لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

شمار قربانیان زمین‌لرزه ترکیه از ۲۷۰ نفر فراتر رفت


امدادگران کودکی را روز دوشنبه از زیر آوار در شهر ارجیش زنده بیرون آوردند.
امدادگران کودکی را روز دوشنبه از زیر آوار در شهر ارجیش زنده بیرون آوردند.
‌یک روز پس از زمین‌لرزه ۷.۲ ریشتری شرق ترکیه، تلاش‌ها برای نجات افراد مدفون در زیر آوار ادامه دارد؛ برپایه گزارش‌های منتشر شده، شمار قربانیان این زمین‌لرزه به بیش از ۲۷۰ نفر رسیده است؛ شمار زخمی‌شدگان هم دست کم ۱۳۰۰ نفر اعلام شده است.

این زمین لرزه بعد از ظهر یکشنبه در استان مرزی وان در ترکیه روی داد و شدت آن به حدی بود که به چندین روستای مرزی ایران نیز آسیب وارد کرد.

دهها کشته و زخمی در زمین‌لرزه ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00
لینک مستقیم

ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد در پی این زمین‌لرزه ۹۷۰ ساختمان فرو ریخته‌اند.

این نگرانی وجود دارد که شمار قربانیان از مرز ه۱۰۰ نفر نیز فراتر رود.

در حالی که زلزله‌زدگان در شهرهای وان و ارجیش همچنان به دنبال بستگان و نزدیکان خود در میان آوار می‌گردند ارتش نیز برای عملیات جستجو و نجات به منطقه اعزام شده است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز یکشنبه، به شهر وان رفت تو خود از نزدیک وضعیت را ارزیابی کند.

رجب طیب اردوغان با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت ساکنان روستاهای دورافتاده گفت: «از آنجاکه خانه‌ها خشتی هستند، در برابر زمین‌لرزه آسیب‌پذیر تر هستند.»

اردوغان افزود: «باید گفت که تقریبا همه خانه‌ها در این روستاها ویران شده‌اند.»

اردوغان پیش از وان از شهر ۱۰۰ هزار نفری ارجیش نیز بازدید کرد؛ شهری که بیش از وان در این زمین‌لرزه تخزیب شده است.

در این شهر ۵۵ ساختمان و از جمله یک خوابگاه دانشجویی فروریخته است.

اروغان در این شهر گفت هنوز مشخص نیست چند نفر در زیر آوار مدفون شده‌اند.
پس از زمین‌لرزه روز یکشنبه که نزدیک به ۲۵ ثانیه به طول کشید، بیش از ۲۰۰ پس‌لرزه در این منطقه به ثبت رسیده است.


سال ۱۹۹۹، وقوع دو زمین‌لرزه شدید در شمال غرب ترکیه، جان حدود ۱۸ هزار تن را گرفت و سال ۱۹۷۶ نیز بر اثر زمین‌لرزه‌ای در استان وان نزدیک به چهار هزار تن جان باختند.

اما در ایران، موید حسینی صدر، نماینده خوی و چالدران در مجلس، به سایت تابناک گفت در شهرستان خوی و چالدران قدرت زلزله در حدود شش و پنج دهم ریشتر بوده است و «درحدود ۱۰۰ روستا» آسیب دیده است.

به گفته این نماینده مجلس، در این روستاها میان به تاسیسات آسیب جزئی وارد شده اما به دامداری‌ها و منازل مسکونی آسیب اساسی وارد شده است به طوری که غیر قابل اسکان هستند.

در همین زمینه، احمدرضا قلیپور، مدیر ستاد مدیریت بحران شهرستان چالدران، به خبرگزاری ایسنا گفت تاکنون ۱۵۰ خانوار ایرانی در سه منطقهٔ اسکان اضطراری مستقر شده‌اند.

به گفته مدیر ستاد مدیریت بحران شهرستان چالدران مردم شهرستان چالدران در اثر رعب و وحشت و بروز سه پس‌لرزه دیگر در یکشنبه شب، نیمه‌شب را در خودروها و مناطق اسكان اضطراری گذرانده‌اند.

وی با اشاره به این که ۳۵۰ واحد مسکونی و تجاری از ۵ تا ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند، گفت: «خسارت دیدن ۵۰ درصدی حدود ۱۵۰ واحد مسكونی در شهرستان چالدران باعث ناامن شدن محل سكونت مردم شده است.»

مدیر ستاد مدیریت بحران شهرستان چالدران، گفت مدارس شبانه‌روزی شهرستان و یكی از مدارس ابتدایی به لحاظ بافت فرسوده و ناامن ساختمان تعطیل شده‌اند.

به گفته این مقام اجرایی این زمین‌لرزه در ایران تلفات جانی نداشته است.
XS
SM
MD
LG