لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

واکنش هاشمی رفسنجانی به بازداشت فرزندانش


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به بازداشت فائزه و مهدی هاشمی، اظهار داشت که فرزندان وی با فرزندان مردم فرقی ندارند.

همچنین خانواده هاشمی رفسنجانی، فیلمی را منتشر کرده‌اند که در آن اکبر هاشمی رفسنجانی، با خواندن دعایی برای پسر خود، مهدی، وی را بدرقه زندان اوین می‌کند.

مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی، روز دوشنبه سوم مهرماه و ساعاتی پس از بازگشت به ایران، خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرد و همان جا بازداشت شد.

این در حالی است که خواهر وی، فائزه هاشمی نیز، شامگاه شنبه، اول مهرماه، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم شش ماه حبس خود به بند امنیتی زندان اوین منتقل شد.



خبرگزاری فارس نوشته است که محسن هاشمی، در پاسخ به سئوالی درباره نظر پدرش در مورد بازداشت مهدی و فائزه گفت: «ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست.»

این خبرگزاری به نقل از محسن هاشمی می‌افزاید: «نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود.»

محسن هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جویای حال مهدی و فائزه است، گفت: «ایشان از بازداشت مهدی و فائزه نگران نیستند؛حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند.»

در همین حال، سایت بازتاب ویدئویی را منتشر کرده که در آن اکبر هاشمی رفسنجانی با به آغوش کشیدن فرزندش و خواندن دعای سفر از مهدی هاشمی خداحافظی می‌کند.

از سوی دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی که از سوی آیت‌الله خمینی اداره جنگ را عهده‌دار شده بود، روز دوشنبه در دیدار با شماری از سربازان دوران جنگ خاطره‌ای از مهدی هاشمی و رفتن او به جبهه گفت که به نظر می‌رسد نقل این خاطره بی‌مناسبت با دستگیری وی نباشد.

بازگشت مهدی هاشمی در حالی صورت گرفته است که شماری از رسانه‌های اصولگرایان و نزدیک به نهادهای امنیتی، ضمن اینکه از بازداشت وی ابراز خرسندی کرده‌اند، بازگشت وی را توطئه دانسته‌اند.

سایت مشرق که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است، مهدی هاشمی را عامل انگلیس معرفی کرده است؛ مشرق نوشته است مهدی هاشمی ماموریت پیچیده‌ای دارد و حتی از «حذف فیزیکی افراد» در این «توطئه» سخن به میان آورده که از این رهگذر اکبر هاشمی رفسنجانی «زخم» بخورد تا با نظام درگیر شود.

مشرق می‌نویسد: «رصد تحرکات مثلث شوم آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد آنان با درس ها و عبرت هایی که از فتنه ۸۸ گرفته اند درصدد شعله‌ور کردن آتشِ چند فتنهء فراگیر تا پیش از برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هستند که بهانه ورود مهدی هاشمی می‌تواند زمینه‌های زبانه کشیدن چنین توطئه شومی را فراهم سازد. در این فرایند شیطانی حتی نباید از توطئه حذف فیزیکی افراد و سوژه‌های مورد نظر آنان نیز غافل بود. در این پروژه انگلیسی، هاشمی رفسنجانی باید به هر بها و بهانه‌ای زخمی شود.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، به ویژه پس از نامه پیش از انتخاباتش به آیت‌الله خامنه‌ای و هشدار وی نسبت تقلب و نیز آخرین نماز جمعه‌اش که خواستار بازگشت اعتماد مردم شده بود، مغضوب حامیان رهبر جمهوری اسلامی واقع شد.

فاطمه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی که همراه مهدی و یاسر هاشمی روز یکشنبه از دوبی به تهران پرواز کرده بود، سخنی از پدرش را به وبسایت کلمه گفته است که پیش از این، منتشر نشده بود.

فاطمه هاشمی، با اشاره به بازجویی از خانواده هاشمی در فرودگاه و برخوردهای صورت گرفته، به وبسایت کلمه گفت: «پدر من فردای انتخابات با همه ما اتمام حجت کردند و گفتند من می‌توانم مجیزگوی این ها شوم و شما بهترین زندگی را داشته باشید، ولی اگر بخواهم راه درست را بروم و آنچه را انجام دهم که خدا می‌پسندد و حق است، فشارها روی شما زیاد می‌شود و بازداشت می‌شوید. به شما تهمت می‌زنند و برایتان پرونده سازی می‌کنند. آیا اینها را تحمل می‌کنید؟ ما هم تاکید کردیم که ما همه را تحمل می‌کنیم شما راه درست را بروید. ما در کنارتان هستیم و صبر می کنیم.»

مهدی هاشمی که نام وی در دادگاه‌های موسوم به «انقلاب مخملی» نیز برده شده علاوه بر اتهامات امنیتی با اتهامات مالی نیز روبرو است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی به خبرگزاری فارس گفته است، بخش اول بازجویی‌ از مهدی هاشمی ساعت ۱۷روز دوشنبه به پایان رسید و روز سه‌شنبه این بازجویی‌ ادامه خواهد یافت.

به گفته وکیل مهدی هاشمی از حضور وی در بازجویی‌های موکلش جلوگیری شده است.
XS
SM
MD
LG