لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

رضایی: ۱۱۰ هزار تومان یارانه می‌دهم؛ سربازی اجباری را حذف می‌کنم


محسن رضایی
محسن رضایی
محسن رضایی، یکی از هشت نامزد ریاست جمهوری، در برنامه انتخاباتی خود اعلام کرد که مبلغ یارانه را تا ۱۱۰ هزار تومان افزایش می‌دهد، و تلاش خواهد کرد که به جای سربازی اجباری، سربازی حرفه‌ای در کشور ایجاد کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، سخنان خود را با انتقاد از صدا و سیما و عزت‌الله ضرغامی رئیس این سازمان آغاز کرد. صدا و سیما پیشتر بخش‌هایی از صحبت‌های محسن رضایی را سانسور کرده بود.

وی گفت که بال سیاست و امنیت در ایران بیش از حد رشد کرده و بال زندگی و اقتصاد کوچک مانده است.

این نامزد ریاست جمهوری گفت احساس خطر کرده و برای ریاست جمهوری نامزد شده است.

کشور در لبه پرتگاه

وی اظهار داشت که در سال ۱۳۸۸ هم گفته بود که کشور ممکن است به لبه پرتگاه برود و تحریم‌های این چند سال را شاهدی برای حرف‌های خود گرفت.

محسن رضایی هم مانند محمدرضاعارف، حسن روحانی و محمدباقر قالیباف از سیاست خارجی ایران انتقاد کرد و تاکید داشت با یک اقتصاد تک‌محصولی، سیاست خارجی توان کافی ندارد.

این نامزد ریاست جمهوری گفت در دولت او رابطه دولت و مردم اصلا‌ح خواهد شد و مردم در همه صحنه‌ها حضور خواهند یافت.

اقتصاد غیردولتی و چند محصولی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت وعده داد که اقتصاد را از دست دولت و نیروهای مسلح بیرون می‌آورد و آن را به مردم می‌سپارد.

این نامزد ریاست جمهوری همچنین قول داد که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری اقتصاد ایران را از تک محصولی به چند محصولی تبدیل خواهد کرد تا به گفته او تحریم‌ها اینچنین به کشور ضربه نزند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت اظهار داشت در طول سال‌های گذشته به دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد کمک کرده است.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران، سپس دست‌خط یکی از کشته‌شدگان جنگ را نشان داد که در آن نوشته شده بود، محسن رضایی چالش آینده کشور را سیاست خارجی و اقتصاد ‌می‌داند. محسن رضایی گفت این سند من برای آمدن به عرصه انتخابات است.

محسن رضایی تاکید کرد که پس از جنگ همواره این دغدغه را داشته که اقتصاد ایران توانمند بشود تا کشورهای دیگر از تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار استفاده نکنند.

ادامه تحصیل در رشته اقتصاد و نیز پذیرش مسئولیت اقتصادی در مجمع تشخیص به گفته رضایی ناشی از همین دغدغه خاطر بوده است.

مدل دولت

رضایی در مورد نوع دولتی که وی تشکیل خواهد داد، گفت: کسانی که در دولت بنده حضور خواهند داشت باید دو شرط را داشته باشند؛ اول اینکه رهبر انقلاب و نظام را قبول داشته باشند و دوم افراد با عرضه و کارآمدی باشند؛ چرا که بنده مسئولیت کارهایم را می‌پذیریم و هیچگاه مشکلات را به گردن دیگران نخواهم انداخت.

وی افزود: مثلا شهید باکری از قله سهند و سبلان آذربایجان آمد و در لشکر ۳۱ عاشورا خوش درخشید در حالی که کسی باکری را نمی‌شناخت اما امروز او افتخار ایران و آذربایجان است. بنده معتقدم امروز ما دهها باکری و خرازی داریم که انشاءالله باید از آنها برای دفاع از ملت ایران استفاده کنیم.

محسن رضایی که به طور مستقل در انتخابات شرکت کرده و حمایت اصولگرایان را با خود ندارد، وعده داد نگاه دولتمردان را به مردم عوض می‌کند و آن را از نگاه سیاسی-امنیتی به رویکرد فرهنگی-اقتصادی تبدیل خواهد کرد.

وی نوع مدیریت و رفتار مدیران را غیر مناسب توصیف کرد و گفت هم‌اکنون دولت بیش از اندازه در تهران متمرکز شده و اختیار مردم را گرفته است.

یارانه ۱۱۰ هزار تومانی

این نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت که بن‌بست دولت و مجلس را در مورد اجرای «مرحله دوم یارانه‌ها» از بین می‌برد و علاوه بر ۴۵ هزار تومان فعلی، ۶۵ هزار تومان دیگر هم بر یارانه‌ها می‌افزاید.

رضایی گفت: اکنون مردم ۴۵ هزار تومان یارانه می‌گیرند و اگر ۶۵ هزار تومان دیگر بگیرند می‌شود ۱۱۰ هزار تومان. در این شرایط گردش سرمایه و اشتغال انجام می‌شود و در عین حال وقتی معادل پول مردم کالا در بازار باشد موجب تورم نخواهد شد.

بورس سهام عدالت از دیگر طرح‌های بود که این نامزد وعده ایجاد آن را داد.

سربازی حرفه‌ای

فرمانده اسبق سپاه گفت که از طریق شورای امنیت ملی، و هماهنگی با نیروهای مسلح و رهبر جمهوری اسلامی، به دنبال حذف سربازی اجباری خواهد بود و به جای آن سربازی حرفه‌ای در کشور ایجاد خواهد کرد.

پنج میلیون کسب و کار خانگی، توانمندسازی بانوان، کنترل نقدینگی، احیای بانک مرکزی، صادرات غیر نفتی مناطق اقتصادی مرزی، توریسم، جوان‌سازی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها، ایالت‌های اقتصادی، بیمه همگانی و پزشک خانواده، محیط زیست، مسئله غبارها، احیای دریاچه ارومیه و زاینده رود، از جمله وعده‌های انتخاباتی رضایی بود.

هدیه ۲۳ میلیونی برای جهیزیه از طریق وام به واحدهای تولیدی و مکلف کردن واحدهای تولیدی برای بازپرداخت آن به صورت کالا به جوانان دیگر وعده رضایی بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اما درباره منابع مالی این طرح‌ها گفت: اولین مسئله‌ای که حل می‌کنم این است که بعد از ۱۰۰ سال ایران را از حالت «دولت پول خرج کن» به «دولت پول دربیار» تبدیل می‌کنم تا کشور بر روی ریل ثروت قرار بگیرد.

نفت

رضایی گفت: تولید را راه می‌اندازیم به طوری که ما یک میلیون بشکه نفت اضافی داریم که تبدیل به فرآورده می‌کنیم و پالایشگاه‌هایی را در مرزها مستقر می‌کنیم تا این فرآورده‌ها را صادر کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: بر اساس محاسبات از این یک میلیون بشکه نفت ۱۵۰ میلیارد دلار اعتبار حاصل می‌شود. در آن زمان آیا آمریکا می‌تواند صادرات عظیم ایران را بگیرد و ما را محاصره اقتصادی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سایتی قصد داشت به من توهین کند که به عشایر و اقوام ایرانی توهین کرد و سایت دیگری از اقوام ایرانی دفاع کرد که سایتی را که دفاع کرده بود فیلتر کرده‌اند و سایت دیگر بازماند در صورتی که سرمایه اصلی ما اقوام هستند و ما باید تبعیض را برداریم.

کنایه به جلیلی

رضایی کنایه‌ای هم به سعید جلیلی زد و گفت: برخی افراد گفتمان انقلاب را فقط در مسائل ایستادگی سیاسی می‌دانند در صورتی که در کنار آن باید پیشروی فرهنگی اقتصادی نیز داشته باشیم زیرا بدون مسائل فرهنگی و اقتصادی به نتیجه نمی‌رسیم.

همکاری مورد به مورد با آمریکا

در مورد رابطه با آمریکا، رضایی گفت که در این باره از رهبر جمهوری اسلامی کسب تکلیف می‌کند و به ویژه می‌خواهد برای بیابان‌زدایی از اردن، عراق و ایران، با آمریکا همکاری داشته باشد. وی گفت اسرائیل را مهمترین مانع روابط ایران و آمریکا می‌داند و اگر آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود بازگردند و در آنجا رفراندوم برگزار شود، مانع اصلی رابطه با آمریکا برداشته می‌شود.
XS
SM
MD
LG