بشار اسد شد و اعلام کرد که موضع روسیه در قبال سوریه، کماکان تغییر نیافته است و تجدید نظری نیز انجام نخواهد شد.

وی گفت که شاید لازم باشد که شرکای (غربی) روسیه در دیدگاه‌های خود تجدید نظر کنند، چرا که تمام پیشنهادهای آنها طی سال‌های گذشته منجر با آن چیزی نشده که خود آنها می‌خواستند.

وی با اشاره به ناآرامی‌ها در افغانستان و عراق، همچنین ادامه ناامنی در مصر، لیبی، تونس و یمن، بعلاوه ادامه درگیری‌های مسلحانه قبایل لیبی، خاطرنشان کرد که موضع اصولی روسیه تلاش برای توقف خشونت‌ها در سوریه توسط هر دو جناح، رژیم بشار اسد و مخالفان آن است.

به گفته وی باید آنها را وادار به نشستن در پشت میز مذاکره و اتخاذ تصمیم درباره آینده کشور کرد. رئیس جمهور روسیه گفت که روسیه حامی تغییرات در سوریه است، اما نه تغییراتی که با خونریزی همراه باشد.

وی نخستین اقدام عملی را قطع ارسال اسلحه به مخالفان بشار اسد و مناطق جنگی این کشور دانست.

وی همچنین گفت که برخی‌ها از اعضای القاعده یا گروه‌های رادیکال مذهبی دیگر برای استفاده ابزاری جهت رسیدن به اهداف خود در سوریه استفاده می‌کنند که این سیاست به شدت خطرناک است.

روسیه تاکنون دوبار قطعنامه محکومیت نظام بشار اسد را در شورای امنیت وتو کرده است.
XS
SM
MD
LG