لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

محسن رضایی:‌ نیروهای ایرانی پس از آزادی خرمشهر نباید وارد عراق می‌شدند


محسن رضایی فرمانده سپاه در دوران جنگ
محسن رضایی فرمانده سپاه در دوران جنگ

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوره جنگ ایران و عراق می‌گوید که نیروهای ایرانی بعد از آزاد شدن خرمشهر از تصرف نیروهای عراقی نباید وارد خاک این کشور می‌شدند.

محسن رضایی شامگاه شنبه،۳ مهر، در برنامه‌ای در شبکه خبر گفت که برخلاف گذشته قصد دارد، درباره «جعبه سیاه» جنگ ایران و عراق سخن بگوید.

آقای رضایی درباره نقدهای خود به اقدامات انجام شده در این جنگ گفت: «بعد از خرمشهر باید وارد خاک عراق نمی‌شدیم بلکه باید اعلام می‌کردیم اگر دولت عراق به خواسته‌های ما عمل نکند، وارد خاک عراق می‌شویم».

وی ورود به خاک عراق را ناشی از «بی‌تجربگی» مقام‌های ایرانی دانست و افزود: «اگر دوباره برگردیم حتما بر سر مرز خرمشهر و بصره حتما می‌گویم که باید فرصت داد».

به گفته آقای رضایی، ماندن بر سر مرز و اعلام خواسته‌ها از عراق «شاید به لحاظ عملی تاثیری نداشت» اما به لحاظ سیاسی تاثیرگذار بود و ایران می توانست به آن استناد کند.

سخنان فرمانده اسبق سپاه پاسداران درحالی بیان شده است که مقامات جمهوری اسلامی پیش از این از ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق و ادامه جنگ پس از آزاد شدن خرمشهر دفاع کرده‌اند.

آقای رضایی پیش از این درباره چرایی ادامهٔ جنگ پس از آزاد شدن خرمشهر گفته بود: «هیچ پیشنهاد صلحی تا چهار سال بعد از آزادی خرمشهر به ایران نشد و فقط چند طرح آتش‌بس ارائه شد که اگر قبول می‌کردیم، جنگ ۵۰ سال به درازا می‌کشید».

احمد خمينی، فرزند آیت‌الله خمینی نیز پس از مرگ آیت‌الله خمینی گفته بود که پدرش معتقد بوده که پس از آزادی خرمشهر بهتر است «جنگ تمام شود اما بالاخره مسئولان جنگ گفتند که ما بايد تا کنار شط‌العرب {اروند رود} برويم تا بتوانيم غرامت خودمان را از عراق بگيريم».

با این حال فرمانده اسبق سپاه پاسداران گفت که آیت‌الله خمینی معتقد بوده که جنگ باید تا سقوط صدام حسین ادامه پیدا کند.

به گفته آقای رضایی، اکبر هاشمی رفسنجانی، به عنوان فرمانده جنگ، معتقد بوده که ایران باید یک عملیات موفق انجام دهد و جنگ «آبرومندانه» تمام شود، اما فرماندهان نظامی می‌گفتند که ایران با یک عملیات پیروز نمی‌شود.

سخنان آقای رضایی درحالی بیان شده است که پیش از برخی از مقامات جمهوری اسلامی گروه‌های سیاسی و افرادی را که خواستار پایان جنگ پس از آزادسازی خرمشهر بودند، از جمله گروه نهضت آزادی را «خائن» خطاب می‌کردند.

مهدی بازرگان، دبیرکل نهضت آزادی ایران، در زمستان۶۲ در نامه‌ای محرمانه به آیت‌الله خمینی نوشته بود که «مجوز ادامهٔ جنگ و تجاوز به داخل عراق یا شعار سقوط صدام و حزب بعث و تعرض‌های دیگر، برای ما روشن نیست».

XS
SM
MD
LG