لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

امیر جدید قطر: نقشه راه گذشته را ادامه خواهم داد


شیخ تمیم
شیخ تمیم
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر جدید قطر بر ادامه سیاست‌های گذشته کشورش در همه زمینه‌ها تاکید کرد. او همچنین دست به تغییراتی در دولت قطر زد.

سه‌شنبه شیخ حمد امیر پیشین قطر، قدرت را به فرزندش شیخ تمیم واگذار کرده بود.

شیخ تمیم چهارشنبه ۵ تیر در نخستین نطق تلویزیونی خود به عنوان امیر جدید قطر گفت که کشورش فرقه‌گرایی در جهان عرب را نمی‌پذیرد و هیچ جریان سیاسی را بر دیگری ترجیح نخواهد داد. او اما به مساله سوریه که اولویت پدرش در سیاست خارجی بود، اشاره‌ای نکرد.

او تاکید کرد که «تغییر شخص امیر» به این معنی نیست که «چالش‌های پیش روی قطر» تغییر کرده است.

شیخ تمیم گفت که قطر به حمایت از فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد و خواهان ادامه روابطش با همه کشورها است. او از قطری‌ها خواست در کارهای خود جدی باشند و تاکید کرد که در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور، دقت بیشتری خواهد کرد.

امیر قطر گفت: «ما دولت و ملتی با همبستگی کامل هستیم، حزبی سیاسی نیستیم و برای همین تلاش می‌کنیم روابط خود را با همه دولت‌ها و کشورها حفظ کنیم.»

از زمان آغاز اعتراض‌های موسوم به بهار عرب، قطر به عنوان کشوری اصلی در حمایت از جریان‌های اسلامی سیاسی از جمله اخوان‌المسلمین به شمار می‌رفت.

شیخ تمیم همچنین بر مخالفت با فرقه‌گرایی مذهبی در جهان عرب تاکید کرد و گفت: «ما مسلمانان به تنوع در مذهب احترام می‌گذاریم، به همه ادیان در کشورهایمان و خارج از آنها احترام می‌گذاریم، سیاست تقسیم جامعه‌های عربی را بر پایه مذهبی و فرقه‌ای نمی‌پذیرم، زیرا این سیاست به وضعیت اجتماعی و اقتصادی ما آسیب می‌رساند و نمی‌گذارد برپایه شهروندی آن را مدرن کنیم.»

شیخ تمیم ۳۳ ساله افزود که کشورش به حمایت از «مبارزات ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروعشان» ادامه خواهد داد و بر ضرورت عقب‌نشینی اسرائیل از همه سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ میلادی از جمله بیت‌المقدس شرقی تاکید کرد.

امیر جدید قطر بخش عمده‌ای از سخنان خود را به ستایش پدرش اختصاص داد و او را «سوارکاری» توصیف کرد که «در اوج» کناره‌گیری کرد.

او از سیاست‌های پدرش که به گفته او «قطر را از کشوری مانده در گذشته که برخی حتی جای آن را بر نقشه نمی‌دانستند به کشوری تاثیر گذار در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی در جهان تبدیل کرده»، تمجید کرد.

شیخ تمیم در سخنرانی تلویزیونی خود گفت که مقام‌های کشور از سال ۲۰۰۸ سیاستی به منظور تبدیل قطر به کشوری پیشرفته، که از توسعه پایدار برخوردار است، در پیش گرفتند. او بر ادامه اجرای این نقشه راه برای پیشرفته‌سازی قطر تاکید کرد و از وجود طرح‌هایی برای بازسازی برخی از وزارتخانه‌ها و موسسه‌های عمومی برای جلوگیری از موازی کاری، سخن گفت.

او همچنین از ادامه سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها سخن گفت و در مقابل بر جدیت در مقابله با همه عوامل گریز سرمایه‌گذاری تاکید کرد. او سوء برنامه‌ریزی و اداره را از جمله عوامل هزینه بی‌دلیل اموال برشمرد و آن را غیر مجاز دانست.

شیخ تمیم گفت: «بدیهی است که منافع قطر را در راس اولویت‌های خود قرار می‌دهیم».
در ترکیب جدید دولت، شیخ تمیم عبدالله بن ناصر آل ثانی را به نخست وزیری برگزید تا جانشین شیخ حمد بن جاسم شود. عبدالله بن ناصر پست وزارت کشور را هر بر عهده گرفت.
دوره امیر گذشته، حمد بن جاسم علاوه بر نخست وزیری، وزیر خارجه نیز بود.
XS
SM
MD
LG